AdneJa Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) ....at den treenige guden til de kristne (fadere, sønnen og den hellige ånd) virker ganske snålt. Hvis det er Gud som bestemmer hva alle gjør til en hver tid og når folk skal dø, så var det jo Jesus så bestemte dette selv imed at han er både Jesus og Gud, altså sin egen sønn og sin egen far... i tilleg til en eller annen hellig ånd. Når Jesus snakker med Gud snakker han egentlig med seg selv, altså så tenker han. Så det Gud, altså deg selv, som bestemmer hva du skal gjøre til en hver tid, og det er DU som har en plan om ditt eget liv, ikke en skymann. Kanskje hele bibelen bare prøver å forklare hvordan mennesket fungerer.. og ånden er kanskje sjelen i mennesket, drivkraften og viljen. Hva tror dere? Jeg er selv ateist og tror selvfølgelig ikke på noe av det som står i bibelen eller noen andre religiøse skrifter, men synes dette er et spennende emne. Endret 30. november 2012 av WalterWhite Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Alt som har med gud å gjøre er ganske snålt. Han styrer alt og er overalt, men uansett så døde Jesus på korset. Det var visst for å ta imot all pinen som egentlig var beregnet på menneskene, men hvis gud bestemmer alt, hvorfor var det noe pine beregnet på menneskene i det hele tatt? Kort fortalt: gud vil pine menneskene en person vi må prøve å få hit er LonelyMan. Han har hatt noen fine "gudepåstander" i sin tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1456831&st=0 Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) ....at den treenige guden til de kristne (fadere, sønnen og den hellige ånd) virker ganske snålt. Hvis det er Gud som bestemmer hva alle gjør til en hver tid og når folk skal dø, så var det jo Jesus så bestemte dette selv imed at han er både Jesus og Gud, altså sin egen sønn og sin egen far... i tilleg til en eller annen hellig ånd. Er nok ikke sånn at han bestemmer hva alle gjør til enhver tid. Om det hadde vært tilfelle, hadde hele poenget med å skape mennesket vært borte... Når Jesus snakker med Gud snakker han egentlig med seg selv, altså så tenker han. Så det Gud, altså deg selv, som bestemmer hva du skal gjøre til en hver tid, og det er DU som har en plan om ditt eget liv, ikke en skymann. ...men interessant er det; i 1 Mos 1:26 at Gud omtaler seg sjøl som "oss". Alt som har med gud å gjøre er ganske snålt. Han styrer alt og er overalt, men uansett så døde Jesus på korset. Det var visst for å ta imot all pinen som egentlig var beregnet på menneskene, men hvis gud bestemmer alt, hvorfor var det noe pine beregnet på menneskene i det hele tatt? Kort fortalt: gud vil pine menneskene Gud styrer faktisk ikke alt. Det var ikke pinen i seg sjøl som var beregnet på mennesket, men Jesus døde slik at vi slapp å bli dømt. Dvs. når vi parkerer tøflene for godt, himmel/helvete og alt det der. Himmelen var ment for mennesket, mens helvedes pine, om vi bruker den som eksempel, var/er laget for satan og hans demoner. Det som da skjer om vi blir frelst, er at vi ikke trenger å gjøre noen ting; vi er skjult i Kristus, sånn at når Gud ser på oss ser han bare Jesus, som er uten synd. (Heheh høres nesten ut som at vi sniker oss inn i himmer'n gjennom bakdøra eller noe.) Helvete var ikke laget for oss i det hele tatt, dessuten står det at Gud vil at alle mennesker skal bli frelst og at Gud ikke sendte Jesus for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst gjennom Jesus. Tog du an? Endret 2. desember 2012 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Lineplx Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Hvorfor snakker vi om kristen mytologi hele tiden? av alle de tullete relegionen så må det jo være egyptisk mytologi som er kult eller? Lenke til kommentar
_Irene_ Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hvorfor snakker vi om kristen mytologi hele tiden? av alle de tullete relegionen så må det jo være egyptisk mytologi som er kult eller? Kristendommen er en religion som ikke sier at vi må gjøre ditt og datt for å komme til himmelen. Jesus kom ikke for å dømme verden men for å frelse den, som sagt. Det eneste vi må gjøre er å tro på jesus. Det betyr ikke at vi skal gjøre gale ting. Heller at vi frivillig skal prøve å gjøre det rette fordi Jesus ønsker det. Mange kristne har derfor et annerledes syn på ting, og det vekker oppsikt :-) Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hvorfor kan vi ikke bare si "kristendom er ikke en religion, punktum".. Lenke til kommentar
_Irene_ Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hvorfor kan vi ikke bare si "kristendom er ikke en religion, punktum".. Hva mener du med det? Lenke til kommentar
biol2 Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Det som er vanskelig med å forklare treenigheten er det at det ikke finnes noen tilstrekkelig måte å forklare det på. Treenigheten er et konsept som er umulig for ethvert menneske å forstå, enn si forklare. Gud er uendelig mye større enn vi er, og derfor bør vi ikke forvente å være i stand til å fullt ut forstå Ham. Bibelen lærer at Faderen er Gud, at Jesus er Gud, og at Den Hellige Ånd er Gud. Bibelen lærer også at det bare finnes én Gud. Selv om vi kan forstå noen fakta om forholdet mellom de forskjellige personene i Treenigheten til hverandre, til slutt, er det uforståelig for menneskesinnet. Men dette betyr ikke at treenigheten er ikke sant eller at det ikke er basert på Bibelens lære. Treenigheten er én Gud eksisterende i tre personer. Dere må for all del forstå at dette ikke på noen måte innebærer at det er snakk om tre Guder. Husk da å studere dette faget at ordet "treenighet" ikke finnes i Skriften. Dette er et begrep som brukes til å forsøke å beskrive den treenige Guden som eksisterer i tre personer; altså at det er tre personer som er en og samme Gud. Av virkelig betydning er begrepet representert ved det faktum at ordet "treenighet" ikke engang finnes i Skriften. Det følgende er hva Guds Ord sier om Treenigheten: 1) Det er én Gud (Mosebok 6:04, 1 Kor 8:04, Gal 3:20, 1 Timoteus 2:5). 2) Treenigheten består av tre personer (1:1 Mosebok, 26; 03:22, 11:07, Jesaja 06:08, 48:16, 61:1, Matteus 3:16-17, 28:19, 2 Kor 13:14). I Genesis 1:1, er det hebraiske flertallede substantivet Elohim som brukes. I 01:26 Genesis, 03:22, 11:07 og Jesaja 06:08, er det flertall pronomenet for "oss" brukt. Ordet Elohim og pronomenet "oss" er flertallsformer, definitivt refererende i det hebraiske språket til mer enn to. Selv om dette ikke er et eksplisitt argument for treenigheten så betegner det det aspektet av mangfoldet i Gud. Det hebraiske ordet for Gud, Elohim, gjør treenigheten definitiv. I Jesaja 48:16 og 61:1, er det Sønnen som snakker samtidig som referanse til Faderen og Den Hellige Ånd. Sammenlign Jesaja 61:1 til Luke 4:14-19 å se at det er Sønnen snakker. Matteus 3:16-17 beskriver tilfelle av Jesu dåp. Sett i dette avsnittet er Gud Den Hellige Ånd ned på Guds Sønn mens Gud Faderen proklamerer sin glede i Son. Matteus 28:19 og 2 Kor 13:14 er eksempler på tre forskjellige personer i Treenigheten. 3) Medlemmene av treenigheten skiller seg fra hverandre i ulike passasjer. I Det gamle testamente, er det "Herren" som skilles fra "Herre" (Mos 19:24; Hosea 1:4). Herren har en sønn (02:07 Salmene 12; Ordspråkene 30:2-4). Ånden er skilles fra "Herren" (Tall 27:18) og fra "Gud" (Salme 51:10-12). Gud Sønnen skiller seg fra Gud vår Fader (Salme 45:6-7, Hebreerne 1:8-9). I Det nye testamente, taler Jesus til Faderen om å sende en Hjelper, Den Hellige Ånd (Joh 14:16-17). Dette viser at Jesus ikke anser seg selv å bli far eller Den Hellige Ånd. Vurder også alle andre ganger i evangeliene hvor Jesus taler til Faderen. Snakket han med seg selv? Nei, han talte til en annen person i treenigheten; det vil si Faderen. 