datapanikk Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 På mitt hovedkort, Asus A78NX deluxe, sitter en twinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 brikke. Jeg trenger mer minne og spørr derfor : Hvor viktig er det å ha minne brikker med lik cl ? Frister f.eks veldig å kjøpe twinmos dual pack på komplett, disse minnebrikkene har cl 2.5. Noen som kan fortelle litt om forskjellen mellom cl 3 og 2.5 ? Tusen takk.... Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 du kan kjøpe de cl 2.5 brikkene og kjøre alle brikkene dine på 2.5. 3.0 brikken skal tåle det =) Lenke til kommentar
Choo Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Det er vel viktigs me samme CL og jo laver Cl er bedre en høy CL, CL står for Cas Larecy og latency blir det samme som "ping" så 2,5 latency er mindre en 3,0 latency, dvs. Laver er bedre. Er ikke helt sikker ,med tror det er slik. mvh André. Lenke til kommentar
datapanikk Skrevet 10. september 2003 Forfatter Del Skrevet 10. september 2003 La oss da si at jeg bestemmer meg for å presse cl 3 brikken en smule. Hvordan gjør man så det ? Biosen gir meg ikke muligheten, dvs innstillingen er skygge lagt. Lenke til kommentar
Noxious Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Man bør ikke bruke brikker med forskjellig CAS Latency. Hovedkortet ditt støtter Dual Channel, skal du benytte denne funksjonen bør du bruke to identiske brikker. Personlig hadde jeg kjøpt dual pack'n fra twinmos og fjernet CL3 brikken. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 La oss da si at jeg bestemmer meg for å presse cl 3 brikken en smule. Hvordan gjør man så det ? Biosen gir meg ikke muligheten, dvs innstillingen er skygge lagt. Det er et valg for "User define" eller noe lignende. Lenke til kommentar
datapanikk Skrevet 10. september 2003 Forfatter Del Skrevet 10. september 2003 Takk for innlegg... User define. Har som prinsipp å holde meg unna alt som heter user define eller custom i biosen, men jeg skal ta en nærmere titt. Med forbehold i manglende kunnskap på området.. Hvordan vil det være, om i det hele tatt mulig, å benytte dual channel funkskjonen samtidig som jeg henger på en presset cl 3 brikke ? Liker ikke tanken på å fjerne cl 3 brikken og dermed 1000 kr i søpla slik som noxius foreslår. Selv om jeg vet at dette strengt tatt ville være det beste. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 User define. Har som prinsipp å holde meg unna alt som heter user define eller custom i biosen, men jeg skal ta en nærmere titt. Er ikke noen særlig fare for å ødelegge noe. Hvis ikke maskinen vil starte er det bare å resette bios. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Dual channel kan kun kjøres hvis du har parvise brikker. Hvis du har en, tre eller fem brikker går det ikke. Hvis du har to, fire eller seks går det bra. Selg cl3 brikken din på bruktmarked.no, og kjøp dual-pack. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå