G Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Nå skriver jeg jo på et norsk forum da, og forventer vel at de som leser dette bor i Norge, og her i Norge er det vel ikke mange som sitter på 10 år gamle pcer. Greit at det finnes noen, men ikke flertallet. Og hvor god foretningssans er det å lage et produkt som holder i 10 år? Da er det jo bare å legge ned etter du har laget det da, for du tjener jo ikke noe på oppdateringer, det er jo faktisk bare utgifter for produsenten. Og ikke si at Microsoft er så griske, for Apple er jo virkelig ikke bedre. På en pc MED Windows kan du faktisk bare bytte til Linux hvis du vil. Og Microsoft lager ikke pcen og hardwaren. Men hos Apple kan du jo ikke velge (du kan kjøre ting virtuelt, men ikke bytte ut helt), og Apple har jo monopol på all produksjon. Men går vel ut i fra at du er en av de som mener at Windows skulle vært gratis, og uansett neppe betaler for å bruke Microsoft produkter. Jeg har ingen ting med Microsoft å gjøre, og søker du litt her på forumet ser du fort at jeg i de siste årene har postet mange tråder om hvordan man kan bruke ulike smutthull for å få Windows gratis eller veldig billig. Så har nok ikke høy status hos Microsoft. Men jeg bruker kun Windows på alle mine pcer, og liker å betale litt for det i alle fall. Trenger ikke å betale overpris, men noe synes jeg jo Microsoft faktisk fortjener. For jeg er så voksen at jeg vet at det å drive et firma faktisk koster penger. Flere titusner med ansatte skal ha lønn, og godtar ikke klistremerker som kompensasjon for jobben de gjør. Men da er det jo bra vi lever i Norge der vi har råd til å velge Microsoft helt bort fra livet vårt. Hvis man ønsker trenger du ikke å ha et eneste Microsoft produkt på pcen din, eller Macen din. Er jo mye bedre det enn å bare klage over hvor mye Microsoft suger. Jeg har Mac-tastatur til min Windows PC Det beste tastaturet jeg noensinne har skrevet på (den solide lange aluminiums-fjøla). Jeg liker Mac-OS svært dårlig, men mye p.g.a. at jeg aldri virkelig har blitt tvungen til å lære det. Jeg er håpefull til Linux, men den gjengen som lager det har et godt stykke igjen til å gjøre det lettvint å utføre de mer avanserte operasjonene. Man har et kompileringssystem i Linux, som all innstallering kjører igjennom. Og selv om det føles som en del DOS-aktige kommandoer, så er de ganske lange og knotede å bli komfortabel med, selv om det finnes et hav av hjelp å få for å få ting til. OG MAN, har faktisk pakkebrønner som hjelper deg, men man kan ikke få til alt avansert med en pakkebrønn. Fikse på ting og tang, må man nok ofte gjøre manuellt med kommandoer. Endret 30. november 2012 av G Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Jeg er håpefull til Linux, men den gjengen som lager det har et godt stykke igjen til å gjøre det lettvint å utføre de mer avanserte operasjonene. Eksempel? Jeg kommer ikke på en avansert operasjon som er enklere i Windows enn *nix (og da spesielt linux). Man har et kompileringssystem i Linux, som all innstallering kjører igjennom. Og selv om det føles som en del DOS-aktige kommandoer, så er de ganske lange og knotede å bli komfortabel med, selv om det finnes et hav av hjelp å få for å få ting til. Dette er feil. Endret 30. november 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Ja vi Norge burde sitte i trehus med fjær og blekk. Utvikling er noe drit. For gudsskyld ikke kjøpe noe som er nytt og være med å drive utviklingen av verden fremover. Er jo nesten rart at du sitter på den nye teknologien som heter Internett. Du må jo tro at den er basert på skrivemaskiner og absolutt ikke er avhengig av ny teknologi. Nei, kom deg over på røyksignaler. Jeg synes det er fantastisk at du ønsker å profilere deg som denne typen person på internett. Skjønner du ikke hvordan du får deg selv til å se ut med denne type innlegg? 1 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Sånn helt uten videre? Selv om det totalt sett blir billigere? Selv om det er enormt lite penger i forhold til tiden du bruker OSet? Tror du virkelig de nøyer seg med 40 kr i måneden eller mindre for å matche prisen som er nå? For å faktisk tjene noe? Hva skjer hvis jeg slutter å betale? Stopper alt å fungere da? Kanskje de setter reklame? Aldri om jeg skal ha beskjeden "Du må vente 30 sekunder før du kan starte overføringen fra USB, Venligst se på dette flotte tilbudet." Men for all del jeg kan ta feil. Håper faktisk det. Kanskje tar de bare stusselige 10 kr måneden. Endret 30. november 2012 av bigggan Lenke til kommentar
G Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Eksempel? Jeg kommer ikke på en avansert operasjon som er enklere i Windows enn *nix (og da spesielt linux). Dette er feil. Nei har ingen gode forsvar. Trodde det fungerte slik, da det i tidlige dager var slik det ble gjort. Selv om Linux-innstallasjonen hjelper deg i første omgang, så må man gjerne til å rydde manuellt i ting senere om man vil tilpasse ting. http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/softinstall.html Det du ihvertfall ikke kan arrestere meg på å si er: "Koden blir mest optimal om den kompileres på den PC (CPU) du skal benytte den på, altså er kompilering det som utnytter hardware maksimalt" Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Kun om du har spesifikke flagg. Gentoo gjør dette. Det er dessuten minimalt man tjener på det. Ingen gjør jo det på windows, så hvorfor på linux? Hva som ble gjort for 10 år siden (som på riktige distribusjoner er det samme som i dag. ) er heller ikke spesielt virkelighetsnært. Spesielt ikke når du presenterer det som et faktum i dagens situasjon. At du kan kompilere manuelt (og at dette nesten er trivielt) er nå så, men det trengs ikke for å vedlikeholde en installasjon. Jeg klarer virkelig ikke å komme på en ting som er lettere å gjøre på windows. Ikke raskere. Og spesielt ikke når man snakker om avanserte oppgaver. Ikke spre løgn og FUD. Endret 30. november 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Må fortsatt kompilering til for å utnytte hardwaren maksimalt om man er på en Windows-plattform også - men der gjør man det ikke og dermed utnytter man hardwaren aldri maksimalt på Windows-plattformen. Det kunne vært et poeng til fordel for Linux, men saken er den at vanlige brukere bryr seg ikke det spor om noen prosent bedre ytelse, i forhold til hvor mye de bryr seg om brukergrensesnittet. Endret 30. november 2012 av tommyb 1 Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) 10 år i dataverden er jo mange lysår i normal regning. Å tenke seg et OS som skal holde 10 år er vel urealistisk. Fordi GRATIS jevnlige oppdateringer ikke er mulig? EDIT: Also, lær deg måleenhetene dine. EDIT2: Ja vi Norge burde sitte i trehus med fjær og blekk. Utvikling er noe drit. For gudsskyld ikke kjøpe noe som er nytt og være med å drive utviklingen av verden fremover. Er jo nesten rart at du sitter på den nye teknologien som heter Internett. Du må jo tro at den er basert på skrivemaskiner og absolutt ikke er avhengig av ny teknologi. Nei, kom deg over på røyksignaler. Hva faen er det jeg leser? Jeg sitter på gammel hardware og jeg har ikke tenkt å oppgradere. Vet du hvorfor? Jo, fordi det funker helt fint til min daglige bruk (og jeg har ikke råd til å oppgradere). Ny teknologi er fint det, så lenge det ivaretar brukbarhet. Det er ikke vits å kaste vekk hardware bare fordi det er 2 år gammelt, tvert i mot er det en veldig dårlig idè både økonomisk og for miljø. Endret 30. november 2012 av Kaymeerah 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Er jo ikke mye tvungen Metro når det finnes så mange tredjepartsprogrammer som fikser akkurat det der. Tar max 3-4 minutter å løse. Det er det som er problemet , det skal ikke være nødvendig med 3djepartprogrammer for få til noe som skal fungere skikkelig ( da er jo W8 bare halvferdig) Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Når man er fornøyd med et operativsystem, bruker man dette isteden for å ta et sjansespill med et nytt operativsystem. Spesielt når man har brukt måneder og år på å tilpasse GUI og verktøy til egen bruk og kjøpt til tredjepartsutvidelser for ekstra funksjonalitet. For mange mennesker handler på måfå og kjøper flavour of the moment enten det er bra eller dårlig. FoTM-horer/sellouts og mainstream zombier er siste sort. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Er i alle fall enig i at ingen trenger å gå over til Windows 8 om de ikke ønsker det nyeste. Windows 7 fungerer jo perfekt. Sitter du på Vista bør du jo enten gå over til Win7 eller Win8, samme gjelder jo for XP også. Og ville vel ikke betalt skjorta for Win7 når Win8 koster 249 kroner, og kan gjøres om til Win7 med små programmer som enten er gratis eller koster noen få kroner. Men ingen tvinger noen til å gå over til Win8 enda. Alt som funker på Win8, funker på Win7 også. Du trenger ikke å kjøpe pcer med Win8, da det fortsatt er godt utvalg av Win7 pcer. Og du vil jo fortsatt få kjøpt Win7 her og der. Om ett år eller to vil jo verden se anderledes ut. Men frem til da er det vel ingen grunn til å klage så mye over win8?? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Sitter du på Vista bør du jo enten gå over til Win7 eller Win8, samme gjelder jo for XP også. Farlig råd å gi sånn helt uten videre, en XP installasjon kan ha hardware som det ikke finnes drivere til i Vista/7/8... Endret 30. november 2012 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Man trenger ikke gå over til noe fra Xp x64, standardutgaven som kom fire år tidligere derimot kan med fordel byttes med Windows 7. Problemet med Xp x64 er at det ikke finnes i fullversjon, kun i OEM-utgave. Endret 30. november 2012 av BadCat Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Farlig råd å gi sånn helt uten videre, en XP installasjon kan ha hardware som det ikke finnes drivere til i Vista/7/8... Sant nok. Om man sitter på pcer fra 2009 og nyere da, med XP, er vel Win7 (Win8) trolig lurt. Om man da ikke har helt spesiell hardware som kun fungerer med XP. Samme gjelder trolig også pcer fra 2007. Poenget mitt er at ingen TRENGER å bytte os i det hele tatt, så lenge det fungerer til det man skal gjøre. Jeg kjører f.eks Windows Server 2003 på en server jeg har, siden hardwaren ikke støtter 64bit, og derfor kan jeg ikke oppgradere til Windows Server 2008 R2. Win2003 fungerer helt fint til det jeg bruker den til. Men skal man bytte os, er det jo dumt å gå fra XP til Vista. Da velger man Win7, eller den billigere Win8. Om ett år må man velge Win8, siden det da vil være veldig vanskelig å få tak i lovlige lisenser. F.eks Komplett.no har gått fra rundt 300 fysiske kopier av de ulike Win7 utgavene til rundt 100 nå, og det på ca en måned. Så om 6 er det nok helt tomt for fysiske kopier. Og Microsoft har sluttet å selge digitale kopier av Windows 7. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Sant nok. Om man sitter på pcer fra 2009 og nyere da, med XP, er vel Win7 (Win8) trolig lurt. Om man da ikke har helt spesiell hardware som kun fungerer med XP. Samme gjelder trolig også pcer fra 2007. Enig. Problemet er at XP er fra 2004... Mye gammalt der ute og ikke like lurt av alle og trykke "oppgrader". Men skal man bytte os, er det jo dumt å gå fra XP til Vista. Da velger man Win7, eller den billigere Win8. Helt enig. Poenget mitt er at ingen TRENGER å bytte os i det hele tatt, så lenge det fungerer til det man skal gjøre. Enig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 blir ikke utgangspunktet her ( ihverfal et av dem ) at man bytter os på grunn av sikkerheten mot Internett ? Men samtidig så må man også bytte ut hardwaren på grunn av kraven til programvaren . Nå har jo Microsoft også bestemt at man i utgangspunktet skal gjør nøyaktig det samme på pcn som på nettbrett Da er man litt på ville veier her. Jeg la merke til at det lille som kom frem om W9 så er det det samme opplegget som for W8 Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Balmer har funnet seg et nytt navn på servicepackene til Windows 8 ser jeg... Penger å tjene på hotfixes sjø! Ikke dumt tenkt Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Fyrte opp Windows Server 2012: Datacenter her.. Skal de virkelig presse frem Modern UI / Metro i serverutgaven også? Hva i allverden slags hensikt har det, du kan jo ikke engang bruke noen av applikasjonene eller Windows Store med standardbrukeren i Server 2012.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Fyrte opp Windows Server 2012: Datacenter her.. Skal de virkelig presse frem Modern UI / Metro i serverutgaven også? Hva i allverden slags hensikt har det, du kan jo ikke engang bruke noen av applikasjonene eller Windows Store med standardbrukeren i Server 2012.. Ja, hele metro-opplegget er jo mildt bissart. Installerte win8 i går, om som nevnt i en annen tråd, så er førsteinntrykket overraskende dårlig. Hovedsaklig pga av metro, det okkuperer en hel skjerm i full screen og det er ikke engang åpenbart hvordan man får det vekk i starten. Funksjonaliteten som eksisterer i metro kunne vært grei, men det er jo helt uaktuelt å okkupere en hel skjerm (ikke harmonerer det særlig bra i flerskjemoppsett heller), som jeg spurte der, og kan spørre igjen, hvorfor kan man ikke ha metro som widgets på skrivebordet? Man kan sikkert diskutere hvor viktig metro er, men å slenge på en såpass dominerende sak som ikke passer inn i normal bruk i det hele tatt gjør meg litt bekymret for MS sin kompetanse... AtW 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå