Gå til innhold

Selvbygd NAS/filserver trenger tips og råd

Gjest Slettet-aNZFa3

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aNZFa3

Har tenkt å bygge meg et NAS eller en liten filserver. Og har snust til litt på FreeNAS. NAS'et jeg har fra før er en D-Link DNS-320. Det nye NAS'et skal i ta over jobben til D-Linken som en generell fil server, hvor jeg tar backup av mine filmer, spill, dokumenter, programmeringsprosjekter og bilder. Dokumentene, programmeringsprosjektene skal også bli speilet over til D-Linken. Jeg ønsker også at det nye NAS'et skal ha nok plass til å ta image backup av datamaskinene mine;

Laptop 1:

• 1 Harddisk 500 GiB

Laptop 2:

• 1 Harddisk 250 GiB

Stasjonær:

• Primærharddisk: 500 GiB
  • Sekundærharddisk (spill): 1 TiB

D-linken er konfigurert med 2 harddisker på 2TiB hver, så står i RAID 1 (software). Foreløpelig brukt plass er ca 1.20 TiB. Jeg har da ikke nok plass til image backup i tillegg til vanlig backup av filer, filmer og spill.

Jeg ser for meg at jeg da trenger minimum 6TiB i raid 1, 10 eller 5.

Jeg har satt opp en liten handleliste på komplett som en referanse, jeg har ikke bygd en filserver før, så tips og råd mottas med stor glede. Jeg har derimot mye erfaring med selvbygg av stasjonære datamaskiner.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1161575&su=6F210BA0-72E2-498A-9463-760A173FA3DE

Takker for alle svar, og god helg når helgen kommer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette burde være det systemet som er billigst og mest holdbart og kanskje mest stille også:

Et Intel Atom med D525 prosessor og tilhørende minne.

Arc-1214 (Areca RAID kontroller)

4 x ST3000DM001 (3TB)

2 USB-minnepenner som settes i software RAID med FreeNAS (ikke BIOS fakeRAID)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

Jeg litt for rask der ja, ser nå at den kun har et PCI-spor og PCI-e. Blingsa litt der. Har sendt en e-post til Nextron nå, så får håpe at jeg får svar før helgen. Jeg fortsetter også selv leitinga etter hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...