Gå til innhold

Tråden om de som drepes av den Norske Staten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi får håpe han ble drept på forskriftsmessig måte da, og at Politimennene er uskyldige, og at de skyldige (som skrev loven eller forskriftene) straffes hardt.

I USA er det tusener per år. Det regnes verken som "homocide" eller "suicide" :)

Egen kategori for "policide"?

Saken har prinsipielle sider.

Er lovene basert på politimakt?

Har folket lov til å forsvare seg mot styresmaktene?

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Ja, i Indiana(tror jeg det var) Ble det nettopp lovlig å forsvare seg mot ulovlig inntrenging(innbrudd) fra politiet.

Sendt ut i krig av den norske stat.

Sendt ja, men ikke én har blitt sendt mot sin vilje. Samtlige yrkesmilitære i den norske stat er det frivillig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Krigen er fortsatt autorisert av dem og det er de som har spilt deres blod i den meningsløse konflikten.

Jeg ser ikke helt hvordan en autorisasjon til å dra til Afghanistan gir den norske stat skyld for deres død. Om jeg drar på ferie til Spania og blir drept der, er det da en norske stats skyld siden jeg fikk lov til å dra til Spania?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men krigen er uansett meningsløs og disse soldatene kunne like gjerne vært her hjemme og deres liv hadde vært spart. De ble ofret på alteret til den norske stat grunnet dens uansvarlighet på samme måte som at nordmenn her hjemme blir ofret grunnet f.eks elendige veier.

Og McDonalds ofrer mennesker til hjerte og karsykdommer. Fæle greier.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan en autorisasjon til å dra til Afghanistan gir den norske stat skyld for deres død. Om jeg drar på ferie til Spania og blir drept der, er det da en norske stats skyld siden jeg fikk lov til å dra til Spania?

Legg merke til at alle drepte er yrkesmilitære, med andre ord har ingen søkt på oppdraget i Afghanistan men blitt beordret. "dra eller mist jobben". Ja det er "frivillig" men samtidig ikke nødvendigvis like frivillig som man liker å tro.

Lenke til kommentar

Krigen er fortsatt autorisert av dem og det er de som har spilt deres blod i den meningsløse konflikten.

Mulig du kan oppkonstruere at disse døde som følge av norsk utenrikspolitikk, men det er noe anderledes enn å bli drept av den Norske Staten.

De Afganistanerne som ble drept av de norske styrkene kan derimot anses som drepte av den norske Staten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legg merke til at alle drepte er yrkesmilitære, med andre ord har ingen søkt på oppdraget i Afghanistan men blitt beordret. "dra eller mist jobben". Ja det er "frivillig" men samtidig ikke nødvendigvis like frivillig som man liker å tro.

Det er like frivillig som alle andre jobber. Dessuten har jeg aldri hørt om en norsk yrkesmilitær som ikke ville til Afghanistan. Som oftest er det fordi de vil til Afghanistan at de i det hele tatt blir yrkesmilitære. Det, og penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er like frivillig som alle andre jobber. Dessuten har jeg aldri hørt om en norsk yrkesmilitær som ikke ville til Afghanistan. Som oftest er det fordi de vil til Afghanistan at de i det hele tatt blir yrkesmilitære. Det, og penger.

Du har aldri hørt om yrkesmilitære som ikke vil til Afghanistan? Jeg kjenner mange.

Det er frivillig på samme måte som alle andre jobber der man får ett ultimatum. Vil du egentlig være i Norge for å forsvare landet ditt vil du likefullt bli beordret til å reise ut, selv om du egentlig er mot krigen. Da kan du slutte i jobben din, kanskje gi opp kariæren du allerede har ofret mye for, eller gjøre som du blir beordret.

Så ja, det er frivillig, men det bildet de fleste ser ut til å ha om at de som reiser bare er folk som har bedt om dette er fryktelig galt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Som liberaler mener jeg at den norske staten ikke burde involvere seg i krig i andre land i fredstid, nær sagt uansett påskudd. Men det er kanskje litt off topic her.

Men var ikke 11 septermber angrepet et angrep på våre Nato allierte USA? Den alliansen har som motto en for alle og alle for en.

Om du som de fleste Sv tilhengerne mener at vi skal melde oss ut av Nato, er du dog konsistent. FrP ville jo også at vi skulle involvere oss i Irak, der det var USA som angrep på falske premisser.

Hva med strukturell vold? Det er mange som direkte eller indirekte dør på grunn av strukturell vold

1. Fattige i jordskjelvområder som bor i hus uten armering, mens den rike del av befolkningen bor i armerte boliger.
  2. Folk på Oslo øst som bor i dårligere hus med dårligere sanitær forhold.
  3. Noe skyldes vel også tilfeldigheter eller at man er på feil sted til feil tidspunkt.

Det er forresten rørende og se hvilken omsorg trådstarter har for Nores største massemorder som nå sitter under ekstra sikring på Ila.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

I Norge har vi ikke det. Vi bør stille oss spørsmålet: Lever vi i et demokrati?

USA er ikke noe demokrati. Det er ikke Obama som styrer. Men Norge er helt annerledes?

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I Norge har de ikke det. Vi bør stille oss spørsmålet: Lever vi i et demokrati?

USA er ikke noe demokrati, og det er ikke Obama som styrer heller. Men Norge er helt annerledes?

Hm :hmm:

Lenke til kommentar

Men var ikke 11 septermber angrepet et angrep på våre Nato allierte USA?

Jo, men det var strengt tatt ikke landet Afghanistan som angrep. At skurkene gjemte seg der er så sin sak. Det kan argumenteres for at det godtgjorde motaksjoner på landets territorium, om landets egne myndigheter nektet å bidra. Men det er noe annet.

Den alliansen har som motto en for alle og alle for en. Om du som de fleste Sv tilhengerne mener at vi skal melde oss ut av Nato, er du dog konsistent.

Nei, jeg mener ikke at vi skal melde oss ut. Men jeg mener at NATO skal være en forsvarspakt, ikke en gjengjeldelsespakt. Slik det var snakk om i denne aksjonen.

FrP ville jo også at vi skulle involvere oss i Irak, der det var USA som angrep på falske premisser.

Ja. Så er jeg da også både motstander av Irak-krigen og skeptisk til FrP. De er jo slett ikke spesielt liberale, annet enn på alkoholpolitikk...

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...