Mephisto- Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Lurer på en ting, I dag var batteriet tomt før strøm på bilen. Jeg ser ingen direkte god grunn til hvorfor det skulle tømme seg, så leste jeg på et forum at det kan hende at batteriet tømmer seg selv. Logikken min tilsier at det ikke skal gå strøm over polene. Jeg tok multimeteret mitt som måler opp til 100 mA, når jeg målet hoppet den til maks med en gang. Altså går det 0,1 A ++ over polene. Er dette noe å være bekymret over? Skal det være slik? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Det er nok ingenting å bekymre seg for. Om du har ting som f.eks alarm eller knapp på nøkkelen for å låse opp bilen så tar det litt strøm selv om bilen "sover" og 0.1A er ikke mye. Bytt batteriet ditt. edit: du måler strøm over polene? Det vil ikke fungere, og du kan risikere å kortslutte batteriet ditt.. Endret 29. november 2012 av Complexity Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Gjorde det ja Edit, det vil si, ikke direkte på polen men på ledningene. Må vel skifte ja Endret 29. november 2012 av Mephisto- Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Kan ikke måle ampeer mellom polene.. Du må ta av ene batteriklemmen å måle mellom batteripolen å batteriklemmen.. Du må altså koble multimeteret i serie med kretsen. Altså slik: Endret 29. november 2012 av Complexity Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 Jeg forstår hva du mener, da er jeg litt interessert i: Hva målte jeg egentlig da? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Sansynnligigvis bare tull hadde du probene i riktig port på multimeteret? Isåfall så kortslutter man gjennom multimeteret å det ville gnistret når du målte. Om probene sto i volt\ohm portene målte du nok bare bambus. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Du målte strømmen i en kortslutning. Hvis du ikke fikk et skikkelig smell tok du enten sikringen med en gang, eller så er batteriet helt fullstendig dødt. Mulig du har et multimeter med innebygget strømbegrenser på den inngangen, men normalt sett smeller det veldig godt når man gjør akkurat det der. Endret 30. november 2012 av gxi Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 hehe, her har du målt feil ja. Et "vanlig" amp.meter etter min erfaring har en sikring på 10A eller 20A som gjør smellen litt heftigere. Typisk scenario er at noen har målt amp. og koblet om på ledningene på multimeteret. Neste mann som bruker multimeter ser ikke dette og sikringen går til helvette når det blir målt lade sp. eller lingnende. Er relativt oppgitt over at denne sikring alltid er defekt fordi folk ikke skjønner bruken av et multimeter eller måleteknikk. Krypstrøm over batteriet gir ofte mye irr på polene. Bare vaske batteriet+polene så skal dette være ok. Når jeg gikk på skolen for 10år siden var 50mA maks tilatt utladning. Dette etter at alle syreenheter, kupelys osv har sovet. Man skal alltid måle utladning på + siden av batteriet. Hvis du i det hele tatt har en utladning vil 100mA multimeter være for svakt. Bare at kupelyset står på vil dra (P/U=I) 10w/12v = 0,83A(830mA) og være nok til at sikringen tar kvelden. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2012 okey, har ikke merket til at noe har gått galt etter jeg gjorde dette "stuntet" mitt Da har jeg kanskje hatt flaks! Takk for responsen, bidrar til å øke kunnskapen litt Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Du kan måle spenningen på batteripolene under last. Det kan gi en god pekepinn på tilstanden til batteriet. Skru på fjernlys og alt som trekker strøm og sjekk batterispenningen. Får du rundt 12V er det trolig ikke noe galt med batteriet. Synker spenningen voldsomt (11V eller mindre) kan du ha et problem. Dette gjøres med fulladet batteri og uten motoren i gang. Med motoren i gang skal du ha ca. 14-14,5V. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå