Gå til innhold

Skal alle over på Facebook?


Aristaios

Anbefalte innlegg

En av denne månedens fritidssysler er å delta i en mengde julekalendere på forskjellige nettsteder. Om ikke vinnersjansen er veldig stor, så er det underholdende og spennende å delta.

I år ser jeg til min forundring at noen nettsteder krever at man må like dem på Facebook for å kunne delta, noe som krever medlemskap. Blant andre Netshop og Telio krever dette.

 

For det første kan det umulig være alle kundene til disse nettstedene som er eller ønsker å bli medlem på Facebook :hmm:

For det andre så må du trykke like, enten du mener det eller ikke, for å delta i konkurransene :thumbdown:

 

Heldigvis ser jeg ikke noe av dette på sider som Amobil, HW og deres søstre :xmas:

Endret av Aristaios
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedsføring gjennom facebook er jo ganske utbredt. Uten å utdype så veldig har min studentforening fått gratis kaffe i gode porsjoner fra en kaffeprodusent mot at vi oppfordrer våre medlemmer til å trykke 'Like' på siden deres. Med tanke på hvordan "Ola Nordmann liker En Kul Bedrift" sprer seg på news-feeden er det klart at dette er et verdifullt sted å reklamere, og bedrifter som deler ut gadgets i den søte adventstid vil nødvendigvis også være en del av dette? :)

Lenke til kommentar

Markedsføring gjennom facebook er jo ganske utbredt. Uten å utdype så veldig har min studentforening fått gratis kaffe i gode porsjoner fra en kaffeprodusent mot at vi oppfordrer våre medlemmer til å trykke 'Like' på siden deres. Med tanke på hvordan "Ola Nordmann liker En Kul Bedrift" sprer seg på news-feeden er det klart at dette er et verdifullt sted å reklamere, og bedrifter som deler ut gadgets i den søte adventstid vil nødvendigvis også være en del av dette? :)

 

Med andre ord må jeg jeg trykke like (noe jeg kanskje ikke gjør) og registrere meg som bruker på Facebook (noe jeg i hvert fall ikke har tenkt å gjøre) for å kunne delta. Merkelig form for markedsføring å tvinge sine kunder til å bruke en tredjepart på denne måten.

Lenke til kommentar

Det er ikke merkelig i det hele tatt, det bare viser det at du ikke er en del av målgruppen til noen som helst bedrift ettersom du er enormt sær og ikke har en bruker på Facebook. Det er god markedsføring å være synlig på Facebook, men du er rett og slett totalt uinteressant ettersom du ikke er en del av det virtuelle samfunnet.

Lenke til kommentar

Fordelen for å være på Facebook en bedrift er mange. Bl. a lettere markedsføring da forbrukere ikke trenger å gå ut av plattformen. Det er gjort mye forskning på temaet, og hvis man er nødt til å åpne et nytt vindu for å gå til en konkurranse er det veldig mange som dropper det. Derfor har mange bedrifter laget konkurranser som gjør at man må like bedriftens side for å få tilgang. Som flere har nevnt før meg, så er det gunstig for bedriften da man bygger merkevare, og dette blir spredt uten noen særlig kostnad og brukt tid for bedriften. Ofte så fører det til tettere bånd mellom forbruker og bedrift og jeg ser at f. eks komplett har gjennomført tilbud som er eksklusive for Facebook-følgerne. Jeg kunne helt sikkert skrevet mer om temaet men må tilbake til skoleoppgaver ;)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...