Gå til innhold

Ung spillutvikler som gjerne vil ha tilbakemelding


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vet ikke om jeg poster dette på rett sted, men det var her det virket mest logisk for meg å poste :)

 

Jeg er en 16 år gammel gutt som har holdt på med programmering i omtrent et år nå. Jeg er kommet langt nok til at jeg har begynt å lage spill, men jeg får veldig lite tilbakemelding på arbeidet jeg gjør, som kan være demotiverende, så derfor lurte jeg på om noen her kunne bare si litt om hva de mener om noe av det jeg har laget?

 

Akkurat nå jobber jeg på å lage en engine til å ha et spill i stil som Lone Survivor og Home i, men det går tregt pga. skole, trening og venner. Grunnen til at jeg velger et spill i den stilen er at de ikke er altfor avanserte og heller ikke veldig lange, i tillegg til at de ikke trenger spesielt mye musikk.

 

Her er en video av hvordan enginen min ser ut nå. Den er egentlig blitt til en Super Meat Boy klone, men jeg lurer på hvordan dere syns fysikken og platform elementene der virker og om det er noen endringer jeg burde gjøre. Enginen er ment til å brukes til å kunne lage banen i 2d adventure spill når den er ferdig:

http://www.youtube.com/watch?v=xRL1P_2w8uQ&list=UUPJFoENwxUKMf748c42-xKQ&index=1&feature=plcp

 

Her er en video av hvordan jeg tenker det Lone Survivor/Home inspiserte spillet noenlunde vil se ut. Ser det bra ut? Ser det ut som jeg har greid å få en viss atmosfære inn i det? Flammen fra hodet hans er noe jeg hadde med bare for å vise at det har en begynnelse på en terraria-aktig light engine der ;)

http://www.youtube.com/watch?v=xgeG5kU3INA&list=UUPJFoENwxUKMf748c42-xKQ&index=2&feature=plcp

 

Og til slutt er et prosjekt jeg har sluttet å jobbe på, men som inneholder random-dungeon generation i samme stil som Binding of Isaac. Jeg kommer kanskje til å jobbe videre på det, men akkurat nå er ikke det veldig sannsynlig, dessverre.

http://www.youtube.com/watch?v=H7vKKVB-qss&list=UUPJFoENwxUKMf748c42-xKQ&index=6&feature=plcp

 

Her er også en link til min Deviantart profil. OM jeg skulle poste oppdateringer på hva jeg holder på med, vil jeg sannsynligvis gjøre det der.

http://dobbydoo.deviantart.com/

 

Takk for alle tilbakemeldinger :)

Endret av Dobbydoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke dette er et godt forum for aspirerende spillutviklere som er på jakt etter tilbakemeldinger. Her er det vel først og fremst folk som konsentrerer seg om å nyte det ferdige produktet som hører til.

 

Sjansene for konstruktive tilbakemeldinger er nok større hvis du poster noe på et forum som http://www.gamedev.net/forum/17-game-design/ .

 

 

Jeg har ikke peiling på spilldesign selv, men må si at det du viser frem her og måten du formulerer deg lover godt. Håper du har bedre lykke på andre forum enn dette i forhold til tilbakemeldinger, og ønsker deg lykke til i jakten på en karriere som spilldesigner.

 

Når du er lei av å lage 2d-adventure, vennligst lag et fantastisk grand strategy (Civilization/Crusader Kings/Total War) med mer fokus på menneskene og mindre på gjenstander, bygg og units. På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

 

Jeg burde vel kanskje har regnet med lite respons herfra, men jeg skal prøve å poste på siden du ga meg. Takk for komplementene, bare denne ene kommentaren ga meg litt mer selvsikkerhet og motivasjon :)

 

Et strategy spill er nok ikke helt min ting. Jeg er ganske så elendig til å spille dem, og jeg tror nok jeg ville endt opp med å lage et enten altfor lett, altfor vanskelig eller altfor ubalansert spill. Jeg syns Civilization er ganske gøy da :p

Lenke til kommentar

Dæven, dette er det beste jeg noen gang har sett her i alle fall. Av typen; dette har jeg laget selv hva synes dere.