4) Hvert medlem av treenigheten er Gud. Faderen er Gud (Joh 6:27, Romerne 1:07, 1 Peter 1:2). Sønnen Gud (1:1 John, 14, Romerne 9:05, Kol 2:09, Heb 1:08, 1 Joh 5,20). Den Hellige Ånd er Gud (Apg 5:3-4, 1 Kor 3:16). 5) Det er underordning innenfor Treenigheten. Skriften viser at Den Hellige Ånd er underordnet Faderen og Sønnen, og Sønnen er underordnet Faderen. Dette er et internt forhold og benekter ikke guddommen av noen person i Treenigheten på noen måte. Dette er rett og slett et område som vår begrensede forstand ikke kan forstå om den evige Gud. Angående Sønnen se Lukas 22:42, John 5:36, John 20:21, og 1 Joh 4:14. Når det gjelder Den Hellige Ånd se Johannes 14:16, 14:26, 15:26, 16:07, og spesielt John 16:13-14. 6) De enkelte medlemmene av Treenigheten har forskjellige oppgaver. Faderen er den ultimate kilden eller årsaken til universet (1 Kor 08:06; Åpenbaringen 4:11); guddommelig åpenbaring (Åp 1:1), frelser (Joh 3:16-17), og Jesu menneskelige gjerninger (John 05:17, 14:10). Faderen initierer alle disse tingene. Sønnen er agent gjennom hvem Faderen gjør følgende verk: etablering og vedlikehold av universet (1 Kor 8:06, Johannes 1:03, Kol 1:16-17); guddommelig åpenbaring (Joh. 1:01, 16 :12-15; Matteus 11:27, Åp 1:1), og frelse (2 Kor 5:19, Matteus 1:21; Johannes 4:42). Faderen gjør alle disse tingene gjennom Sønnen, som fungerer som agent Hans. Den Hellige Ånd er de midler som Faderen gjør følgende verk: opprettelse og vedlikehold av universet (Genesis 1:2; Job 26:13, Salme 104:30), guddommelig åpenbaring (Joh 16:12-15, Efeserne 3 : 5, 2. Peter 1:21), frelse (Joh 03:06; Titus 3:5, 1 Peter 1:2), og Jesu verk (Jesaja 61:1, Apg 10:38). Dermed gjør Faderen alle disse tingene i kraft av Den Hellige Ånd. Det har vært mange forsøk på å utvikle illustrasjoner av treenigheten. Men ingen av de populære illustrasjonene er helt nøyaktige. Egget (eller eplet) svikter på at det hvite skallet og eggeplommen er deler av egget og ikke et egg i seg selv, akkurat som huden, kjøttet og frøene av eplet er deler av eplet og ikke et eple i seg selv. Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd ikke er deler av Gud; de er alle Gud. Illustrasjonen av vannet er noe bedre, men det fortsatt ikke tilstrekkelig for å beskrive treenigheten på en rettferdig og korrekt måte. Væske, damp og is er former av vann – Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er ikke former for Gud, hver av dem er Gud. Så, mens disse illustrasjonene kan gi oss et bilde av treenigheten så er ikke bildet helt nøyaktig. En uendelig Gud kan ikke beskrives fullt ut ved hjelp av en illustrasjon. Læren om treenigheten har vært et splittende problem gjennom hele den kristne kirkes historie. Mens de viktigste aspektene av treenigheten er klart presentert i Guds Ord, så er det noen av de problemene som ikke er like klare. Faderen er Gud, Sønnen er Gud og Den Hellige Ånd er også Gud – men det er bare én Gud. Det er den bibelske læren om Treenigheten. Utover det, så er problemstillingene til viss grad diskutabel og ikke-essensiell. Snarere enn å forsøke å definere treenigheten fullt ut med vårt begrensede menneskelige sinn så ville det vært bedre for oss å fokusere på Guds uendelige storhet. "Å, dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer, og hans stier er! Hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem har vært hans rådgiver? "(Romerne 11:33-34). 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hvem har sagt at har styrer alt og overalt? Dere må få med dere nyansene!! Han kan styre over alt! Han gjør nødvendigvis ikke dette til en hver tid, men han kan og hvis han vil så gjør han det! Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hva mener du med det? Akkurat det som står. Kristendommen var ikke ment å være nok en religion med lover, regler, kontroll og undertrykkelse. Mange ser ikke umiddelbart hva jeg mener når jeg sier det, men forskjellen er i bibelen ganske tydelig: De religiøse var feks fariseerne; jødene som ville være æresgjester i selskaper, de som ønsket å være vel ansett i samfunnet, de som ba og virket fromme mens andre så dem osv osv. Det Jesus forkynte var "frihet for fanger", som det står, kristendom, eller rettere sagt Jesus-etterfølgelse, ikke religion. Lenke til kommentar
_Irene_ Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Akkurat det som står. Kristendommen var ikke ment å være nok en religion med lover, regler, kontroll og undertrykkelse. Mange ser ikke umiddelbart hva jeg mener når jeg sier det, men forskjellen er i bibelen ganske tydelig: De religiøse var feks fariseerne; jødene som ville være æresgjester i selskaper, de som ønsket å være vel ansett i samfunnet, de som ba og virket fromme mens andre så dem osv osv. Det Jesus forkynte var "frihet for fanger", som det står, kristendom, eller rettere sagt Jesus-etterfølgelse, ikke religion. :-) et bibelvers som kan bekrefte det du sa er matt 9,13 Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer. Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere. 1 Lenke til kommentar
_Irene_ Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Det som er vanskelig med å forklare treenigheten er det at det ikke finnes noen tilstrekkelig måte å forklare det på. Treenigheten er et konsept som er umulig for ethvert menneske å forstå, enn si forklare. Gud er uendelig mye større enn vi er, og derfor bør vi ikke forvente å være i stand til å fullt ut forstå Ham. Bibelen lærer at Faderen er Gud, at Jesus er Gud, og at Den Hellige Ånd er Gud. Bibelen lærer også at det bare finnes én Gud. Selv om vi kan forstå noen fakta om forholdet mellom de forskjellige personene i Treenigheten til hverandre, til slutt, er det uforståelig for menneskesinnet. Men dette betyr ikke at treenigheten er ikke sant eller at det ikke er basert på Bibelens lære. Treenigheten er én Gud eksisterende i tre personer. Dere må for all del forstå at dette ikke på noen måte innebærer at det er snakk om tre Guder. Husk da å studere dette faget at ordet "treenighet" ikke finnes i Skriften. Dette er et begrep som brukes til å forsøke å beskrive den treenige Guden som eksisterer i tre personer; altså at det er tre personer som er en og samme Gud. Av virkelig betydning er begrepet representert ved det faktum at ordet "treenighet" ikke engang finnes i Skriften. Det følgende er hva Guds Ord sier om Treenigheten: 1) Det er én Gud (Mosebok 6:04, 1 Kor 8:04, Gal 3:20, 1 Timoteus 2:5). 2) Treenigheten består av tre personer (1:1 Mosebok, 26; 03:22, 11:07, Jesaja 06:08, 48:16, 61:1, Matteus 3:16-17, 28:19, 2 Kor 13:14). I Genesis 1:1, er det hebraiske flertallede substantivet Elohim som brukes. I 01:26 Genesis, 03:22, 11:07 og Jesaja 06:08, er det flertall pronomenet for "oss" brukt. Ordet Elohim og pronomenet "oss" er flertallsformer, definitivt refererende i det hebraiske språket til mer enn to. Selv om dette ikke er et eksplisitt argument for treenigheten så betegner det det aspektet av mangfoldet i Gud. Det hebraiske ordet for Gud, Elohim, gjør treenigheten definitiv. I Jesaja 48:16 og 61:1, er det Sønnen som snakker samtidig som referanse til Faderen og Den Hellige Ånd. Sammenlign Jesaja 61:1 til Luke 4:14-19 å se at det er Sønnen snakker. Matteus 3:16-17 beskriver tilfelle av Jesu dåp. Sett i dette avsnittet er Gud Den Hellige Ånd ned på Guds Sønn mens Gud Faderen proklamerer sin glede i Son. Matteus 28:19 og 2 Kor 13:14 er eksempler på tre forskjellige personer i Treenigheten. 3) Medlemmene av treenigheten skiller seg fra hverandre i ulike passasjer. I Det gamle testamente, er det "Herren" som skilles fra "Herre" (Mos 19:24; Hosea 1:4). Herren har en sønn (02:07 Salmene 12; Ordspråkene 30:2-4). Ånden er skilles fra "Herren" (Tall 27:18) og fra "Gud" (Salme 51:10-12). Gud Sønnen skiller seg fra Gud vår Fader (Salme 45:6-7, Hebreerne 1:8-9). I Det nye testamente, taler Jesus til Faderen om å sende en Hjelper, Den Hellige Ånd (Joh 14:16-17). Dette viser at Jesus ikke anser seg selv å bli far eller Den Hellige Ånd. Vurder også alle andre ganger i evangeliene hvor Jesus taler til Faderen. Snakket han med seg selv? Nei, han talte til en annen person i treenigheten; det vil si Faderen. 4) Hvert medlem av treenigheten er Gud. Faderen er Gud (Joh 6:27, Romerne 1:07, 1 Peter 1:2). Sønnen Gud (1:1 John, 14, Romerne 9:05, Kol 2:09, Heb 1:08, 1 Joh 5,20). Den Hellige Ånd er Gud (Apg 5:3-4, 1 Kor 3:16). 5) Det er underordning innenfor Treenigheten. Skriften viser at Den Hellige Ånd er underordnet Faderen og Sønnen, og Sønnen er underordnet Faderen. Dette er et internt forhold og benekter ikke guddommen av noen person i Treenigheten på noen måte. Dette er rett og slett et område som vår begrensede forstand ikke kan forstå om den evige Gud. Angående Sønnen se Lukas 22:42, John 5:36, John 20:21, og 1 Joh 4:14. Når det gjelder Den Hellige Ånd se Johannes 14:16, 14:26, 15:26, 16:07, og spesielt John 16:13-14. 6) De enkelte medlemmene av Treenigheten har forskjellige oppgaver. Faderen er den ultimate kilden eller årsaken til universet (1 Kor 08:06; Åpenbaringen 4:11); guddommelig åpenbaring (Åp 1:1), frelser (Joh 3:16-17), og Jesu menneskelige gjerninger (John 05:17, 14:10). Faderen initierer alle disse tingene. Sønnen er agent gjennom hvem Faderen gjør følgende verk: etablering og vedlikehold av universet (1 Kor 8:06, Johannes 1:03, Kol 1:16-17); guddommelig åpenbaring (Joh. 1:01, 16 :12-15; Matteus 11:27, Åp 1:1), og frelse (2 Kor 5:19, Matteus 1:21; Johannes 4:42). Faderen gjør alle disse tingene gjennom Sønnen, som fungerer som agent Hans. Den Hellige Ånd er de midler som Faderen gjør følgende verk: opprettelse og vedlikehold av universet (Genesis 1:2; Job 26:13, Salme 104:30), guddommelig åpenbaring (Joh 16:12-15, Efeserne 3 : 5, 2. Peter 1:21), frelse (Joh 03:06; Titus 3:5, 1 Peter 1:2), og Jesu verk (Jesaja 61:1, Apg 10:38). Dermed gjør Faderen alle disse tingene i kraft av Den Hellige Ånd. Det har vært mange forsøk på å utvikle illustrasjoner av treenigheten. Men ingen av de populære illustrasjonene er helt nøyaktige. Egget (eller eplet) svikter på at det hvite skallet og eggeplommen er deler av egget og ikke et egg i seg selv, akkurat som huden, kjøttet og frøene av eplet er deler av eplet og ikke et eple i seg selv. Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd ikke er deler av Gud; de er alle Gud. Illustrasjonen av vannet er noe bedre, men det fortsatt ikke tilstrekkelig for å beskrive treenigheten på en rettferdig og korrekt måte. Væske, damp og is er former av vann – Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er ikke former for Gud, hver av dem er Gud. Så, mens disse illustrasjonene kan gi oss et bilde av treenigheten så er ikke bildet helt nøyaktig. En uendelig Gud kan ikke beskrives fullt ut ved hjelp av en illustrasjon. Læren om treenigheten har vært et splittende problem gjennom hele den kristne kirkes historie. Mens de viktigste aspektene av treenigheten er klart presentert i Guds Ord, så er det noen av de problemene som ikke er like klare. Faderen er Gud, Sønnen er Gud og Den Hellige Ånd er også Gud – men det er bare én Gud. Det er den bibelske læren om Treenigheten. Utover det, så er problemstillingene til viss grad diskutabel og ikke-essensiell. Snarere enn å forsøke å definere treenigheten fullt ut med vårt begrensede menneskelige sinn så ville det vært bedre for oss å fokusere på Guds uendelige storhet. "Å, dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer, og hans stier er! Hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem har vært hans rådgiver? "(Romerne 11:33-34). ekstemt bra skrevet Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Synes du det er forvirrende med en gud som er 3 guder som er en, hold på hatten for gud finnes ikke bare i 3 men i 7 forskjellige former (kilde: johannes åpenbaring) En av dem er en sau, den liker jeg best. Lenke til kommentar
