Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Har tenkt å bygge meg et NAS eller en liten filserver. Og har snust til litt på FreeNAS. NAS'et jeg har fra før er en D-Link DNS-320. Det nye NAS'et skal i ta over jobben til D-Linken som en generell fil server, hvor jeg tar backup av mine filmer, spill, dokumenter, programmeringsprosjekter og bilder. Dokumentene, programmeringsprosjektene skal også bli speilet over til D-Linken. Jeg ønsker også at det nye NAS'et skal ha nok plass til å ta image backup av datamaskinene mine; Laptop 1: 1 Harddisk 500 GiB Laptop 2: 1 Harddisk 250 GiB Stasjonær: Primærharddisk: 500 GiB Sekundærharddisk (spill): 1 TiB D-linken er konfigurert med 2 harddisker på 2TiB hver, så står i RAID 1 (software). Foreløpelig brukt plass er ca 1.20 TiB. Jeg har da ikke nok plass til image backup i tillegg til vanlig backup av filer, filmer og spill. Jeg ser for meg at jeg da trenger minimum 6TiB i raid 1, 10 eller 5. Jeg har satt opp en liten handleliste på komplett som en referanse, jeg har ikke bygd en filserver før, så tips og råd mottas med stor glede. Jeg har derimot mye erfaring med selvbygg av stasjonære datamaskiner. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1161575&su=6F210BA0-72E2-498A-9463-760A173FA3DE Takker for alle svar, og god helg når helgen kommer. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Dette burde være det systemet som er billigst og mest holdbart og kanskje mest stille også: Et Intel Atom med D525 prosessor og tilhørende minne. Arc-1214 (Areca RAID kontroller) 4 x ST3000DM001 (3TB) 2 USB-minnepenner som settes i software RAID med FreeNAS (ikke BIOS fakeRAID) Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Jeg bruker http://www.openmediavault.org/ i min server. Er godt fornøyd med mulighetene og enkelheten i administreringen. Ville vel ha iallefall valgt et annet kabinett om jeg var deg. Kjekt å ha muligheten med å utvide med flere harddisker etter hvert som du trenger mer plass. Endret 2. desember 2012 av Krokan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Er GIGABYTE D525TUD ATOM D525 MINI-ITX et godt valg? http://www.dustinhome.no/product/5010468944/gigabyte-d525tud-atom-d525-mini-itx/ Støtter ihvertfall nok minne for en filserver, men har dog kun 4 SATA porter, så jeg trenger da en RAID kontroller i tillegg. Jeg fant ikke Arc-1214 på verken Dustinhome eller på Komplett, noen andre gode alternativer? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Det kortet er et fint valg ja, men har desverre ikke PCI-e. Ta en telefon eller send mail til Nextron, så kan dem komme med en anbefaling. Dem kan også skaffe ARC-1214, eller en annen kontroller som passer ditt behov. [email protected] eller 21 60 30 90 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Jeg litt for rask der ja, ser nå at den kun har et PCI-spor og PCI-e. Blingsa litt der. Har sendt en e-post til Nextron nå, så får håpe at jeg får svar før helgen. Jeg fortsetter også selv leitinga etter hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå