heh115 Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Hei, Kjøpte meg nettopp en Harman Kardon CA 280 (rms 4 Ω: 2x110 W, rms 2 Ω: 2x160 W Crossover ajustable) og en JBL GT5-1204BR (Maks effekt: 1100W, RMS effekt 275 Watt, Impedanse: 4 ohm). Hvor tykk ledning må jeg ha fra batteriet og til forsterkeren? Samme spørsmål om signalledningene fra spilleren, til forsterkeren og til subben. Endret 30. november 2012 av heh115 Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Størst mulig? Jeg har iallefall valgt å bruke 53mm² kabel fra batteriet til en hovedsikring montert like ved batteriet, så en 53mm² fra sikringen inn i bilen, og bak til en strømfordeler. Og fra strøm fordeleren brukte jeg 35mm² siste biten inn til forsterkeren. Finnes ikke noe spes forskjellige tykkelser på signal kabler, bare husk å bruk kabel med skjerm, gjerne dobbel eller trippel skjerm mot støy. Mine Focal P30db basser har 6mm² kabel. De bassene er på 300W. Kanskje litt overkill, men hadde fri tilgang til kabel så tok det tykkeste vi hadde på hylla. 4mm² vil nok holde fra forsterkeren til bassen. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 Så det jeg trenger er: 40mm2 fra batteri innom sikring, til forsterker og videre til jord. Dobbel skjermet signalkabel. 4mm2 fra forsterker og til bassen. Har du/noen en bra nettbutikk som selger dette og leverer raskt? Lenke til kommentar
Tepose. Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) http://bildr.no/view/1331623 Slenger med denne, kjekk å ha. Tabellen viser hvor stort tverrsnitt du må ha ved valgt lengde og strøm. (Ikke jeg som har laget den.) Endret 30. november 2012 av Tepose. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 http://bildr.no/view/1331623 Er jeg sykt dum, eller var den uoversiktlig? Skal ha ca 3 meter med ledning fra batteriet og helt frem til jordingen. Da må jeg ha en ledning med tverrsnitt? Lenke til kommentar
Tepose. Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Nå har ikke jeg mye peiling på bilstereo, eller hvor mye strøm forsterkeren din trekker (A), men om sikringen på den f.eks er 40A, må du bruke 25mm2 ved 3m kabel. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Og for å være på den sikre siden så velger du hakke større. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Da har jeg fått koblet opp alt, men får ikke lyd fra subben. Den skal fungere, men er usikker på om jeg får lydsignal ut fra spilleren. Hvordan kan jeg teste dette? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) signal ut har du nok, men har du justert på forsterkeren? evt koblet på riktig inngang? Lyser power lampa på forsterkeren? Og har du koblet kablene på input? Endret 4. desember 2012 av _tHokA_ Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Har koblet alt rett, er en smule usikker på justeringen på forsterkeren, men den står slik forrige eier brukte den. Kom på at jeg kan teste med en annen lydkilde for å se om det er spilleren eller forsterkeren. Er det en måte jeg kan teste om subben fungerer uten å bruke forsterkeren? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Bak på spilleren så skal den være koblet på SW, (bass utgangen). Sjekk innstillingene på spilleren at SW er aktiv. Så skal signal kabelen inn på input på forsterkeren. Om power lampa på forsterken lyser så har den strøm og er aktiv. Innstillingene skal stå på LP, stereo og sub. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Var vist bare et av bryterne som sto på feil plass. Artig å finne ut etter å ha feilsøkt i over en time, ute i 10-15 minus... LØST! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå