Gå til innhold

Nett og telefon

Fizzle

Anbefalte innlegg

Noen ganger når jeg bruker mye nett (nedlastinger, mange faner, osv), så fungerer ikke hustelefonen.

Kan noen fortelle meg hvorfor / eventuelt hvordan jeg får fikset det?

Det er utrolig kjedelig at jeg ikke kan bruke hustelefonen mens jeg holder på å laste ned en film for eksempel.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar du har iptelefon? Du kan laste ned programmet Netlimiter og begrense båndbredden din PC bruker.

Hvis dette skjer med vanlig analog hustelefon, så kan det være ADSL-splitter som mangler eller er defekt.

Jeg har aldri opplevd at en hustelefon hemmes pga mye nettbruk før, men det er vel kanskje noe som er normalt?

Jeg trodde at telefon og pc / internett opererte på forskjellige "linjer", for å si det sånn.

Uansett, er dette med ADSL-splitter noe jeg kan fikse selv, eller må jeg få noen til å komme og fikse det for meg?

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så vet jeg ikke helt om det er IP telefon eller om den er koblet til en telefonsentral, fysisk, som du sier.

Hvordan ser man dette?

Det er bare en telefon slik som du ser på bildet under, bare at den er koblet til en liten svart boks (kanskje det du kaller splitter), for deretter å kobles videre til et ADSL modem.

post-230335-0-01446600-1354457361_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da er det nok en iptelefon som bruker av internettforbindelsen din.

Det som skjer når du laster ned maks, er at det blir stor forsinkelse på linjen.

Som resultat vil det bli forsinkelse eller brudd i tale på telefonen.

Råder deg til å laste ned netlimiter slik jeg foreslo lengre oppe i tråden. Så setter du maks båndbreddebruk til f.eks 70% opp og ned. Mål hastigheten til linjen din på f.eks http://nettfart.no

Lenke til kommentar

Det kan være QoS tilgjengelig i ADSL-modemet som prioriterer IP-telefon foran internett-trafikk. Det vil kunne hjelpe hvis du får satt det opp skikkelig. Du kan leite rundt i innstillingene på ADSL-modemet se om du finner noe sånt der. Eventuelt poste navnet på ADSL-modemet her.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
For å være helt ærlig så vet jeg ikke helt om det er IP telefon eller om den er koblet til en telefonsentral, fysisk, som du sier. Hvordan ser man dette? Det er bare en telefon slik som du ser på bildet under, bare at den er koblet til en liten svart boks (kanskje det du kaller splitter), for deretter å kobles videre til et ADSL modem.
Dersom jeg forstår deg riktig, er telefonen koblet til splitteren som står mellom telefonkontakten (i veggen) og ADSL-modemet. Dersom det stemmer, er det ingen IP-telefon, men en analog telefon. Kan du sjekke dette først? En IP-telefon må være koblet til etter ADSL-modemet, enten innebygget i routermodem (som for eks Zyxel P2812) eller en separat ATA tilkoblet en LAN-port på router (som for eks SPA-1001). En god løsning for å prioritere trafikk for IP-telefon kan være en ATA med innebygget router (som SPA-2002) koblet mellom ADSL-modem (i bridge mode) og router for resten av huset. ATA vil kunne settes opp til å reservere en fast båndbredde (for eks 128 kbps) for telefonen, mens resten vil være tilgjengelig for neste router. Man får da 2 interne nettverk i huset, noe som kompliserer dette litt for mange, men dersom telefonkvalitet er viktig er det en god metode. Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...