Gå til innhold

Oppgradering av PC, hjelp med deler

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt til å oppgradere pcen min å få litt mere ut av den slik at jeg kan recorde de spillene jeg vanligvis bruker på rundt 60 fps. dvs Battlefield 3, WoW, GW2 :)

Det burde også nevnes at jeg har planer om eyefinity i framtiden.

Oppsette mitt idag ser slikt ut:

Cpu: Amd fx-4100

Skjermkort: xfx radeon hd 6950 1 gb dual fan

Hovedkort: Gigabyte GA-970A-UD3

Kabinett: CM storm scout midi tower

Harddisk: Vanlig 1 TB 7200 rpm

Strøm: Silver power 500w, husker ikke i detalj

Ram: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9, rimelig sikker på det er dem, har ikke infoen her å nå.

Planen min var å oppgradere skjermkorte med et xfx 7950 (Link) eller om jeg burde gå for et GTX 660Ti f.eks?

Det plus å oppgradere til amd FX-6100/8150/8320? en av de værtfall, usikker om 8 kjerner vil lønne seg siden jeg mener det er kun battlfield 3 som utnytter 6 kjerner.

Lurte også på om det burde være lurt å oppgradere Hovedkorte siden det ikke akkuratt er det beste av de beste :wee:

Skal også sette inn en ssd, hadde håpet på en 250gb men klarer meg med rundt 120 gb

så litt på Samsung SSD 830 Series 128GB eller en OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 240GB

en siste ting, synes 500w hørtes lite ut men har hørt at 7950 ikke bruker mye strøm slik at jeg kanskje klarer meg med den jeg har ? :grin2:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest PingPangbv

Hadde tenkt til å oppgradere pcen min å få litt mere ut av den slik at jeg kan recorde de spillene jeg vanligvis bruker på rundt 60 fps. dvs Battlefield 3, WoW, GW2 :)

Det burde også nevnes at jeg har planer om eyefinity i framtiden.

Oppsette mitt idag ser slikt ut:

Cpu: Amd fx-4100

Skjermkort: xfx radeon hd 6950 1 gb dual fan

Hovedkort: Gigabyte GA-970A-UD3

Kabinett: CM storm scout midi tower

Harddisk: Vanlig 1 TB 7200 rpm

Strøm: Silver power 500w, husker ikke i detalj

Ram: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9, rimelig sikker på det er dem, har ikke infoen her å nå.

Planen min var å oppgradere skjermkorte med et xfx 7950 (Link) eller om jeg burde gå for et GTX 660Ti f.eks?

Det plus å oppgradere til amd FX-6100/8150/8320? en av de værtfall, usikker om 8 kjerner vil lønne seg siden jeg mener det er kun battlfield 3 som utnytter 6 kjerner.

Lurte også på om det burde være lurt å oppgradere Hovedkorte siden det ikke akkuratt er det beste av de beste :wee:

Skal også sette inn en ssd, hadde håpet på en 250gb men klarer meg med rundt 120 gb

så litt på Samsung SSD 830 Series 128GB eller en OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 240GB

en siste ting, synes 500w hørtes lite ut men har hørt at 7950 ikke bruker mye strøm slik at jeg kanskje klarer meg med den jeg har ? :grin2:

For gaming av BF3, GW2 og WoW ville jeg ha gått for GTX 660ti.

Jeg mener du skal klare deg fint med en 500W PSU hvis du skal kjøre ett bare skjermkort (GTX 660ti eller 7950)

ang prosessorspørsmålet ditt, ta en kikk på denne nettsiden =)

http://www.techspot....ance/page7.html

Jeg antar at SSD-valget ditt mest baserer seg på prisklasse på rundt 800kr. Min anbefaling vil være å heller bruke litt ekstra og få en ny SSD ettersom både Samsung sin 830 og OCZ agility 3 er utdatert, jeg ville ha gått for Samsung 840 PRO: http://www.komplett....aspx?sku=765948

http://www.storagere..._840_pro_review

Endret av PingPangbv
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Vil et gtx 660ti klare de spillene på max med fraps? er nemmelig det den største bekymringen ligger.

Når dagen kommer å jeg skal kjøre eyefinity så vet jeg at de kortene klarer det, siden det ikke blir record da.

En annen ting jeg kom til å tenke på, har 2gb vs 3gb så mye å si? jeg trodde det ble best med eyefinity med 3gb istede for 2.

ang ssd så er prisklassen ikke så stort problem så lenge jeg holder meg rundt 600-1500 prisklassen ^^ så om de jeg plukket ut er utdatert vil jeg selvsagt gå for en nyere versjon siden jeg har planer om å ha den lenge.

å det med prossessor, du mener det burde holde med den jeg har eller kanskje oppgradere litt? er ikke alltid at jeg har bare spill i bakrunden slik at jeg ikke bruker all kraft på bare spill :D

Endret av tompe
Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv

Har ingen erfaring med fraps men har hørt at fraps kutter nedover til nermeste 30FPS, DVS at hvis du gjennomsnittlig ligger på 70FPS i BF3 og har dips nede under 60FPS da vil fraps hoppe til nermeste 30FPS under det som er 30, og uten fraps vil dette kun merkes som en liten stutter, mens med fraps vil du bli begrenset til 30 FPS mens istedet for 55FPS for eksempel. Jeg vil tør å påstå at i 90% av tiden du spiller BF3 vil du ha over 60FPS, de gangene du havner under 60FPS vil definitivt merkes ettersom fraps kutter frameraten ned til 30.

2Gb VS 3Gb har kun noe å si hvis du skal spille på tre skjermer ved 1080p eller høyere med alt på max (snakker da om AA, textures og AF). Uansett så tror jeg ikke minnemengden kommer til å bli problemet med derimot GPU-kraft

http://www.anandtech.com/show/5818/nvidia-geforce-gtx-670-review-feat-evga/11

Etter å ha kikket litt på dette vil du kanskje vurdere to GTX 660ti for gaming på tre skjermer for å få optimal framerate. Samtidig vil du trenge en ny strømforsyning hvis du skal kjøre to grafikkort for å slippe at strømforsyningen ligger på 90-100% load. 750W vil holde i massevis =)

Ang prosessor så mener jeg at du ikke trenger bedre for gaming i 1080p med ett grafikkort. Gaming er sterkt begrenset av GPU i hovedsak og det gjelder egentlig å finne en prosessor som er god nok, hjelper ikke med en I7 3970X klokket til 5GHz hvis du har et dårlig skjermkort. Når du har en FX4100 ifra før av ser jeg liten til ingen grunn til å oppgradere til en FX8150/8320 ettersom kjernene ikke hjelper deg stort i annet enn rendering og tung bilde/videoredigering, du vil uansett ha nok kraft til å kjøre programmer i bakgrunnen av et spill vil jeg tro.

Hvis du først skal oppgradere prosessoren uansett ser jeg ingen grunn til å holde seg på AMD-siden, en oppgradering til I5 3570k for eksempel vil definitivt gi deg mer prosessorkraft, men da må du samtidig køjpe nytt hovedkort også som heller ikke er gratis selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har planen klar :grin2:

tror jeg går for 7950 siden jeg er xfx fan men kan alltid ombestemme meg :wee:

stoler på deg å peiser på med ssden du linket til, så lar jeg oppsette være slik det er å ser hvordan det går.

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

@PingPangbv:

Det kan være en idé å se på litt mer oppdaterte benchmarks, AMDs posisjon har endret seg litt fra lansering til i dag: http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page3.html

@Tompe:

XFX har ofte ganske ekle kjøleløsninger, men enkelte av 7000-kortene deres er gode, sørg for å sjekke opp dette før du velger. Jeg husker for eksempel at 7970 "Black Edition" hadde en svakere kjøleløsning enn stock.

Lenke til kommentar

har ikke leste kommentarene men kommer med et forslag. Hadde det ikke vært mer ytelse for pengene om du kjøper et 6950 til og kjører det i crossfire, så slipper du å slenge ut med 2-3 tusen kroner bare for skjermkort.

Opptaksprogramvare tviler jeg på kjører bra med CFX, 1GB VRAM er ikke særlig kult med så mye kraft, og en FX-prosessor er ikke akkurat noe å kjøre CFX med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...