Gå til innhold

Når tar dåkke opp juletreet?


MPC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om originalen, så var det jo katolikkane som starta med å ta opp juletreet 23 Des for å feire julefeiringa, men dette har jo forandra seg på grunn av forskjellige ting.

Ikke les på kristne sider om hva de sier er opprinnelsen til kristne skikker.

 

The Origin of Christmas Tree

Just as early Christians recruited Roman pagans by associating Christmas with the Saturnalia, so too worshippers of the Asheira cult and its offshoots were recruited by the Church sanctioning “Christmas Trees”.[7] Pagans had long worshipped trees in the forest, or brought them into their homes and decorated them, and this observance was adopted and painted with a Christian veneer by the Church.

Christmas - Simpletoremember.com (seems legit)

Lenke til kommentar

Ikke les på kristne sider om hva de sier er opprinnelsen til kristne skikker.

 

 

Christmas - Simpletoremember.com (seems legit)

 

Det er greit nok at Asheira kulten eller andre peganske kultar starta dette, men sida kristendommen godtok dette, så var vell katolikkane dei fyrste innom kristendommen som feira på den 23. desember :).Eller, det spørs også, om dette var godtatt etter reformasjonen så kan det også ha vert det protestanke kyrkja som kunne ha godtatt dette. Det får eg vel heller lese om seinare. Men då eg svarte deg på den andre sida så forsto eg ikkje heilt kva du mente. Då du skreiv "vi" i posten din, så trudde eg at du meinte at det var folk i Noreg som fant opp juletreet ordninga skulle kome opp den 23. desember. Så det var eigentlig dette eg svarte til på den andre sida. Beklage at eg misforsto deg.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...