Fizzle Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Noen ganger når jeg bruker mye nett (nedlastinger, mange faner, osv), så fungerer ikke hustelefonen. Kan noen fortelle meg hvorfor / eventuelt hvordan jeg får fikset det? Det er utrolig kjedelig at jeg ikke kan bruke hustelefonen mens jeg holder på å laste ned en film for eksempel. Noen tips? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Jeg antar du har iptelefon? Du kan laste ned programmet Netlimiter og begrense båndbredden din PC bruker. Hvis dette skjer med vanlig analog hustelefon, så kan det være ADSL-splitter som mangler eller er defekt. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 (endret) Jeg antar du har iptelefon? Du kan laste ned programmet Netlimiter og begrense båndbredden din PC bruker. Hvis dette skjer med vanlig analog hustelefon, så kan det være ADSL-splitter som mangler eller er defekt. Jeg har aldri opplevd at en hustelefon hemmes pga mye nettbruk før, men det er vel kanskje noe som er normalt? Jeg trodde at telefon og pc / internett opererte på forskjellige "linjer", for å si det sånn. Uansett, er dette med ADSL-splitter noe jeg kan fikse selv, eller må jeg få noen til å komme og fikse det for meg? Endret 1. desember 2012 av Fizzle Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Du kan starte med å begrense up-/download hastigheten i torrent-programmet ditt og se om dette hjelper. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2012 Jeg skjønner at dette kan hjelpe. Men hva kan jeg gjøre for å unngå å måtte senke hastigheten på up-/downloads? Er jeg nødt til å oppgradere nettet / skaffe bedre nett, eller finnes det en billigere løsning? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Før du går videre i problemstillingen, så er det greit å vite om du har iptelefon eller telefon tilkoblet telefonsentralen (linjen) fysisk. Først da skal man begynne bestemme om det er spiltter eller båndbredde som er problemet. Det er uansett ikke all verdens hjelp i å oppgradere hastigheten. Bruker man 100%, så bruker man 100%... Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2012 For å være helt ærlig så vet jeg ikke helt om det er IP telefon eller om den er koblet til en telefonsentral, fysisk, som du sier. Hvordan ser man dette? Det er bare en telefon slik som du ser på bildet under, bare at den er koblet til en liten svart boks (kanskje det du kaller splitter), for deretter å kobles videre til et ADSL modem. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Da er det nok en iptelefon som bruker av internettforbindelsen din. Det som skjer når du laster ned maks, er at det blir stor forsinkelse på linjen. Som resultat vil det bli forsinkelse eller brudd i tale på telefonen. Råder deg til å laste ned netlimiter slik jeg foreslo lengre oppe i tråden. Så setter du maks båndbreddebruk til f.eks 70% opp og ned. Mål hastigheten til linjen din på f.eks http://nettfart.no Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Det kan være QoS tilgjengelig i ADSL-modemet som prioriterer IP-telefon foran internett-trafikk. Det vil kunne hjelpe hvis du får satt det opp skikkelig. Du kan leite rundt i innstillingene på ADSL-modemet se om du finner noe sånt der. Eventuelt poste navnet på ADSL-modemet her. Endret 2. desember 2012 av endrebjo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 (endret) For å være helt ærlig så vet jeg ikke helt om det er IP telefon eller om den er koblet til en telefonsentral, fysisk, som du sier. Hvordan ser man dette? Det er bare en telefon slik som du ser på bildet under, bare at den er koblet til en liten svart boks (kanskje det du kaller splitter), for deretter å kobles videre til et ADSL modem. Dersom jeg forstår deg riktig, er telefonen koblet til splitteren som står mellom telefonkontakten (i veggen) og ADSL-modemet. Dersom det stemmer, er det ingen IP-telefon, men en analog telefon. Kan du sjekke dette først? En IP-telefon må være koblet til etter ADSL-modemet, enten innebygget i routermodem (som for eks Zyxel P2812) eller en separat ATA tilkoblet en LAN-port på router (som for eks SPA-1001). En god løsning for å prioritere trafikk for IP-telefon kan være en ATA med innebygget router (som SPA-2002) koblet mellom ADSL-modem (i bridge mode) og router for resten av huset. ATA vil kunne settes opp til å reservere en fast båndbredde (for eks 128 kbps) for telefonen, mens resten vil være tilgjengelig for neste router. Man får da 2 interne nettverk i huset, noe som kompliserer dette litt for mange, men dersom telefonkvalitet er viktig er det en god metode. Endret 5. desember 2012 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå