Gå til innhold

Tyskland 1933-37

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan akseptere å betale en avgift forutsett at den er rettferdig, men ikke renter. Det er utlåner som vil måtte ta risken i betraktning.

Her treffer du spikeren på hodet. Utlåner må ta risken i betraktning. Og den risikoen må han på en eller annen måte få kompensert for, ellers vil han tape på å låne ut pengene.

Geir :)

Selvsagt har jeg en bankkonto. Hva har det med saken å gjøre? Du er klar over at den norske krone er rentebærende ja og at det er utenfor min kontroll?

Jeg tar ikke opp rentelån og jeg gir ikke rentelån.

Jo, du låner banken pengene dine, og for det får du renter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her treffer du spikeren på hodet. Utlåner må ta risken i betraktning. Og den risikoen må han på en eller annen måte få kompensert for, ellers vil han tape på å låne ut pengene.

Nei, det er ikke sikkert at han vil tape på det. "Han" kan forsåvidt være staten og dermed være tjent med at vedkommende får en bil slik at han kan komme til jobb og produsere gods eller kjøpe seg et hus, stifte familie og voila muligens få barn som på sikt også kan være med på å bidra til økonomien.

Uansett kan man gjøre det profitabelt uten å ta renter.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke sikkert at han vil tape på det. "Han" kan forsåvidt være staten og dermed være tjent med at vedkommende får en bil slik at han kan komme til jobb og produsere gods eller kjøpe seg et hus, stifte familie og voila muligens få barn som på sikt også kan være med på å bidra til økonomien.

Hva tror du skjer hvis staten gir folk rentefrie bolig- og billån? Jo, prisene på boliger og biler stiger. Med mindre staten dikterer prisene på biler og boliger selvsagt. Hvordan det ender så vi i Østblokken etter krigen.

Uansett kan man gjøre det profitabelt uten å ta renter.

Fortell...

Lenke til kommentar

Prøv å leve uten en bankkonto og se hvor langt du kommer.

Det er tungvint, men ingen har sagt at prinsipper er gratis.

Pengene mine går forsåvidt rett ut av konto like kjapt som de kommer inn så det er ikke så veldig ofte jeg ser noe til de kronestykkene du prøver å arrestere meg for å få på konto.

Jeg "arresterer" deg ikke på beløp, men på prinsipp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ga deg noen eksempler lengere oppe her.

Næh, det er ikke noe automatikk i at prisene stiger om f.eks huslån var rentefrie. Er mere trolig at sysselsettingen hadde blitt høyere.

Det er tungvint, men ingen har sagt at prinsipper er gratis.

Jeg "arresterer" deg ikke på beløp, men på prinsipp.

Hvilket dessverre er utenfor min kontroll.

Lenke til kommentar

Jeg ga deg noen eksempler lengere oppe her.

Da må jeg se om jeg finner dem igjen.

Næh, det er ikke noe automatikk i at prisene stiger om f.eks huslån var rentefrie. Er mere trolig at sysselsettingen hadde blitt høyere.

Det er en litt lengre diskusjon enn jeg er moden for klokka 9 om kvelden. Men jeg er interessert i å høre mer om dette. Hva er sammenhengen mellom huslån og sysselsetting?

Lenke til kommentar

Hvilket dessverre er utenfor min kontroll.

Stemmer ikke, du KAN utmerket leve uten bankkonto, eventuellt kan du muligens åpne konto i en bank som driver med "Islamic Banking"

Islamic banking (or participant banking) (Arabic: المصرفية الإسلامية‎) is banking or banking activity that is consistent with the principles of sharia law and its practical application through the development of Islamic economics. Sharia prohibits the fixed or floating payment or acceptance of specific interest or fees (known as riba, or usury) for loans of money.
http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_banking Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du er en hykler?

Nei, fordi for hver million jeg setter inn i banken, kan banken bruke til å låne ut mer til høyere rente. Kutt rentesystemet og sperr inflasjon, så skal jeg med glede avsi de få prosentene jeg merker fint lite av pga de samme eller høyere rentene som går mot min favør, plus inflasjonen.

Dessuten er det ikke jeg som krever renter, eller mekker systemet. Du kan jo også gå i banken å prøve å fortelle dem at du ikke skal ha rente. lol

Jeg hadde garantert følt at jeg utnyttet folk om jeg hadde lånt ut penger og krevd mer tilbake. Men i stedet skal det feires at det er en super inntektskilde. Hadde det vært staten som hadde inntekten, som de igjen hadde brukt på å kultivere landet, så skulle jeg sagt mindre, men her er det snakk om private enkeltmennesker som lever i en konstant økonomisk fyllekule, selv om det går til dundas, for da kommer staten inn og betaler regningen.

Hykler kan du være selv, med mindre du er en som sitter i posisjon til at rentene er i din favør, dvs "rettferdig", men mtp hva du nevnte om kontoen din så tviler jeg meget sterkt på det.

Du kan jo velge "wannabe" også

Endret av olsen_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Enkelte personangrep er slettet fra tråden.

Jeg ber dere samtidig vennligst komme dere tilbake til sakens tema. Tråden er fullstendig avsporet for øyeblikket.

Mvh. r2d290
-Moderator Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar

Nei, fordi for hver million jeg setter inn i banken, kan banken bruke til å låne ut mer til høyere rente. Kutt rentesystemet og sperr inflasjon, så skal jeg med glede avsi de få prosentene jeg merker fint lite av pga de samme eller høyere rentene som går mot min favør, plus inflasjonen.

Egentlig er det sånn at bankene bruker de pengene for å igjen få tilgang på penger fra utlandet. Du burde fått marginalt mindre enn hva den aktuelle banken betaler for å låne penger fra utlandet, og så lenge det var under det sikringsfondet skal dekke skulle det være trygt, i teorien burde du ta i teorien fått mest fra den mest utsatte banken (altså i teorien), mens bankene i praksis utnytter kundene til å skaffe seg billig finansiering, i teorien kunne du ringt banken hver gang Moodys nedgraderte dem og krevd mer penger relativt til nibor. http://www.moodys.com/research/Moodys-downgrades-DNB-to-A1C-from-Aa3C-outlook-stable--PR_246416

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...