 

Jeg kan INGEN ting om programering (ok... det er ikke helt sant, men nesten). Men på den første videoen ble jeg veldig imponert over hva du har fått til av fysikk bevegelser. Når den begynte å hoppe rundt å oppføre seg akkurat som super meat boy ble jeg VELDIG imponert.

 

Video 2 viser du hva du kan få til av mer grafisk grafikk. Minte meg litt om limbo av en eller annen grunn, hvordan trærne i forgrunnen var sikkert.

 

Etter hva du viser i disse tre videoene virker det som du har masse tallent. Håper du utnytter dette på en god måte å tar sjansen på å ta en utdanning som spill designer :)

 

Annen ting. På dette forumet, var det svært lurt å legge ut videoer av hva du har laget, å ikke bare en download link. De færreste her gidder å teste slike ting ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien med å klone spill, kjør på videre da det vil gjøre deg sterk programmeringsmessig.

 

Dersom du tenker å være designer også ville jeg spurt spørsmål som 'Hvorfor vil noen spille min klone fremfor Super Meatboy / Binding of Isaac.

Dersom du skal klone noe og få folk til å spille det så må du lokke med noe nytt. Ergo, du må legge til/endre elementer som gjør spillet enda bedre.

 

Ser fint ut så langt, men jeg er ikke uhorvelig imponert før jeg ser noe 'nytt' som ikke kan lages direkte fra tutorial. (Er en del tutorials for SMB oppsettet og random generende dungeons).

 

Lykke til!

Ps: Det er absolutt ikke umulig å få noe ut i steamshop, sjekk opp i reglene der og sett deg det som mål ;)

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien med å klone spill, kjør på videre da det vil gjøre deg sterk programmeringsmessig.

Dersom du tenker å være designer også ville jeg spurt spørsmål som 'Hvorfor vil noen spille min klone fremfor Super Meatboy / Binding of Isaac.

Dersom du skal klone noe og få folk til å spille det så må du lokke med noe nytt. Ergo, du må legge til/endre elementer som gjør spillet enda bedre.

Ser fint ut så langt, men jeg er ikke uhorvelig imponert før jeg ser noe 'nytt' som ikke kan lages direkte fra tutorial. (Er en del tutorials for SMB oppsettet og random generende dungeons).

Lykke til!

Ps: Det er absolutt ikke umulig å få noe ut i steamshop, sjekk opp i reglene der og sett deg det som mål ;)

Jeg er en type person som ikke er fornøyd før jeg har laget noe fra bunnen av, og jeg bruker derfor minimalt med tutorials når jeg lager ting, og sjekker heller opp småting som har med språket å gjøre mens jeg koder. Altså, jeg begynner med å sette meg et mål for hva jeg skal lage, så begynner jeg å lage det. Om jeg møter på store problemer som jeg ikke greier å fikse selv, sjekker jeg litt om det fins noe som kan få meg på rett spor, så fortsetter jeg sånn til jeg er ferdig.

 

Jeg har ikke tenkt å lage en klone av noe, men det å stjele ideer fra andre er et viktig prinsipp i spilldesign. Det er ikke viktig å komme med noe nytt og revolusjonerende, så lenge man får til å lage noe som er underholdene å spille og ikke er en direkte kopi av noe annet. Om man fokuserer på å absolutt lage noe nytt, så er det lett å bli for opphengt i det og glemme det fundamentale.

 

Beklager om jeg virker litt kranglete her, jeg håper jeg ikke er litt for aggresiv. Takk for konstruktiv kritikk uansett ;)

Og takk for det med steam workshop, skal prøve å lese meg opp på det :)

 

Hvordan har du gått fram for å lære dette? (Hvilke sider/bøker har du brukt?)

