Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig bilkjøp

jols3n

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte bil fra forhandler for nesten 3 mnd siden.

Alt skulle være i orden med bilen, nettopp eu godkjent uten feil og samme med siste service.

Viser seg nå at bilen har 4 kode 2 feiler, som da betyr bilen ikke kunne blitt EU Godkjent på lovlig vis. Dette dekkes ikke av 50/50 3 mnd garantien deres, og jeg måtte ta opp dette med verkstedet som EU Godkjente bilen.

Har jeg egentlig noe rettigheter her ? Eller må jeg bare leve med at jeg gjorde et dårlig kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Kjøpte bil fra forhandler for nesten 3 mnd siden.

Alt skulle være i orden med bilen, nettopp eu godkjent uten feil og samme med siste service.

Viser seg nå at bilen har 4 kode 2 feiler, som da betyr bilen ikke kunne blitt EU Godkjent på lovlig vis. Dette dekkes ikke av 50/50 3 mnd garantien deres, og jeg måtte ta opp dette med verkstedet som EU Godkjente bilen.

Har jeg egentlig noe rettigheter her ? Eller må jeg bare leve med at jeg gjorde et dårlig kjøp?

Hvis bilen er kjøpt som EU-godkjent og ikke er det allikevel, så er det en mangel. Da kan du kreve at selger enten retter mangelen eller heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Er det ikke forhandlerens verksted som har godkjent bilen? Uansett er forhandleren en profesjonell part, og du er dekket av Forbrukerkjøpsloven. Forhandleren får rette manglene for egen regning, og eventuelt selv ta opp saken med verkstedet.

Er det forresten slitedeler, så er man i gråsonen. Uansett er det tvilsomt at fire toer-feil har oppstått mindre enn tre måneder etter kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...