abooAyoob Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Hei, hovedspørsmålet er om det finnes en raid-type som lar meg speile flere små disker over til en stor disk? Om det ikke finnes så lurer jeg på om det er noen annen programvare jeg kan bruke til å gjøre dette? Situasjonen er at jeg har en 1tb disk i maskinen med en haug med bilder og video som jeg ønsker å backe opp. Tenkt å kjøpe en større disk, men synes det kanskje det er litt dyrt å kjøpe to store disker for å kjøre i raid 1, samtidig som det er litt kjipt å kjøpe bare 1tb enda en gang. Jeg ønsker ikke å backe opp manuelt, da jeg vil at backupen skal gjenspeile endringer jeg gjør forholdsvis ofte. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Raid er ikke backup, bare så det er sagt. Jeg bruker Synctoy og Cobian til backup. Synctoy er utrolig rask til å kopiere nye filer, Cobian er mer tradisjonell. Som medium kan man ha en ekstra disk i maskinen, en ekstern disk, eller en NAS. Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 Takk for svar, Synctoy så lovende ut. Men hvis ikke raid er backup, hva bruker man raid 1 til da? Ellers lurer jeg på om noen har brukt http://www.jottacloud.com/nb/? 49kr. pr. måned for ubegrenset backup. La merke til en ting da jeg satt på linux, og det er at utenlandske kunder betaler kun 6$ i måneden. (Det er en norsk tjeneste.) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 RAID brukes til å hindre nedetid hvis en disk feiler. Men det kan ikke kalles backup. Helt banale feil vil slette filer på begge diskene. http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-features/31745-data-recovery-tales-raid-is-not-backup Det finnes forøvrig mange nivåer av backup. Full sikkerhet krever at backup lagres på en helt annen lokalitet. Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 Ahaa, takk for oppklaringen. Ser at backup er et stort tema med mange mulige løsninger, får se hva slags løsning jeg havner på da. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 BackBlaze og Crashplan er også alternativer til Jotta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå