Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover angående eier av gaver ++

MadOx

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer litt på når eier av en gave går over fra giver til mottaker. Sett at Person1 gir en julegave til person2, eier da person1 gaven til den er pakket opp? Vis gjerne til loven(e) rundt dette.

Jeg lurer også på om hvordan eierfoholdet er om Person3 legger ut for en gjenstand - for eksempel fotballkampbilletter til for eksempel 1399,- for Person4. I denne hypotetiske situasjonen, legges det ikke frem noen krav om når Person4 skal betale og person4 fikk tilsendt billettene. Jeg regner med at det er et sted i gbl dette står og at foreldelsesfristen er på tre år? Om ikke, er person3 eier av billettene fortsatt etter åtte måneder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål 1:

Det kommer an på hvem du spør. Har du gitt noen et løfte om å gi en gave, må du holde dette - uavhengig av senere levering (med eller uten innpakning).

I juletretilfelle er jo bare gavene liggende der. Når eies de av mottageren? Tja. Antagelig idet man snapper opp gaven. Da har man jo tatt den.

For spesielt interesserte: Hvorvidt gavemottager har en separatistrett i giverens konkursbo dersom det skjer kreditorbeslag forut for faktisk overlevering, er en annen sak. Her anses du først som eier idet giveren har gitt fra seg gaven, vil jeg tro.

Spørsmål 2:

I situasjonen her er det avgjørende om person 3 og 4 har vært enige om at person 3 bare skulle legge ut - mao. gi et lån. I så fall vil person 3 ha en fordring mot person 4 som han kan gjøre gjeldende ved påkrav.

Ja, krav som dette foreldes normalt etter tre år - se foreldelsesloven. Vet ikke hvor de 8 md kommer fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...