Lineplx Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) :-) et bibelvers som kan bekrefte det du sa er matt 9,13 Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer. Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere. Hva skal han med offer når han ifølge bibelen mere glad i å drepe menneskene selv "Genesis chapters 6–9" Endret 3. desember 2012 av Lineplx Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Synes du det er forvirrende med en gud som er 3 guder som er en, hold på hatten for gud finnes ikke bare i 3 men i 7 forskjellige former (kilde: johannes åpenbaring) En av dem er en sau, den liker jeg best. Du må huske på at de ofte taler i lignelser i bibelen! Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Synes du det er forvirrende med en gud som er 3 guder som er en, hold på hatten for gud finnes ikke bare i 3 men i 7 forskjellige former (kilde: johannes åpenbaring) En av dem er en sau, den liker jeg best. Hehe livsvesnene du mener? Mann, løve, kalv, ørn.. Åpenbaringen er full av symbolikk, og dette er et av dem. De er nevnt i Esekiel også, forresten. Så vidt jeg har skjønt er de i en egen engle-kategori kalt kjeruber, og jobben deres er å lovsynge Gud. Men litt tilbake til symbolikken - løven er symbolet for en konge, og Jesus er beskrevet som kongenes konge. Kalven symboliserer offer, ettersom man gjerne ofret kalver i gammeltestamentet. Jesus igjen ble ofret for vår synd. Manneansiktet representerer Jesus som menneske, mens ørneansiktet representerer suverenitet. Livsvesnene representerer til sammen hele guddommen. Om du lurte på det, liksom.. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (...) Jeg snakker om johannes 4:5 Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Og jeg Jeg snakker om johannes 4:5 Aha, my bad. Guds sju ånder. Men det er ikke snakk om fire ekstra "personer" som i Gud, Jesus og Den hellige ånd (da er det i så fall 10 og ikke sju..) Finnes flere forklaringer på akkurat den her, der det er tre hovedtolkninger (jeg har faktisk aldri hørt din variant før), om man kan kalle det det: Spesielt i Åpenbaringen er tallet 7 brukt om perfeksjon, om noe som er komplett. De sju Guds ånder er da ikke sju ånder i den forstand som vi først tenker, at det er sju stykker, men det er snakk om Den hellige ånd som blir beskrevet med "sju" fordi den er perfekt. Den andre tolkningen er at det er snakk om engle-skapninger, da kjeruber eller serafer. De som påstår de har peiling mener at dette passer godt sammen med andre engle-skapninger som er nevnt i samme bok. Den tredje tolkningen er at det fortsatt er snakk om Den hellige ånd, og egenskapene til denne, i mangelen på et bedre ord, som nevnt i Jesaja 11:2. Herrens ånd, ånd av visdom, ånd av forstand, ånd av råd, ånd av styrke, ånd av kunnskap og ånd av frykt for Herren. Sju punkter til sammen. Endret 4. desember 2012 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (...) Vel og merke er jeg oppvokst med en kristendom som har litt andre ideer enn statskirka, så det kan være forskjeller fra menighet til menighet her. De syv formene snakkes om i paulus brev til efeserne 4:4-6 1. Legme - Eloah 2. Ånd (den heilage) - Elohim 3. Herre (jesus) - Adonai 4. Tro - Ehyeh-Asher-Ehyeh 5. Dåp - YHWH 6. Gud (Gud) - El Shaddai 7. Far - YHWH Tzevaot Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Vel og merke er jeg oppvokst med en kristendom som har litt andre ideer enn statskirka, så det kan være forskjeller fra menighet til menighet her. De syv formene snakkes om i paulus brev til efeserne 4:4-6 1. Legme - Eloah 2. Ånd (den heilage) - Elohim 3. Herre (jesus) - Adonai 4. Tro - Ehyeh-Asher-Ehyeh 5. Dåp - YHWH 6. Gud (Gud) - El Shaddai 7. Far - YHWH Tzevaot Det der er på trynet feil... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå