AwsmPineapple Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Hallo, Har et ganske stort problem med pcen min. Har en skoleoppgave som er nødt til å leveres, men den stasjonære pcen min vil ikke boote. Når jeg trykker inn start knappen, starter den som vanlig. Den kommer frem til booting screenet, men så slår den seg av, og repeterer prosessen. Har prøvd å ta ut batteriet i Hovedkortet, og da startet den opp i CMOS. Dette gikk helt fint, og den hadde ingen problemer med å finne harddisken min, og ssden min. Temperaturen på CPUen lå på 25*, så det kan ikke ha vært overoppheting. Specs: Gigabyte P67A-UD3P-B3 motherboard Gigabyte GTX 560 Ti 1 GB GDDR5 Intel i5-2500k LGA1155 2 x vengeance Corsair 4GB RAM 2 x vengeance Corsair 4GB RAM low profile Noctua NH-U12P CPU kjøler 750W Chieftech Nitro series 80+ Bronze Seagate barracuda 5900 rpm 2TB hdd Agility OCZ 120GB SSD LG CH10 BD-ROM / DVD Rewriter Beklager eventuelle skrivefeil, endte opp med å skrive på mobil. Takk på forhånd til alle som gir en hjelpende hånd Spør hvis det er noe info som trengs ekstra. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 høres ut som en "missing file" klassiker. lenge siden jeg har opplevd de der eller hørt om de, men det skjer visst enda boote opp med en dvd, velg reparer pc og la den kjøre seg gjennom, restart. Fungerer ikke det så formaterer du og installerer på nytt, hvis du har ting på C:\ som du absolutt må ta vare på som gjør at du ikke kan formatere så kjør installeringen av windows kjerne filer og restart igjen. kjør de forskjellige tingane i reparer pc når du booter med dvd, fleste ganger så hjelper det bare å la den boote opp med dvden så kan du restarte med en gang. Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 Windows 7 CDen funker tydligvis ikke, skjer bare akkurat det samme, ingen mulighet til å gå inn på bios engang Bare fortsetter å skru seg av og på... Alle vifter og sånt funker da, så jeg kan vel utelukke feil med strømforsyning? Kommer jo inn på CMOS hvis jeg resetter hovedkortet da, da funker alt helt fint intil jeg går ut av det. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 bios booter men du kommer ikke inn? får du mulighet til å trykke F8 under booting så du kan starte cmd? (command prompt) Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 (endret) tastaturet reagerer ikke når jeg prøver å komme inn i bios, men det funker helt fint når jeg kommer inn i det setup vinduet etter at HKet er resatt. vet ikke om jeg kan gå noe videre derfra, men kan poste et bilde med hvordan det ser ut. Endret 30. november 2012 av AwsmPineapple Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 (endret) her er det som dukker opp etter at jeg resetter hovedkortet. http://tinypic.com/r/24fahb5/6 Har prøvd alt av boot priorities, men ingenting fungerer. Når jeg saver med f.eks CD-ROM som boot priority 1, så starter pcen uten å engang komme til boot screen. Da slår den seg av etter noen sekunder, ofte mellom 5 og 8. Endret 30. november 2012 av AwsmPineapple Lenke til kommentar
89netrom Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Du må nokk restee bios. Funker for det meste på boot problmer( er ikke sikker). Men prøv. Kann du eventuelt ta mez hardisken å putte den inn i en dokking eller som 2. HDD så finne filen manuelt. I hverstefall så kann du ta med pc'en til nermeste elektrobutikk ( somm expert eller nd i den klassen) så sidr du prblemet til dem så burde de fikse det så lenge det er en kvalifiser en på stedet. Beklager for skrivefeil. Sitter på en telefon... Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 ossen tilkobling har du på tastaturet? du må kanskje finne deg et tastatur med usb tilkobling (ikke trådløst) så må du få komt deg inn i bios å stillt på plug and play optionen, då får du brukt tastaturet i bios og sånt. i cmos setup kan du loade fail safe defaults men hører ikke ut som det er problemet men kan bare gjøre det for det om. hvis du allerede har et usb tastatur (ikke trådløst) så begynner dette her å høre mer og mer og ut som et litt mer kraftig HK problem Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 Ingenting som fungerer for å få den til å boote... Tror nok det er hovedkortet som er dødt, siden den ikke alltid vil komme til bootscreen engang... Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 ja då er det hovedkortet som er gått desverre hvis ikke bios eller noenting fungerer, ikek tastatur elelr noe, komemr ingen vei som du sier så er det garantert hovekortet Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Hvis hovedkortet vr dødt, tviler jeg på at du ville komme inn i BIOS, PC'en burde ikke starte i det hele tatt. Før jeg erklærte HK dødt, vill jeg ha prøvd med en annen PSU hvis du har mulighet til det da. Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2012 Vil det da si at hvis ny PSU ikke hjelper, så er det garantert HK som er dødt? Må bare sjekke, før jeg kaster et par tusen lapper ut av vinduet... Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Før du gjør noe annet, napp ut all RAM og skru på maskinen. Du vil ikke få skjermbilde uten RAM, men lytt etter pipesignal. Pipelyden betyr så klart at minnet mangler, men forteller deg også at hovedkortet sannsynligvis er i orden. Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2012 må det være en form for høytalere koblet i? eller kommer pipene fra hovedkortet? Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2012 ingen respons fra hovedkortet når RAM ble tatt ut. Hørte ingen pipelyd under de 3 forsøkene. Betyr dette da at det mest sannsynlig er HK som er dødt? Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Uansett hva du gjør så er nok det å få tak i skoleoppgaven din det viktigste å ordne først, ta ut HDDen og koble den til en annen maskin (evt. som slave-drive) og kopier over oppgaven og evt. andre filer du gjerne vil beholde. Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Det har jeg heldigvis klart å fikse *phew* fiksa det på fredag når pcen begynte sånn. Tok ut HDDen og stakk til en kamerat hvor jeg kopierte den over på minnepenn. Men nå står jo pcen her uten å funke da, så det som er spørsmålet nå, er jo om det er hovedkortet eller Strømforsyninga som har tatt kvelden. Begynner å lure på om det er HK, siden jeg ikke fikk pipe respons når jeg tok ut RAM... edit: Fredag Endret 2. desember 2012 av AwsmPineapple Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Joda, det må være en varslingshøyttaler i kabinettet ditt hvis du skal kunne høre POST-lydene, det kunne jeg jo så klart ha nevnt. Kabinetter pleier å ha en liten sånn beeper, så om alt er kobla riktig så skulle du hørt piping uten RAM. Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2012 Alt er koblet riktig, ihvertfall alt som er koblet mellom kabinettet og hovedkortet. Ifølge instruksjonsboka er ihvertfall alt koblet riktig. Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Det er sikkert et par pins på HK som er merket SPK eller noe i den dur. La oss si at den er riktig koblet, i så fall så er manglende pipetone uten RAM et tegn på at POST (hovedkortets selvtest) ikke går. Da jeg jobba i support betydde det alltid nytt hovedkort. PS: Jeg tar utgangspunkt i at alle koblinger er på plass. Spesielt både 20/24-pins og 4-pins-pluggene som går fra strømforsyning til hovedkort. Endret 2. desember 2012 av Pellick Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå