Gå til innhold

Super nintendo

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel supernintendo som jeg har prøvd å koble opp med den nye tyven min. Men det eneste jeg får opp er lyden, og masse fargede firkanter. Kan se at det skjer noe på skjermen, men ikke sjans til å spille. Prøvde nå å koble den opp på en gammel kassetv, men er samme problem der. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har en gammel supernintendo som jeg har prøvd å koble opp med den nye tyven min. Men det eneste jeg får opp er lyden, og masse fargede firkanter. Kan se at det skjer noe på skjermen, men ikke sjans til å spille. Prøvde nå å koble den opp på en gammel kassetv, men er samme problem der. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Jeg ser for meg minst to muligheter:

1: Noe trivielt med maskinvaren er defekt, mest sannsynlig at det er oksidasjon på kontaktene til PCBen til kassetten. Dette er et typisk problem på denne typen konsoller. Har du skrujern til SNES-kassetter? Det krever et proprietært skrujern å demontere den. Hvis du ikke har det er det nok vanskelig å komme til. En god teknikk er å bruke et hvitt viskelær til å rengjøre kontaktene med og eventuelt noe elektrokontakt-spray. Ikke bruk noe grovere da du lett kan ødelegge banene i PCBen. Gjør det på eget ansvar uansett.

Om du får det til å virke og spillet støtter lagring må du nok bytte batteriet før eller siden uansett, det er greit å ha et slikt skrujern.

2: Noe mer alvorlig med maskinvaren er defekt. F.eks. VRAM er skadet og du får følgelig artefakter på skjermen. Løsningen på dette avhenger av akkurat hva som er gale og krever feilsøking. Jeg ser for meg at det krever høy ekspertise for å engang finne problemet, og det er nok både vanskelig å finne erstatningsdeler og avlodding/lodding av QFP o.l. krever en viss kompetanse.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

1. Du kan prøve å blåse på bunnen av spillet. (Den delen der en lang tynn brikke er). Prøv å blås et par ganger på den, så sett den i Super Nintendoen. Om det ikke funker igjen så prøv igjen å se om spillet sitter perfekt i super nintendoen. Slik at den blir perfekt satt på plass ved et greit press ned.

2. Det kan hende det er noe med spillet som er problemet. Prøv og teste et annet Super Nintendo spill. (Om du har andre Super Nintendo spill rundt deg.)

Håper dette hjelper og ha det gøy med spillet om det hjalp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...