sunnySR Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Hei Fikk for noen dager siden min nye bærbare samsung maskin. Etter hva jeg fikk opplyst på nettet kjørte denne 1333MHz på rammen, så tenkte at jeg skulle oppgradere til 8gb, så kjøpte 1333MHz ram på komplett. Men så er problemet det at når jeg fikk pc-en sto det på pakken at den kjørte 1600MHz på rammen. Kan jeg da kjøre mitt ny innkjøpte 1333MHz på standard 1600MHz uten problemer eller vil systemet bli ustabilt? Takker så mye for svar. Endret 30. november 2012 av sunnySR Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Hvis det står på spesifikasjonene til minnebrikkene at de takler 1600MHz da er det bare å stille det inn i BIOS, jeg er helt sikker på at det vil funke uten noen problemer. Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 Hvis det står på spesifikasjonene til minnebrikkene at de takler 1600MHz da er det bare å stille det inn i BIOS, jeg er helt sikker på at det vil funke uten noen problemer. Men hvordan finner jeg ut om minnebrikken takler 1600MHz? Er jo en 1333MHz brikke så er litt merkelig viss den klarer 1600MHz. Er vel kanskje bedre å retunere kortet og kjøpe et 1600MHz istede, så er man sikker på at det blir riktig, eller? Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Men hvordan finner jeg ut om minnebrikken takler 1600MHz? Er jo en 1333MHz brikke så er litt merkelig viss den klarer 1600MHz. Er vel kanskje bedre å retunere kortet og kjøpe et 1600MHz istede, så er man sikker på at det blir riktig, eller? aha beklager jeg misforstod innlegget ditt tidligere, trodde du hadde kjøpt 1600MHz-brikker. Hvis du har kjøpt/skal kjøpe 1333MHz-ram ville jeg ikke ha satset på å klare å få denne til å kjøre på 1600MHz, hvis du er heldig så kanskje det går, men uansett så er det mikroskopiske ytelsesforskjeller man snakker om når det gjelder minnefrekvens. Du vil ikke merke noen forskjell om du kjører minnebrikker på 1333MHz eller om du kjører 1600MHz-ram uansett. Fokuser heller på å få den kapasiteten du trenger, har nesten ingenting å si om den kjører på 1333 eller 1600 uansett. Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 aha beklager jeg misforstod innlegget ditt tidligere, trodde du hadde kjøpt 1600MHz-brikker. Hvis du har kjøpt/skal kjøpe 1333MHz-ram ville jeg ikke ha satset på å klare å få denne til å kjøre på 1600MHz, hvis du er heldig så kanskje det går, men uansett så er det mikroskopiske ytelsesforskjeller man snakker om når det gjelder minnefrekvens. Du vil ikke merke noen forskjell om du kjører minnebrikker på 1333MHz eller om du kjører 1600MHz-ram uansett. Fokuser heller på å få den kapasiteten du trenger, har nesten ingenting å si om den kjører på 1333 eller 1600 uansett. Nei akkurat, det var det jeg også tenkte. Snakket med elkjøp og de sa at jeg burde kjøre 1600MHz siden det er standard, men vet ikke helt om de er til å stole på de folka på elkjøp. Har litt dårlig erfaringer med dem. Tror kanskje at jeg bare setter inn den ram brikken jeg fikk da. Får også min 256gb samsung SSD på mandagen, så det blir bra. Takk for svar Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Nei akkurat, det var det jeg også tenkte. Snakket med elkjøp og de sa at jeg burde kjøre 1600MHz siden det er standard, men vet ikke helt om de er til å stole på de folka på elkjøp. Har litt dårlig erfaringer med dem. Tror kanskje at jeg bare setter inn den ram brikken jeg fikk da. Får også min 256gb samsung SSD på mandagen, så det blir bra. Takk for svar Støtter han andre over her, ingen problem å bruke den rammen du har kjøpt Hadde ikke vært noe farlig om du hadde kjøpt for rask ram heller, da den ikke hadde kjørt på mer enn maks av det hovedkortet (1600mhz) støtter uansett. Tror ikke du ville merket nevneverdig forskjell Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Støtter han andre over her, ingen problem å bruke den rammen du har kjøpt Hadde ikke vært noe farlig om du hadde kjøpt for rask ram heller, da den ikke hadde kjørt på mer enn maks av det hovedkortet (1600mhz) støtter uansett. Tror ikke du ville merket nevneverdig forskjell Ok, takk for svar Har allerede sendt det i retur. Tror jeg skal vente med og kjøpe mere ram. 6gb ram holder for meg akkurat nå. Har funne ut at jeg ikke bruker alt av rammen uansett, så da ser jeg ikke vitsen i å kjøpe noe mer. Har hørt at for mye ram kan gjøre maskinen tregere når det kommer til gaming + at batteritiden blir dårligere. Om dette stemmer vet jeg ikke. Men om jeg setter inn 8gb har jeg plutselig 12gb ram og det er vel ingen program som krever så mye ram for og kjøre normalt, eller? Hva anbefaler du? Skal jeg jeg kjøpe 8gb eller skal jeg dråppe det? Endret 9. desember 2012 av sunnySR Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 du vill ikkje merke forskjell frå 1333mhz og 1600mhz ram. meir ram = meir fps, men lengre loading tid, men vi snakker 1-2 sek frå 4 til 16 gb. dessuten. om du setter 1600mhz og 1333mhz ram i same rigg, så blir all ram klokka ned til 1333mhz. Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 du vill ikkje merke forskjell frå 1333mhz og 1600mhz ram. meir ram = meir fps, men lengre loading tid, men vi snakker 1-2 sek frå 4 til 16 gb. dessuten. om du setter 1600mhz og 1333mhz ram i same rigg, så blir all ram klokka ned til 1333mhz. Men hvor mye mer fps er det snakk om, om jeg går fra 6gb ram til 12 gb ram? men den blir vel ikke klokka ned dersom man setter 1600mhz og 1600mhz i samme rigg?(kanskje et litt dumt spørsmål, men spør bare så er jeg sikker) Takker for svar. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 du vill nokk ikkje merke noke frå 6 til 12 giga ram ingame, ved mindre du til vanlig bruka 5-6 giga ram mens du gamer. nei, rammen blir ikkje klokka ned om du har same klokkefrekvens på minnebrikkene. Du har også noke som heiter latency på brikkene, som er oppgjitt som f.eks CL8. Des lavare denne verdien er, dess mindre latency er det på brikkene, men som oftast blir klokkefrekvensen lavare. har du ei brikke på cl8 og ei på cl7, så ender du opp i to brikker på cl8, ettersom brikkene går mot den svakaste brikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå