Jentungen2 Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Måneskinnskveld i November Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
photogurl Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Mangel på skarphet er ikke noe stort problem før du zoomer helt inn i fullversjonen, så jeg vil si at det er akseptabel skarphet til å være ett nattbilde. Brukte du AF eller MF? Det som hjelper mest i LR, er å prøve seg frem med de 4 sliderene under "sharpening". Det lilla feltet nede på bakken er mest trolig en lensflare fra måneskinnet. Kan ane ett visst grønnskjær. Hvis du har skutt i RAW så er det bare å prøve seg frem med justeringer i LR til du synes det ser ok ut. Ellers ett ok bilde. Andre ting du kan justere, er de verste utbrente feltene (gatelyset til høyre og huset helt bakerst og kanskje kutte litt øverst i himmelen? Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 Tusen takk for tilbakemeldingen photogurl, det var til god hjelp, fikk bekreftet ett par ting her Tok bildet i RAW og brukte MF Skal ta en ny runde på bildet i LR i løpet av helga tenker jeg og ha de tipsene du her kommer med i bakhodet. Må bare finne en god porsjon med tid og tålmodighet først Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Nydelig og stemningsfullt! Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 Nydelig og stemningsfullt! . Takk for det, J1 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Nydelig bilde.Godt eksponert;) Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 Nydelig bilde.Godt eksponert;) . Takk for det, Jan Erik Lenke til kommentar
Torhild Jansen Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Veldig bra - flott!! Lenke til kommentar
Geir R. Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Et kjempeflott julekort. Likte dette godt. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Her har du fått fram en fin stemning. Pluss for funkling i snøen og "bling" på månen! Ikke lett å få fram slike detaljer. Synes dette er bra skarphet også, alt tatt i betrakning. "Flaren" gjør ikke noe .... Bra jobba! Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 Tusen takk for kommentarene, Torhild, Geir og Smort1. Dette er lærerikt Jobber med en ny versjon, forhåpentligvis en forbedret utgave Lenke til kommentar
Krismeko Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Flott! Vinterstemning på sitt beste Lenke til kommentar
jarle-60 Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Dette er bra ,eller som Jan Erik sier nydelig. Kjenner kulden på ryggen når jeg ser i bunn av bildet. Dette oser av vinter stemning. Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 Tusen takk for hyggelige kommentarer, Krismeko og jarle-60 Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Har lastet opp en V2 nå, har jobbet en del i LR med det, men kommer ikke unna fargestikket dessverre. Her må det mer øvelse til Fikk dempet høylyset litt og lysnet litt i skyggene og croppet en smule, men synes jeg mistet litt av `trykket` med disse endringene, om det går an å si det sånn Men øvelse gjør vel mester kanskje Endret 2. desember 2012 av Jentungen2 Lenke til kommentar
Mystikus Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Liker versj.1 veldig godt og synes du formidler en fin stemning med akseptabel skarphet og en flott komposisjon. Litt synd med de lilla refleksene i forgrunn, men dette kan jo fjernes/reduseres i etterprosseseringen. Versj.2 sprekker opp for deg og det skyldes for mye kompresjon av fila da den også er på bare 134Kb - sammenlignet met versj.1 som er på over 3Mb. Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Heia- Absolutt null peiling på det har noe med det her å gjøre - men ser det er noe som heter kromatisk aberrasjon som skal være en fargebrytning som oppstår i i kontrastrikeområder og er mest synlig i bilder tatt med stor blenderåpning --men eh, det var det jo ikke her;) Men iallefall så står det at Blue/Yellow fjerner brytnngsfeil med blå konturer på den ene siden og gule på den andre. Tilsvarende red/cyan. Men det her er sikkert helt på jordet, du har jo stor blender....., men alt kan testes Ps. på Lens-correction i LR -om du vil prøve Ha en finfin dag )) Endret 4. desember 2012 av Jentungen 1 Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Liker versj.1 veldig godt og synes du formidler en fin stemning med akseptabel skarphet og en flott komposisjon. Litt synd med de lilla refleksene i forgrunn, men dette kan jo fjernes/reduseres i etterprosseseringen. Versj.2 sprekker opp for deg og det skyldes for mye kompresjon av fila da den også er på bare 134Kb - sammenlignet met versj.1 som er på over 3Mb. . Tusen takk for tilbakemeldingen, fint av du likte V1 :-) Ser at noe skjedde under export av fila for V2, feil input i dialogboxene ett sted, tror jeg er i ferd med å finne ut av det snart, så kanskje får jeg det mer på stell etterhvert . Har ikke helt kontroll på saker og ting enda, men hjelper veldig at andre setter litt ord på og bekrefter hva som skjer Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Heia- Absolutt null peiling på det har noe med det her å gjøre - men ser det er noe som heter kromatisk aberrasjon som skal være en fargebrytning som oppstår i i kontrastrikeområder og er mest synlig i bilder tatt med stor blenderåpning --men eh, det var det jo ikke her;) Men iallefall så står det at Blue/Yellow fjerner brytnngsfeil med blå konturer på den ene siden og gule på den andre. Tilsvarende red/cyan. Men det her er sikkert helt på jordet, du har jo stor blender....., men alt kan testes Ps. på Lens-correction i LR -om du vil prøve Ha en finfin dag )) . Kan vel ikke skade å sjekke ut av dette, J1 kjempefine tips Kanskje vi skulle ha en liten workshop i LR snart . Endret 4. desember 2012 av Jentungen2 Lenke til kommentar
JarleL Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Hei! Fantastisk stemnings bilde Er ikkje nåke ekspert på å ta bilder og sånt, men når eg tar bilder om natta så setter eg som offtast isoen ner te 100 og skrur lukkartiden opp masse, 15-30sekund, det er berre og teste seg fram jo høgare iso ein bruker får ein vel meir " forstyrrelsar" i bildet ettersom eg har forstått såg du skreiv at du ikkje var heilt fornødd med kvaliteten, så kansje dette hjelper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg