Storgen Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Jeg sier ikke at de IKKE bryter grenser. Jeg sier bare at indie-spill som oftest har veldig ENKLE spill, med én-to interessante spillmekanikker. Det kan godt være at det er revolusjonerende innenfor spillbransjen, men kan like godt være "rehash". (Se spill som Braid, World of Goo, Minecraft, Terraria, Super Meatboy, Beat Hazard, mm.) Det at hele verdenen er interaktiv, har blitt gjort tidligere. Minecraft bare gjorde det bedre enn de andre. Se f.eks infiniminer eller Dwarf Fortress. (som begge inspirerte Minecraft til å bli lagd). Helt greit, da er det Infiniminer eller Dwarf Fortress eller et vilkårlig annet spill som kom før dette som revolusjonerte akkurat det med interaktivitet og ikke Minecraft. Men du unngår å sammenligne Far Cry 2 og Crysis mot Far Cry 3. Det synes jeg er det som lettest illustrerer alt som er gale med det og hadde vært greit å bare ta avsluttende. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Jeg har ikke spilt Far Cry 2, og Crysis 1 syns jeg var linært. Men flott grafikk da. Det skal sies. Og historien var interessant. har ikke fått satt meg så mye inn i historien til Far Cry 3, men det jeg har sett har vært positivt. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 (endret) OBS: jeg har kun lest førsteposten. De tingene du klager over er ting jeg ikke bryr meg om. Grafikk, fysikk, kollisjoner og alt det der. Og når det gjelder storyen, så er den lineær. Men en lineær story er noe man finner i 99% av dagens spill. Selv synes jeg storien er relativt god. Karakterene og voiceactingen er helt fabelaktig. Jeg liker Far Cry fordi det er åpent, og stealth lønner seg. Dette er en spillestil som passer meg perfekt. Kort fortalt er det det beste skytespillet jeg har spilt på mange år, rett og slett fordi det skiller seg ut av fra mengden. Jeg liker også frihet i spill, noe som moderne skytespill mangler totalt. Der blir man regelrett straffet for å prøve å tenke anderledes, mens man blir holdt i hånden og ledet gjennom et map som som oftest er en lang "korridor" uten noen muligheter til å utforske. Endret 5. desember 2012 av Skurupu Lenke til kommentar
BakaBerg Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg elsker FC3, Og syns grafikken er topp på pc! Er så glad for at jeg ikke er like kresen som mange her Its a good time to be alive Lenke til kommentar
fenele Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg elsker FC3, Og syns grafikken er topp på pc! Er så glad for at jeg ikke er like kresen som mange her Its a good time to be alive Så fint for deg :) Men noen av oss liker litt innovasjon når det gjelder spill, ikke spille det samme spillet med ny skin hvert år. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Virkelig? Når er sist det kom et spill som lignet veldig på Far Cry? Normen nå til dags er spill som Call of Duty og Medal of Honor. Spill som Far Cry blir sjeldnere og sjeldnere, virker det som. Endret 6. desember 2012 av Skurupu 2 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Så fint for deg :) Men noen av oss liker litt innovasjon når det gjelder spill, ikke spille det samme spillet med ny skin hvert år. Da er det på tide å gi opp FPS. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Er så mange hårsåre "hardcore" gamers her at jeg blir matt. 2 Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Bare vent, når ps4 kommer så er de som ikke klager på grafikk nå de første til å syte at nye spill ikke har bedre grafikk. Greit nok at man er fornøyd med dagens grafikk. Men, utviklingen bør gå videre. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Så lenge spillet et GØY å spille driter jeg langt faen i grafikken. 4 Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Altså, jeg synes f.eks dishonored var gøy å spille selv om jeg synes grafikken ikke var på topp. Etter en stund, så dreit jeg i grafikken. Men, mange spill er gøy å spille nettopp på grunn av grafikken. Når farcry 1 kom ut, så spilte jeg det nesten bare pga grafikken. Jeg synes det er gøy å spille mario på 8-bit jeg, men jeg synes det er like bra å ha flightsim så grafikkmessig bra som mulig. For meg så spiller det en rolle hvor realistisk spillet er fra før av. Jeg mener at vi kan se en framgang grafikkmessig når det kommer ut nye konsoller (jeg må være tidenes spåmann ) Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Personlig synes jeg det er helt greit at utviklingen har stoppet litt opp. Grafikken er god nok som den er, og min over 4 år gamle PC kjører Far Cry 3 på Ultra uten problemer. Det eneste jeg må gjøre er å skru foliage ned fra advanced til standard. Hadde jeg sittet med en flunkende ny kraftmaskin, så hadde jeg nok følt meg litt snytt. Når de neste konsollene kommer, så går det ikke lang tid før man må bytte ut PC-en igjen, uansett. Så jeg venter til det skjer. Lenke til kommentar
Grevlingsleiva Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det jeg er så DRIIIIIT lei er at alle spill som kommer ut for tida skal inneholde crafting og talent system, for ikke nevne grinding. LAME. Spiller IKKE FarCry3 pga jeg mener det er helt på trynet. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Her er jeg helt uenig. Hadde jeg skulle forandre èn ting med Far Cry, så er det nettopp crafting og skills. Jeg vil ha MER! Skal man først forsøke seg på en miks av sjangere, så synes jeg de skulle dratt den helt ut. Men så elsker jeg også rollespill. Endret 6. desember 2012 av Skurupu Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Jeg elsker såkalte "sandkasse" spill. Har vel rundt 100+ timer i Just Cause 2, og en go del i GTA serien opp igjennom årene. Har nesten sluttet å kjøpe spill som guider deg igjennom en korridor, og der man må lese seg igjennom en historie av ett eller annet slag. Selv om Far Cry 2 var veldig repeterende og lite inovativt, så hadde det en forholdsvis "åpen" verden og en historie som man lett kunne hoppe over med noen museklikk. Jeg forventet ikke så alt for mye av FC3, men det er noe med spillet som jeg digger. Jeg elsker hvordan de forskjellige våpnene føles, de få kjøretøyene oppfører seg og det at man kan utforske flere øyer (ikke akkurat innovativt eller nytt, dog). Ja, spillet er helt klart en "konsoll port", men det er desverre noe vi fleste PC-gamere har måtte blitt vant til i disse dager. Men, sett bort ifra det, så er det et ganske bunnsolid spill, etter min mening. Jeg vil gå så langt som å si at det er en av de beste FPS spill opplevelser jeg har hatt i de siste 4-5 årene. Det har iallefall gitt meg mersmak til å begynne å åpne øynene mine for FPS spill igjen. Så får man bare håpe at en eller annen indie utvikler kan komme ut med den ultimate sandkasse spillet i fremtiden. Det er iallefall et stor marked for slik, hvis man slenger på en co-op modus i en stor åpen verden. Jeg er enig om at "grinding" og "levling" i spill har blitt ganske så oppbrukt, men jeg synes det passer inn i FC3. Endret 6. desember 2012 av HylendeUlf Lenke til kommentar
fenele Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Da er det på tide å gi opp FPS. Det er forskjell på å bruke en god formel og det å bruke samme spill, endre noen småting og selge det for $60 hvert år. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Nå har jo det blitt gjort i en 10 år eller noe. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Nå har jeg kastet bort en halvimte på å lese en tråd om et spill jeg egentlig har null interesse av, så jeg får skrive en liten post. Først og fremst vil jeg si at jeg har ingen peiling på om Far Cry 3 er bra eller dårlig, og er heller ikke egentlig interessert i det. Derimot er jeg interessert i de mekanikkene som fører til utvikling innen spillbransjen. Dere har vært godt innom de her, og ja, helt riktig, det handler om økonomi. Det er nok riktig at det i større grad enn tidligere er økonomer og markedsføringseksperter som bestemmer hvor pengene skal investeres, mens det før var nerder med ambisjoner som derfor søkte å pushe utviklingen videre. Det er også riktig at spill i hovedsak optimaliseres for konsoller, og portes til PC. Det interessante spørsmålet er hvorfor det er blitt slik. Og her mener jeg det er et ganske enkelt svar, som ingen i denne tråden (så vidt jeg kunne se) har nevnt. Denne utviklingen dere ønsker, disse flotte animasjonene, denne realistiske fysikken og disse detaljerte teksturene, alt dette koster. Det tar tid å lage, og det krever folk til å lage det. Der man før kunne lage en figur i 3D med kanskje noen folk på en uke, trenger man nå kanskje to uker, eller en måned, eller to måneder etc. Disse skal i samme periode ha lønn, og det blir altså betydelig dyrere å utvikle alt dette som dere lengter etter i utviklingen. PC-markedet er kanskje like stort som på nittitallet, kanskje mindre, kanskje større, ingen av oss har tall på det, MEN PC-markedet har ikke vokst nok til å forsvare disse økte utviklingskostnadene, derfor blir disse spillene utviklet til det markedet som faktisk kan gi dem mulighet til å gå i pluss, nemlig PS3, 360 og PC (i all hovedsak). Dette er den dystre realiteten i dag, og det er grunnen til at "konsollene holder dere tilbake". At "konsollene holder PC tilbake" er dog helt feil måte å se det på. Faktum er at et spill som Far Cry 3 aldri kunne forsvart sine utviklingskostnader om det bare ble solgt på PC. For få ville kjøpt det, det ville tapt penger. På sikt ville Ubisoft måtte gi opp slike spill og nedjustere ambisjonene sine. Faktum er at PC-spillere kan takke konsollmarkedet for at slike spill i det hele tatt blir laget, for PC-markedet alene er ikke stort nok til å støtte det. Dette er sannheten om konsollenes innflytelse på PC-markedet. Så hva er løsningen? Løsningen er å kjøpe flere PC-spill. Alle som bruker PC-spill må kjøpe spill og slik vise at de er et betydelig marked som er verdt å satse på. Om man i tillegg velger å kjøpe de spillene som faktisk tar i bruk PC-plattformens unike egenskaper, enten det nå er god grafikk eller unike input-mekanikker, så hjelper det enda mer. Kort sagt, det eneste vi kan gjøre er å stemme med våre lommebøker, og få folk vi kjenner til å gjøre det samme. Kjenner du en gretten PC-gamer som klager over "konsollifiseringen" eller "fordummingen" av spill, men samtidig piratkopierer alt eller omtrent alt han spiller? Vel, få han til å kjøpe spillene! Er du kanskje en slik selv? Da kan jeg fortelle deg at du nå trør i akkurat den graven du selv har gravd. Velkommen. 3 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 At "konsollene holder PC tilbake" er dog helt feil måte å se det på. Faktum er at et spill som Far Cry 3 aldri kunne forsvart sine utviklingskostnader om det bare ble solgt på PC. For få ville kjøpt det, det ville tapt penger. På sikt ville Ubisoft måtte gi opp slike spill og nedjustere ambisjonene sine. Faktum er at PC-spillere kan takke konsollmarkedet for at slike spill i det hele tatt blir laget, for PC-markedet alene er ikke stort nok til å støtte det. Dette er sannheten om konsollenes innflytelse på PC-markedet. Så hva er løsningen? Løsningen er å kjøpe flere PC-spill. Nei, det er en mye enklere og gjennomførbar løsning å heller oppgradere konsollene. Ja vi kan takke konsollene for mange spill, men PC-markedet kommer tvilsomt til å ta over for konsollmarkedet med det første, så man vil trolig fremover også lage spill med utgangspunkt på konsoll, ikke PC alene. Konsollene setter derfor den teknologiske standarden utviklerne jobber etter, oppgraderer vi den oppgraderer vi standarden, og vil automatisk få bedre spill teknologisk, både til konsoll og PC. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Å oppgradere konsollene er noe Sony og Microsoft (holder Nintendo utenfor her siden de ikke deltar i maskinkraft-racet) vil gjøre når de mener at det er noe de vil tjene penger på. Det er ikke en løsning vi kan gjøre noe med (annet enn å kjøpe færre konsollspill, men jeg antar de som deler denne bekymringen likevel ikke spiller på konsoll). Det de som deler denne bekymringen derimot kan gjøre er å kjøpe flere PC-spill. Det hjelper ikke mye, men det hjelper litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå