Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diabetes?

dannyboy92

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har over lengre tid nå slitt med forskjellige symptomer som

Hjertebank

Brystpress

Svimmelhet

Kvalme

Oppblåst mage/magetrøbbel

Dårlig matlyst

Vondt i bryst når jeg nyser/hoster

Kaldsvette

Føles tung

Uklart syn

Smasmer i mage

Ukonsentrert

Lyder i magen

Da det tar evigheter å få komme seg til legen, tenkte jeg jeg skulle starte en tråd her først.

Har ingen slekninger som har diabetes som jeg vet om.

Har også slitt med angst i noen år, og trodde det var panikk anfall i starten. Men ettersom jeg får flere fysiske symptomer mener jeg det må være noen annet, om ikke begge deler.

Gutt

20år

190cm

66kg

Dårlig livsstil

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vært på do 3-4 ganger iløpet av natten. Men føler ikke jeg må vær halvtime. Er heller ikke no spesielt tørst hele tiden. Mente tidligere at det kunne være mangel på kalsium/kalium/natrium innhold i kroppen. Men nå som synet begynner å svekkes ble jeg bekymret får diabetes.

Lenke til kommentar

Det er relativt lett å måle dette selv, og det er absolutt verdt å spandere noen kroner på det hvis det er lenge til du skal til lege.

Det å gå med ubehandlet diabetes sliter en god del på kroppen og bør behandles raskt.

Om du har forhøyet blodsukker så kan man regulere dette bra igjennom diett.

Jeg mener dette er mange ganger kan være bedre enn å spise høyglykemisk mat og ta kunstig insulin.

Du kan bestille apparat her;

http://www.e-apoteket.no/butikkla.php?bid=eapoteket&kategori=Diabetes&underkat=Blodsukkerm%E5lere

Har du et apotek i nærheten selger de som regel rimelige måleapparater slik at det er lett å få målt dette.

Om du er usikker på hvordan du bruker utstyret så kan de sikkert vise deg det.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg var jævlig tørst før jeg fikk diagnosen (var 17 år, og heller ingen i familien med diabetes). Drakk mange liter vann om dagen. Samtidig var jeg trøtt som få. Sov mye mer enn vanlig, gjerne noen timer midt på dagen i tillegg til 8+ timer om natta. Gikk ned i vekt fra ca 85 til 65 kg på et halvt år. (Trente i tillegg, men kostholdet var ikke spesielt bra)

Hvis du kjenner deg igjen i noe av dette anbefaler jeg å ta en tur innom legen. Det tar 5 minutter å måle blodsukkeret, og da får bekreftet eller avkreftet om du har diabetes. Tror du slipper å vente i ukesvis hvis du mistenker at du har sykdommen, da det er viktig å gjøre noe med dette raskt.

edit: diabetes type 1 jeg snakker om nå forresten

Endret av greengaffel
Lenke til kommentar

Er også 92 modell og begynte å lure på om jeg hadde diabetes her om dagen. Drikker ofte brus og energidrikker, ofte 2L om dagen enkelte ganger. Måtte pisse hele tiden et par dager forrige helg, og d lukta vondt, men tror bare det var katar eller noe. Er borte normalt nå da. Tror jeg skal til legen og sjekke meg uansett, vil ikke ha diabetes i så ung alder. Fyfaen, burde skjerpe meg :D

Lenke til kommentar

En typisk høykarbo-diett medfører økt sjanse for

1. Hjerte- og karsykdom, inklusiv akutt hjertedød for atleter (Sudden Cardiac Disease)
  2. Kreft, alle former
  3. Demens, også i tidlig alder
  4. Diabetes - ikke så veldig dødelig
  5. Fedme

Hva er dine preferanser?

• Hjerte- og karsykdom vs kreft
  • Demens vs. kreft
  • Diabetes vs. Hjerte- og karsykdom
  • osv

og så avpasse dietten etter det. Diskuter gjerne sykdomsplanlegging med legen din

26256_JH05-228A.jpg

Idag har syke mange flere muligheter enn før i tiden

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på hvor mange teststrimler det følger med apparat som selges hos apotek. Det kan lønne seg å spørre om hvor mange som følger med (dvs før pleide det å følge med 17 stk på accu check og 10 stk på de andre).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Må du hovudsaklig tisse om natta?

Er det ting som gjer det verre? Feks er smertene i magen hovudsakleg etter måltid?

Og med svimmelhet og uklart syn, skjer det under spesielle omstendigheiter? Feks rett etter at du har reist deg? Eller under fysisk aktivitet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...