dannyboy92 Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Hei! Jeg har over lengre tid nå slitt med forskjellige symptomer som Hjertebank Brystpress Svimmelhet Kvalme Oppblåst mage/magetrøbbel Dårlig matlyst Vondt i bryst når jeg nyser/hoster Kaldsvette Føles tung Uklart syn Smasmer i mage Ukonsentrert Lyder i magen Da det tar evigheter å få komme seg til legen, tenkte jeg jeg skulle starte en tråd her først. Har ingen slekninger som har diabetes som jeg vet om. Har også slitt med angst i noen år, og trodde det var panikk anfall i starten. Men ettersom jeg får flere fysiske symptomer mener jeg det må være noen annet, om ikke begge deler. Gutt 20år 190cm 66kg Dårlig livsstil Takk for svar Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 De store spørsmålene: * Må du ofte pisse konstant? Da snakker vi om hver halvtime, kanskje oftere. * Er du ofte veldig tørst? Om svaret er nei på de så er det ganske sikkert ikke diabetes. Lenke til kommentar
dannyboy92 Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 Vært på do 3-4 ganger iløpet av natten. Men føler ikke jeg må vær halvtime. Er heller ikke no spesielt tørst hele tiden. Mente tidligere at det kunne være mangel på kalsium/kalium/natrium innhold i kroppen. Men nå som synet begynner å svekkes ble jeg bekymret får diabetes. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Stikk innom apoteket og kjøp deg et testaparat. Koster et par hundre. Eventuelt få deg legetime. Viktigste er at du gjør noe så fort som mulig. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Det er relativt lett å måle dette selv, og det er absolutt verdt å spandere noen kroner på det hvis det er lenge til du skal til lege. Det å gå med ubehandlet diabetes sliter en god del på kroppen og bør behandles raskt. Om du har forhøyet blodsukker så kan man regulere dette bra igjennom diett. Jeg mener dette er mange ganger kan være bedre enn å spise høyglykemisk mat og ta kunstig insulin. Du kan bestille apparat her; http://www.e-apoteket.no/butikkla.php?bid=eapoteket&kategori=Diabetes&underkat=Blodsukkerm%E5lere Har du et apotek i nærheten selger de som regel rimelige måleapparater slik at det er lett å få målt dette. Om du er usikker på hvordan du bruker utstyret så kan de sikkert vise deg det. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Jeg husker jeg var jævlig tørst før jeg fikk diagnosen (var 17 år, og heller ingen i familien med diabetes). Drakk mange liter vann om dagen. Samtidig var jeg trøtt som få. Sov mye mer enn vanlig, gjerne noen timer midt på dagen i tillegg til 8+ timer om natta. Gikk ned i vekt fra ca 85 til 65 kg på et halvt år. (Trente i tillegg, men kostholdet var ikke spesielt bra) Hvis du kjenner deg igjen i noe av dette anbefaler jeg å ta en tur innom legen. Det tar 5 minutter å måle blodsukkeret, og da får bekreftet eller avkreftet om du har diabetes. Tror du slipper å vente i ukesvis hvis du mistenker at du har sykdommen, da det er viktig å gjøre noe med dette raskt. edit: diabetes type 1 jeg snakker om nå forresten Endret 30. november 2012 av greengaffel Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Er også 92 modell og begynte å lure på om jeg hadde diabetes her om dagen. Drikker ofte brus og energidrikker, ofte 2L om dagen enkelte ganger. Måtte pisse hele tiden et par dager forrige helg, og d lukta vondt, men tror bare det var katar eller noe. Er borte normalt nå da. Tror jeg skal til legen og sjekke meg uansett, vil ikke ha diabetes i så ung alder. Fyfaen, burde skjerpe meg Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) En typisk høykarbo-diett medfører økt sjanse for Hjerte- og karsykdom, inklusiv akutt hjertedød for atleter (Sudden Cardiac Disease) Kreft, alle former Demens, også i tidlig alder Diabetes - ikke så veldig dødelig Fedme Hva er dine preferanser? Hjerte- og karsykdom vs kreft Demens vs. kreft Diabetes vs. Hjerte- og karsykdom osv og så avpasse dietten etter det. Diskuter gjerne sykdomsplanlegging med legen din Idag har syke mange flere muligheter enn før i tiden Endret 30. november 2012 av Rosario Lenke til kommentar
festen Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Det er litt forskjell på hvor mange teststrimler det følger med apparat som selges hos apotek. Det kan lønne seg å spørre om hvor mange som følger med (dvs før pleide det å følge med 17 stk på accu check og 10 stk på de andre). Endret 30. november 2012 av festen Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Må du hovudsaklig tisse om natta? Er det ting som gjer det verre? Feks er smertene i magen hovudsakleg etter måltid? Og med svimmelhet og uklart syn, skjer det under spesielle omstendigheiter? Feks rett etter at du har reist deg? Eller under fysisk aktivitet? Lenke til kommentar
rekk Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Blodsukker apparat er faktisk gratis på apotek.. Ellers så syns jeg du veier litt lite til å være 190.. kanskje gjøre noe med kostholdet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå