petterg Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Noe kryptisk tittel men beste jeg fant. Brukernavnet mitt hør med i mange brukergrupper, ettersom jeg jobber på mange prosjekter samtidig. Hvert prosjekt har en hjemme katalog. Er det noen måte å sette opp OS'et slik at dersom jeg lager/kopierer en fil til hjemmeområdet til prosjekt A blir filen automatisk satt til å høre til i gruppe A, og når jeg lager/kopierer til hjemmeområdet til prosjekt B så settes filen til gruppe B? Og hvis jeg lager filer på mitt eget hjemmeområde settes filene til min primære loggin gruppe. For alle disse tilfellene er det en full god løsning om filene settes til å høre til i den gruppen som katalogen de legges i tilhører. Helst slik at det skjer automatisk og øyeblikkelig, uten å ha en cron job som sjekker hvert x minutt, og retter ved behov. Hadde vært genialt om dette også hadde fungert om jeg laster opp filer over samba, appletalk og ftp. Alle brukeren på systemet ønsker en slik løsning. Jeg har root tilgang. OS: red Hat 9.0 Takker for svar -pg Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Du kan lage et bash-skript som erstatter cp (og forandrer gruppetilhørighet etter at den har kopiert avhengig av hvor du kopierer til). Sikkert ikke så vanskelig å få "elegant." FTP og samba blir værre. Du kunne gjort noe av det samme der, men heller lagd et skript som du kjører *etterpå* for å fikse tilhørighet, bortsett fra at man ikke kan kjøre programmer på en ftp/samba server :-? Så da veit jeg ikke... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Må si jeg er litt usikker, men du kan prøve denne chown -R root:<gruppe-navn> <mappenavn> eks.: chown -R root:web /muffa/www Prøv.. det kan hende det virker.. men for at alle skal ha i gruppa skal ha skrive tilgang må du chmod'e litt.. noe du sikkert vet.. hvis ikke det virker så er det jo bare å legge til i cront tab Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Må si jeg er litt usikker, men du kan prøve denne chown -R root:<gruppe-navn> <mappenavn> eks.: chown -R root:web /muffa/www Prøv.. det kan hende det virker.. men for at alle skal ha i gruppa skal ha skrive tilgang må du chmod'e litt.. noe du sikkert vet.. hvis ikke det virker så er det jo bare å legge til i cront tab Det å endre manuelt er ikke noe problem. Men det var å få dette til å gå automatisk etterhvert som man legger til filer. Må sikkert noe inn i crontab, ja, men hva? Dvs. ting som ligger i crontab kjører vel tidsinstillt. Skulle hatt noe som ble trigget av nye filer i et eller annet subdir av /home. -pg Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Må si jeg er litt usikker, men du kan prøve denne chown -R root:<gruppe-navn> <mappenavn> eks.: chown -R root:web /muffa/www Prøv.. det kan hende det virker.. men for at alle skal ha i gruppa skal ha skrive tilgang må du chmod'e litt.. noe du sikkert vet.. hvis ikke det virker så er det jo bare å legge til i cront tab Det å endre manuelt er ikke noe problem. Men det var å få dette til å gå automatisk etterhvert som man legger til filer. Må sikkert noe inn i crontab, ja, men hva? Dvs. ting som ligger i crontab kjører vel tidsinstillt. Skulle hatt noe som ble trigget av nye filer i et eller annet subdir av /home. -pg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå