i-wonder Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 jeg har funnet mugg på en list i stua, har fått såre øyne. kjæresten min har hodepine og astma fra før av og nå er det værre og sønnen min har mye slim i halsen om morgenen hjelp meg hva har jeg rett til vi bare leier!!! og nå fredag etter jobb fikk jeg beskjed at vi hadde fyringsforbud. og ikke kunne fyre i helga. leiligheten er relativ kald hele tiden og når vi ikke fyrer er det ikke levelig her og ikke råd til og bruke ovnene hva har jeg rett på her... begynner og bli dritt lei huseieren sender melding etter at han har låst seg inn i leiligheten og tørr lissom ikke si i fra... Lenke til kommentar
dbass Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19990326-017.html&emne=husleielov*&& http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-3 Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-6 Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Med andre ord, send han en mail/tekstmelding/brev, hvor du beskriver hva som har skjedd på en rolig og behersket måte. Nevn også en varsel ang adgang til bolig, og hvis noen av punktene ikke blir påbegynt/avsluttet innen et rimelig tidspunkt. Det siste kan i mange tilfeller virke kravstort og frekt, så forsøk med beste evne å skrive det vennlig, evt skrive det i tekstskriv nummer 2. (Sett deg i utleiers posisjon, du er kunde og han tjener penger på å leie ut. Er du grinete, så blir han grinete også, og lysten til å hjelpe bortfaller. Er du derimot høflig, og forsøker å tilpasse deg utleiers mulighet for hjelp får utleier mer respekt for deg, og behnalder deg deretter.) 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Hva er det du klager på? At det er kaldt i leiligheten fordi du ikke har råd til å bruke ovnene? Dersom du ikke har passende temp og ventilasjon bør ikke mugg og tilhørende plager være overraskende. Start med å holde grei temp og luft riktig. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Hvis du ikke har forårsaket muggen så er det huseierens ansvar! Du har ikke rett til å bo i ett slikt hus. Du skal da si i fra til huseieren så er han pliktig til å ordne opp i det! Hvis han kommer med mot sigende argumenter så får du heller flytte ut av leiligheten som du leier! Lenke til kommentar
i-wonder Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2012 takk for svar. han var oppe og tittet her i går men ba meg bare vaske det bort. synes fortsatt... og han sa hvis det er fukt i veggen var ikke det første prioritet og fikse... har lyst og flytte i dag jeg altså!!!! men redd for at jeg ikke får igjen depositummet!!!! Lenke til kommentar
dbass Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Eneste rådet jeg har er at dere må nesten bare holde ut. Hvis du har mulighet til å skaffe en avfukter, så er det anbefalt å bruke denne. Også å tette igjen alle steder som trekker (evt kjøpe nye gummilister til vinduene). Jeg ønsker deg lykke til med huseier og oppsigelse, og håper dere finner et bedre sted å bo Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) takk for svar. han var oppe og tittet her i går men ba meg bare vaske det bort. synes fortsatt... og han sa hvis det er fukt i veggen var ikke det første prioritet og fikse... har lyst og flytte i dag jeg altså!!!! men redd for at jeg ikke får igjen depositummet!!!! Hvis depositummet er innsatt i banken (på lovlig måte), står det på ditt navn. Men begge må underskrive for å få ut pengene. Og hvis du ikke har missligholdt leie, eller leiligheten (skader, o.l., utover normal slitasje), har du krav på pengene! Så jeg, ville sett etter en annen leilighet. Men ditt valg. Endret 3. desember 2012 av geco5 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 takk for svar. han var oppe og tittet her i går men ba meg bare vaske det bort. synes fortsatt... og han sa hvis det er fukt i veggen var ikke det første prioritet og fikse... har lyst og flytte i dag jeg altså!!!! men redd for at jeg ikke får igjen depositummet!!!! Det er i hvert fall bra at han ikke påtok det ansvaret for mugg skadene! Sa lenge du har behandlet huset normalt så er det jo ikke du som skal få skylden for dette! Det var jo bra at utleieren tok det på den måten selv om jeg skjønner at du kan være litt missfornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå