Gå til innhold

60mm 2.8 eller 50mm 1.4 (Canon) ?

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg jo jul nå, og i den forbindelse har jeg lett litt rundt på nettet å kikket på noen objektiver. Har Canon EOS 550D, og kun standardobjektivet til nå.

De objektivene jeg har laget meg som alternativ er 60mm f/2.8 macro, og 50mm f/1.4.

Klarer virkelig ikke bestemme meg. Jeg tar for det meste naturbilder, og nærbilder i naturen, samt noe portrett. Føler begge objektivene passer godt til mitt bruk, men spør om hjelp siden jeg ikke klarer å velge.

Har du noe erfaring med dem? E.v.t hvem vil du anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet :thumbup:

Det er ikke lett og si hvilken som er best av de to, er makrofotografering interessant ville jeg nok valgt 60mm makro siden den er mer allsidig, men du får mindre dybdeskarphet med f/1.4 da som kan være gøyalt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Macro er gøy. Jeg ville gått for 60mm. Det er mer allsidig hvis du ikke behøver den ekstra lysstyrken og tynnere dybdeskarphet.

Men - kjøp brukt. Bruktmarkedet på foto.no er relativt trygt, og hvis du ombestemmer deg og heller vil ha 50 1.4 så selger du for det samme du kjøpte for.

Husk at det er lov å prute på prisen...

Lenke til kommentar

Jeg har lyst å svare som Ole Brumm her, ja takk begge deler. Det hender at man ønsker å ha større blender enn f/2.8 på portrett (f.eks. f/12), slik at bakgrunnen blir mer uskarp. I slike tilfeller er en 50mm f/1.4 mer egnet. Men 50mm f/1.4 er ikke egnet til makrofotografering; den er helt fin til naturfoto.

Det er fullt ut mulig å ta fine portretter med 60mm f/2.8 også, men med makro-objektiv så kommer du mye nærmere motivet - det eneste unntaket er innsekter da må så nærme at de har en tendens til å stikke av. For insekter, så vil jeg anbefale enten en makro på 90-105mm eller enda lengre f.eks. 150mm.

Men, ut i fra din førstepost, så tror jeg nok at 60mm f/2.8 Macro vil være et godt valg.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Canon 60mm f/2.8 er et utmerket portrettobjektiv i tillegg til å være makro.. Bildene tatt med dette på kameraet blir rett og slett litt magiske. Det er en noe trang brennvidde til annet, men det gjør da bare fotograferingen mer artig :-)

60mm på Canon crop er jo ikke så veldig ulikt 90mm på FF eller 45mm på (µ-)4/3, som jeg bruker. Og det er faktisk en mer allsidig brennvidee enn det jeg hadde forestilt meg - bruker min Macro Elmarit 45mm f/2.8 til det meste; dog lite makro ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...