Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har problem med en lang TP kabel.

1ar

Anbefalte innlegg

Jeg har en TP-kable på ca 30 m som jeg skal sette kontakter på. Problemet er at den ikke funker når jeg kobler 1 til 1. Kabelen er patchet og IKKE krysset. Routeren funker så jeg vet det er kabelen. Så jeg lurte på om det var en spesiell måte en må sette kontakten på fra pc til router.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei !

Du kan IKKE koble en nettverkskabel 1-1. Den må kobles spesielt grunnet tvinningen av trådparene i kabelen (denne tvinningen reduserer støy på kabelen).

Her er en grei oppskrift (se på bildet med fargen på kabel-trådene)

http://www.enterasys.com/support/techtips/...s/tk0231-9.html

Men det KAN være at kabelen må være krysset mellom router og PC. Det står også i oppskriften.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Du kan prøve å tvinge hastigheten ned på nettet, og se om det hjelper.

Hvis det hjelper har du enten koblet 1-1 feil (som kjbu sa) eller kabelen er av for dårlig kvalitet. (Eller mye elektrisk støy som fanges opp. Prøv i såfall å legge kabelen et annet sted.)

30 meter er ikke noe problem for en CAT 5e kabel koblet riktig.

Hastighet stilles i Controlpanel->System->Hardware->Device Manager->[nettverkskortet]->properties->Advanced.

(Noen kort kan du ikke stille hastigheten på, fx 3com905B kortene.)

-pg

Lenke til kommentar

kjbu har rett når det gjelder tvinningen.

Bruker man ikke riktig farge-koding ved kabling får man dårligere signal, og på lengre kabler kan man oppleve at det ikke fungerer i det hele tatt.

Det er også veldig stor forskjell på kabel-kvalitet, og enkelte kabler tåler rett og slett ikke å være stort lengre enn 5 meter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...