Gå til innhold

Tyskland 1933-37

Anbefalte innlegg

Hmm, merkelig hvordan du forutsetter at jeg anser "fiat paper currencies" som penger ;)

Greit nok. Men hvor langt kommer du med gull da, om ingen bryr seg om gullet? Mellom deg og meg koker ned til holdning uansett, om å sette opp en rentebås som inntektskilde er parasittisk eller ikke.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du foretrekker er å få låne bilen gratis. Det er forsåvidt forståelig.

Jeg sa ikke det.

Alle utnytter andre til egen vinning. Du ønsker jo selv å utnytte en stakkar ved å låne penger gratis.

Og eksakt hvor kommer utnyttelsen inn i bildet?

Ikke nødvendigvis, nei. Jeg venter fortsatt på et svar.

Jeg kan akseptere å betale en avgift forutsett at den er rettferdig, men ikke renter. Det er utlåner som vil måtte ta risken i betraktning.

Jeg liker å gjøre meg fortjent til det jeg får, å yte noe tilbake. Ellers kunne jeg like gjerne gått på NAV.

Du har gjort deg mere fortjent til et lån om du betaler renter?

"The nation does not live for the sake of the economic system, and the economic system does not exist for the sake of Capital. On the contrary, Capital is the servant of the economic system and the economic system is the servant of the people."- Adolf Hitler

Lenke til kommentar

Du har gjort deg mere fortjent til et lån om du betaler renter?

"The nation does not live for the sake of the economic system, and the economic system does not exist for the sake of Capital. On the contrary, Capital is the servant of the economic system and the economic system is the servant of the people."- Adolf Hitler

Ja, når du og den som låner deg penger avtaler hvordan du skal betale for å få låne penger gjør du noe for pengene, i motsatt fall er det snakk om veldedighet, og det forventer jeg strengt tatt ikke av folk. Jeg går ikke i butikken og handler til innkjøpspris og forventer at butikken ikke skal tjene noe som helst. Sånn fungerer desverre ikke verden.

edit. Hitler faktisk. Fiffig

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Et lån er ikke gratis penger.

Om ikke vedkommende som låner ut pengene skal tjene noe på det er det ikke snakk om noen byttehandel men veldedighet. Du skal ikke yte noe tilbake, bare gi tilbake den samme mengden penger når det passer deg.Du er med andre ord forbanna på de som velger å selge en tjeneste, og i tillegg ønsker å tjene på den tjenesten istedenfor å drive veldedighet. Hvorfor skulle man låne ut penger for så å få de samme pengene tilbake uten fortjeneste?

Lenke til kommentar

Om ikke vedkommende som låner ut pengene skal tjene noe på det er det ikke snakk om noen byttehandel men veldedighet. Du skal ikke yte noe tilbake, bare gi tilbake den samme mengden penger når det passer deg.Du er med andre ord forbanna på de som velger å selge en tjeneste, og i tillegg ønsker å tjene på den tjenesten istedenfor å drive veldedighet. Hvorfor skulle man låne ut penger for så å få de samme pengene tilbake uten fortjeneste?

Det trenger ikke være snakk om noen privatperson som lider noe tap som i følge ditt eksempel. Det kan godt være staten og pengeforsyningen trenger heller ikke være privat. Når pengene skal tilbakebetales så må det jo være i form av arbeid uansett.

Hvorfor? Fordi at man ønsker å hjelpe noen som har et behov.

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være snakk om noen privatperson som lider noe tap som i følge ditt eksempel. Det kan godt være staten og pengeforsyningen trenger heller ikke være privat. Når pengene skal tilbakebetales så må det jo være i form av arbeid uansett.

Hvorfor? Fordi at man ønsker å hjelpe noen som har et behov.

Statlig boliglån er i seg selv ikke helt på viddene, men jeg vil tro at de mekanismene som i dag fører til at folk låner mye og boligprisen stiger ville oppleve "gratis" lån som en voldsom katalysatoreffekt. Ett slikt lån vil være mye lettere å betjene og da kan man låne mer, dermed betale mer for å kjøpe osv. Så sitter du eventuelt igjen med samme gjelden. I tillegg fyller ikke dette hele behovet, med mindre du mener at staten skal ta seg av alle lån.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og eksakt hvor kommer utnyttelsen inn i bildet?

Du. Låner. Penger. Gratis.

Jeg kan akseptere å betale en avgift forutsett at den er rettferdig, men ikke renter. Det er utlåner som vil måtte ta risken i betraktning.

Da kaller vi det det da. Du kan låne penger av med mot tre prosent avgift p.a.

Lenke til kommentar

Du. Låner. Penger. Gratis.

Da kaller vi det det da. Du kan låne penger av med mot tre prosent avgift p.a.

Så at jeg låner penger gratis er utnyttelse? Hvem er den utnyttede? Hva slags tap lider vedkommende?

Om rentefrie lån er utnyttelse hva er da lån med renter?

Hva mener du om de lån DU selv har utestående (hvor andre skylder deg penger) og får betalt renter på? ;)

Jeg dealer ikke med renter verken ene eller andre veien.

Dette er rett og slett et spørsmål om moral.. noe dere to ser ut til å mangle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...