Synes dette ser bra ut til å bare ha jobbet med dette i 1 år. (Kan ingenting om programmering men har alltid hatt lyst til å lære) :)

 

Jeg innser at jeg egentlig ikke svarer skikkelig på spørsmålet ditt her, så om du ikke er interresert i å lese en litt lang (men fortsatt forkortet) historie om hvorfor og hvordan jeg begynte, så kan du hoppe til siste avsnitt der jeg bare svarer på spørsmålet ditt ;)

 

Min aller første erfaring med koding er når jeg startet å lage minecraft mods, men jeg vil ikke si det er noe som har hjulpet meg i senere tid, ettersom det var mest copy and paste. Deretter begynte jeg å lage en custom story til Amnesia som jeg kom langt på, men som etterhvert begynte å føles som noe jeg måtte tvinge meg til å jobbe videre på og jeg derfor la fra meg. Der fikk jeg litt mer erfaring med å huske kode og bruke det på forskjellige måter, men heller ikke det var helt det store skrittet mitt mot spillutvikling.

 

Det kom når jeg begynte å lage scripts i visual basic skoletimene, fordi det var så lett som å lage en tekstfil på skrivebordet og begynne å kode. Etter bare to-tre uker hadde jeg lært meg nok i det til at jeg ville fortsette med noe mer avansert. På det punktet hadde jeg laget et tekstbasert turn-based kampsystem som det i pokemon. Grunnen til at det gikk relativt fort var at det var litt konkurranse mellom meg og en venn om å bli best. Jeg gikk da videre til å kode med C# med XNA.

 

Jeg mislikte det til å begynne med og syntes det var kronglete, men etter hvert så jeg hvordan det hang sammen. Jeg prøvde å følge noen tutorials, men fant ut at det ikke passet for meg siden jeg mye heller bare ville være kreativ og lage akkurat det jeg ville, så derfor satte jeg meg løse mål som som regel endte opp helt annerledes enn hva de begynte som. Når jeg fikk problemer googlet jeg etter noe som kunne lede tankegangen min rett vei, og jeg fortsatte bare å gjøre dette så ofte jeg kunne slik at alt til slutt satt og jeg lærte mer, og dermed kunne lage mer.

 

Svar på spørsmålet ditt:

Jeg har satt meg mål for hva jeg skal lage, og googlet det jeg trengte hjelp til når jeg støtte på problemer.

Likevel anbefaler jeg virkelig at du prøver å komme gjennom denne tutorialen:

http://www.freewebs....a/tutorials.htm

Denne har også vært til hjelp, men er i et annet kodespråk:

http://www.youtube.com/watch?v=2H00uzCsVMc

 

Jeg har kanskje ikke kommet med altfor mye informasjon som er relevant for spørsmålet ditt, men jeg håper det vil hjelpe deg uansett. Lykke til :)

Endret av Dobbydoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du krangler vil jeg også krangle litt.

I bunn og grunn er vi vell enige her - Du må gjerne bruke andre ideer til å lage noe nytt, det kan bli veldig bra dersom du utvider noe som allerede er delvis populært.

 

Produktene du har vist til nå (bortsett fra den der du lager stemning) ser ut som direkte kopier av andre spill og har ingen ting annet - ergo er de kloner. (basert på hva du har vist). Om du bevisst har gjort det eller ei har ikke så mye å si.

 

Jeg ville værst forsiktig med å si at det ikke er viktig å komme med noe revulsjonerende, det er en quote du kan få kjapt i retur på et eller annet tidspunkt ;)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Den eneste kopien jeg har vist nå er vel egentlig kopien av super meat boy. Jeg skjønner ikke helt hva det siste skulle vært kopi av?

 

Uansett, så er det med super meat boy rett og slett fysikken jeg har lagt inn i enginen jeg lager. Jeg bare satte variabler som skulle være like de i super meat boy, men om jeg vil kan jeg skru det av og lage et top down spill i stedet, eller ta av wall jump osv, og det er det jeg har tenkt at skal være mulig å gjøre når jeg er ferdig. Det at jeg valgte Super Meat Boy for å vise er bare at det er et spill alle vet om. Det er sant at det bare er en klone nå, men poenget mitt er at en klone er ikke målet mitt ;)

 

Jeg ga nok litt for inntrykk av at "sånn er det!", når jeg sa det med at noe revolusjerende ikke er viktig. Dårlig valgte ord av meg, det innrømmer jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...