appelsinbrus Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Vel og merke er jeg oppvokst med en kristendom som har litt andre ideer enn statskirka, så det kan være forskjeller fra menighet til menighet her. De syv formene snakkes om i paulus brev til efeserne 4:4-6 1. Legme - Eloah 2. Ånd (den heilage) - Elohim 3. Herre (jesus) - Adonai 4. Tro - Ehyeh-Asher-Ehyeh 5. Dåp - YHWH 6. Gud (Gud) - El Shaddai 7. Far - YHWH Tzevaot Hvilken retning kommer du fra da? Den forklaringen der synes jeg kanskje var litt tynn.. Hehe men strengt tatt så _vet_ man jo ikke, fordi det ikke er forklart. Selv tenker jeg vel at de sju åndene er Den hellige ånd, for jeg føler det kanskje er mest logisk, men det og blir jo bare synsing, strengt tatt. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Den forklaringen der synes jeg kanskje var litt tynn.. Gi meg et eksempel på noen religiøst som er solid... Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Gi meg et eksempel på noen religiøst som er solid... Vel, det var ikke poenget, poenget var at de andre alternativene virket mer sannsynlige. Men utenom det, er jeg vel enig i innlegget ditt. Lenke til kommentar
_Irene_ Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Hva skal han med offer når han ifølge bibelen mere glad i å drepe menneskene selv "Genesis chapters 6–9" først vil jeg bare si at Jesus kom fordi vi alle synder. Og det e forskjell på det som står i GT og det som står i NT. Den gamle og den nye pakt. En grunn til at kristne fortsatt har GT er på grunn av profetier. Dessuten er han ikke glad i å drepe han er jo god. Etter syndeflommen lovte gud at han aldri skulle gjøre noe sånt igjen. For å minnes det ga han oss regnbuen :-D Endret 4. desember 2012 av _Irene_ Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) 1. Legme - Eloah 2. Ånd (den heilage) - Elohim 3. Herre (jesus) - Adonai 4. Tro - Ehyeh-Asher-Ehyeh 5. Dåp - YHWH 6. Gud (Gud) - El Shaddai 7. Far - YHWH Tzevaot Jeg prøver å lære noe nytt http://www.abovetops...hread317542/pg1there is a specific reason why i use the term G-D and that reason is because there is no english word that is the correct translation done by the translators of our english bibles of/from the hebrew Elohiym/Eloah/El/AdonayYah/Yahvah----------or the greek Theos------------our old uninspired translators took upon themselves to take a german word gott----which properly translates into the english god but what that word actually means is a molten image---------and has absolutely nothing to do with the Deity in heaven -------- Elijah and Enoch, its my understanding, did not experience 'death' - - which every other individual on earth throughout history has done. being "taken-out-of-this-world" is neither Death nor is it an Ascension to Heaven, so Jesus and theology are both correct. neither Elijah, Enoch ever 'ascended' to heaven...because they were whisked up to heaven, which is out of our time-space loop. by deduction 'we' (in general) are thinking the 'two witnesses' are the two persons who scripturally never 'died' but are later sent to a particular time in earth history for a 'mission' during the period called 'End Times'/ (Daniels' 70th week) ---------- Hello my name is albert I have the three books of enoch plus the dead sea scrolls and the lost books of the bible , I'm 60 years old I have study and research about he two witnesses for over 40 years started when I was 20 years old believe me when I say only a few will know the truth and believe and be saved by christ and that is the kingdom of God within us after we believed in Jesus .What are the two witnesses prophesying when they return they are making straight the path of God through his son they are reproving what the churches of man failed to do.because of mans own greed and lust for power, to be seen of man to receive his glory not seeking Gods glory through his own son. The two witnesses was kept and reserved for the last days to reach Gods remaining few with the real truth and to send down the wrath of God on those that refuse the message and the truth they stated, why would God send these two holy men back if the churches is preaching the whole truth.Jesus stated many will say didn't I cast out demons in thy name , Jesus will turned to them and say I never knew you .When the two witnesses appear they will stand before the god of the earth .or the establish churches of men to reprove them and will be hated just like Jesus was in his time by those hebrew priest. I can offer a lot of proff to support what I'm saying , the two witnesses is on the earth right now waiting for God to raise them up in power to fight the antichrist that will take power ,its very near everything is working in Gods time ,it will not happen till God allows it to start each majory player in the lastdays is hidden till then. Endret 4. desember 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 ....at den treenige guden til de kristne (fadere, sønnen og den hellige ånd) virker ganske snålt. Hvis det er Gud som bestemmer hva alle gjør til en hver tid og når folk skal dø, så var det jo Jesus så bestemte dette selv imed at han er både Jesus og Gud, altså sin egen sønn og sin egen far... i tilleg til en eller annen hellig ånd. Når Jesus snakker med Gud snakker han egentlig med seg selv, altså så tenker han. Så det Gud, altså deg selv, som bestemmer hva du skal gjøre til en hver tid, og det er DU som har en plan om ditt eget liv, ikke en skymann. ... Dette er ikke helt riktig. At Jesus er Gud (Joh. 1,1) betyr ikke at Han er samme person som Ham vi kaller "Gud" -- altså Faderen. Det betyr at Jesus har samme natur som Faderen; at begge er guddommelige vesener. Dette gjelder også Den Hellige Ånd. Samtidig lærer Bibelen at Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd sammen utgjør én Gud. Det hebraiske ordet for "én" i 5. Mosebok 6,4 ("Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er én.") er echad, som også brukes om mannen og kvinnen som skal være ett kjød (1. Mos. 2,24). Echad brukes både numerisk og for å beskrive enhet i en gruppe. Når Gud sier at mannen og kvinnen (som ble skapt i Guds eget avbilde) skal være ett, så er det tydeligvis ikke snakk om at to personer skal fysisk bli én person; det er snakk om mental og åndelig enhet der man tenker, handler, føler osv. i fullkommen harmoni med hverandre. Ifølge 1. Mosebok utgjør mannen og kvinnen sammen 'adam, mennesket. Og likevel er både mannen og kvinnen individuelt likeverdige mennesker. Det samme gjelder Gud -- Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. De utgjør sammen Gud, men hver av dem er også likeverdige Guddommer. Likevel, akkurat slik som mannen bar tittelen 'adam, "menneske", og kvinnen chawwah (norsk: Eva, "liv"), bærer Faderen tittelen "Gud" og Jesus tittelen "Guds Sønn" (og i Det gamle testamentet, "Herrens Engel"), og Den Hellige Ånd sin egen tittel, eller "Guds Ånd", "Herrens øyne", osv. (Man kan si at hver av deres etternavn er Jahve, YHWH, "Herren" i norske oversettelser.) 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (...) Og likevel er både mannen og kvinnen individuelt likeverdige mennesker. (...) Kan du gå nermere inn på hvor du tolket dette fra? Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 "Mennesket ga navn til alt feet og til himmelens fugler og til alle villmarkens dyr. Men til seg selv fant mennesket ingen hjelper av samme slag. Da lot Herren Gud en dyp søvn komme over mannen. Mens han sov, tok han et ribbein og fylte igjen med kjøtt. Av ribbeinet Herren Gud hadde tatt fra mannen, bygde han en kvinne, og han førte henne til mannen. Da sa mannen: «Nå er det bein av mine bein og kjøtt av mitt kjøtt. Hun skal kalles kvinne, for av mannen er hun tatt.»" (1 Mos. 2,20-23) "For dere er alle Guds barn ved troen, i Kristus Jesus. Alle dere som er døpt til Kristus, har kledd dere i Kristus. Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus. Og hører dere Kristus til, er dere Abrahams ætt og arvinger etter løftet." (Gal. 3,26-29) "Men i Herren er ikke kvinnen uavhengig av mannen, og mannen er ikke uavhengig av kvinnen. For som kvinnen ble til av mannen, blir mannen født av kvinnen, men alt er fra Gud." (1 Kor. 11,11-12) 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det var da ganske diffust, og jeg kunne muligens sagt meg enig hvis vi ikke hadde slikt som Paulus brev til efeserne 5:22-23 "Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp." Det er da ganske klar tale er du ikke enig? Lenke til kommentar
xelp Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Synes du det er forvirrende med en gud som er 3 guder som er en, hold på hatten for gud finnes ikke bare i 3 men i 7 forskjellige former (kilde: johannes åpenbaring) En av dem er en sau, den liker jeg best. Vet om en luring til som splittet sjelen sin i 7 forskjellige deler. Han gikk det dessverre ikke like bra med. (kilde: Harry Potter og dødstalismanene) Den ene var forøvrig en slange, og ikke en sau. Endret 6. desember 2012 av Rotaderp Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Jeg er selv ateist og tror selvfølgelig ikke på noe av det som står i bibelen eller noen andre religiøse skrifter, men synes dette er et spennende emne. WalterWhite forteller oss at alt som står i bibelen tror han ikke på. Han tror ikke at Jesus levde, at Jesus ble korsfester, at Maria Magdalena var en disippel, at det var en syndeflod osv. Hva tror han på? Paulus brev til efeserne 5:22-23 "Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp." Det er da ganske klar tale er du ikke enig? Tror Paulus var litt på jordet http://en.wikipedia..../Mary_Magdalene Mary Magdalene (original Greek Μαρία ἡ Μαγδαληνή),[2] or Mary of Magdala, was one of Jesus' most celebrated disciples, and the most important female disciple in the movement of Jesus.[3] Endret 6. desember 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Det var da ganske diffust, og jeg kunne muligens sagt meg enig hvis vi ikke hadde slikt som Paulus brev til efeserne 5:22-23 "Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp." Det er da ganske klar tale er du ikke enig? Mannen og kvinnen ble skapt likeverdige og likestilte i utgangspunktet, noe som kommer klart fram fra både 1 Mos 1 og 2. En konsekvens av syndefallet var at kvinnen fra da av var underordnet mannen (1 Mos 3,16). Men begge parter blir regnet som likeverdige mennesker i Bibelen, bare med forskjellige roller i samfunnet og familien. Merk deg at Paulus ikke bare snakker om hva kvinner burde gjøre for sine menn i Efeserbrevet, men også hvilket ansvar mennene har for sin kvinne: "Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp. Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt. Dere menn, elsk konene deres, slik Kristus elsket kirken og ga seg selv for den, for å gjøre den hellig og rense den med badet i vann, i kraft av et ord. Slik ville han selv føre kirken fram for seg i herlighet, uten den minste flekk eller rynke. Hellig og uten feil skulle den være. På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv." (Ef. 5,22-28) Jeg tror de færreste kvinner ville ha noe problem med å respektere og underordne seg en mann som var villig til å gi sitt liv og sin kropp for henne på samme måte som Jesus ga sitt liv for menneskene. Én av hovedgrunnene til feminismen, tror jeg er menns misbruk av stilling og makt overfor kvinnen. Akkurat slik som mange mennesker gjør opprør mot sitt Overhode, Gud, fordi de er overbevist om at Han i bunn og grunn er selvisk, gjør mange kvinner opprør mot menn fordi de føler menn kun bryr seg om seg selv og sinn "manndom" (noe mange menn dessverre gjør!). Bibelen, imidlertid, legger et stort ansvar på begge parter overfor hverandre; noe jeg ville si er mer rettferdig dersom kvinnen og mannen ble begge skapt i Guds bilde og sammen utgjør mennesket. Endret 7. desember 2012 av Mennesket 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 ....at den treenige guden til de kristne (fadere, sønnen og den hellige ånd) virker ganske snålt. Hvis det er Gud som bestemmer hva alle gjør til en hver tid og når folk skal dø, så var det jo ..... Hvor har du dette tullet i fra ??? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) (...) Én av hovedgrunnene til feminismen, tror jeg er menns misbruk av stilling og makt overfor kvinnen. Akkurat slik som mange mennesker gjør opprør mot sitt Overhode, Gud, fordi de er overbevist om at Han i bunn og grunn er selvisk, gjør mange kvinner opprør mot menn fordi de føler menn kun bryr seg om seg selv og sinn "manndom" (noe mange menn dessverre gjør!). (...) Så la meg se om jeg forstår logikken her, gud misbrukte sin stilling og makt over mennesker, og ikke-kristene mennesker gjør opprør mot gud fordi de er overbevist om at han er selvisk, mennesker sitt opprør handler om at de føler at gud kun bryr seg om seg selv og sin "gudomlighet". Var det riktig? Edit: Er det mulig at ikke-kristene bare ikke tror på guden? Ockhams barberkniv sier vel at det er mer sansyndlig. Endret 7. desember 2012 av Civilix Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Det var da ganske diffust, og jeg kunne muligens sagt meg enig hvis vi ikke hadde slikt som Paulus brev til efeserne 5:22-23 "Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp." Det er da ganske klar tale er du ikke enig? Mener du at Paulus ikke skulle ha skrevet dette til Efeserne ? Har ikke Paulus lov til å skrive hva han vil ? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Mener du at Paulus ikke skulle ha skrevet dette til Efeserne ? Har ikke Paulus lov til å skrive hva han vil ? Paulus er min kammerat, seff kan han skrive hva enn han vil, og jeg går ut i fra at det var inspirert av vår skaper og dermed viser oss hva syn vi burde ha på familieliv. Det var han jeg diskuterte med som sa at menn og kvinner er likeverdige og slik anarkistisk tankegang må vi få slutt på, en må være sjefen og like klart som at gud er sjef over kirka er det at mann er sjef over kone. Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Så la meg se om jeg forstår logikken her, gud misbrukte sin stilling og makt over mennesker, og ikke-kristene mennesker gjør opprør mot gud fordi de er overbevist om at han er selvisk, mennesker sitt opprør handler om at de føler at gud kun bryr seg om seg selv og sin "gudomlighet". Var det riktig? Edit: Er det mulig at ikke-kristene bare ikke tror på guden? Ockhams barberkniv sier vel at det er mer sansyndlig. Jeg sier ikke at Gud har misbrukt sin makt og stilling; jeg sier at mange mennesker tror at Gud er en ond tyrann og diktator. Derfor er det mange som føler mistillit overfor Gud og gjør opprør mot Gud og alt som har med Gud å gjøre, fordi de anser Gud, ikke som en kjærlig Far eller Ektemann som vil en ens beste, men som en selvisk og selvopptatt diktator. Dette er et bilde på mistilliten som eksisterer i dag mellom menn og kvinner; jeg bruker det samme bildet med Kristus/menneskene vs. mann/kvinne som Paulus gjør i sitatet i #32 ovenfor. Mange kvinner (og menn) reagerer negativt på tanken at kvinnen skal underordne seg mannen, slik som Paulus anmoder. Hvorfor reagerer man? Jo, fordi 1) mange menn misbruker og har misbrukt sin makt og sitt ansvar overfor kvinnen gjennom historien, og har ikke tatt til seg del 2 av Paulus anmodning (at mennene skal elske kvinnen slik som Jesus elsker kirken), og 2) fordi mange tror at underkastelse er det samme som mindreverdighet. (Håper det tydeliggjorde litt.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå