Gå til innhold

Burde nettbrett være «laptop light» eller noe helt eget?


Slai

Anbefalte innlegg

Vel jeg tenker bare at det er som en PC.

 

Men kraften i maskinen er jo også relevant om man vil ha samme ytelse, så jeg tenker bare det er soleklar favoritt dersom hardwaren er i boks også.

 

Jeg mener, argumentet for w8 er jo at du kan kjøre absolutt alt på w8 siden det er w8, men android/ios/windowsRT har begrensninger basert på apputvalg blandt annet.

For eksempel trenger du ikke en DnB app, fordi du går bare på nettsiden dems.

 

Men igjen forutsetter det hardware, noe jeg ikke vet om fins. Selv har jeg aldri vurdert nettbrett, da jeg ikke ser et bruksområde for det da jeg ikke har hytte uten strømuttak.

 

:)

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Runar: har du sett w8?

 

Verden er der i dag hvor du kan ha PC-funksjonalitet på en pad potensielt med et tastatur som funker som skjermcover.

 

Ting går fremover.

 

Ja, jeg har sett og prøvd Windows 8 på både laptop og nettbrett, og det er en ting jeg ikke helt forstår: Hvis Windows 8 er akkurat det samme på laptop og nettbrett, og du får kjøpt fysisk tastatur til nettbrettet slik at det blir en laptop, hva er da poenget med å kjøpe et nettbrett?

Lenke til kommentar

Poenget er at du har touch pg kan droppe det fysiske tastaturet vil jeg tro?

 

Ikke nødvendigvis. Jeg bruker trådløst (blåtann) tastatur til iPaden min, men, iPaden prøver ikke å fremstå som en fullverdig laptop. Den kjører et helt eget OS (iOS) som ikke kan kjøre vanlige OS X-programmer, for å nevne noe.

 

Jeg ser nytten med nettbrett, men ikke et nettbrett som prøver å fremstå som en laptop. :)

 

Nok om det, la oss holde oss til trådens emne.

Lenke til kommentar

Jeg flyttet innleggene til en egen tråd, slik at vi kan fortsette diskusjonen. :)

 

Ja jeg vet du kan koble til tastatur til ipaden, men da sitter du jo med en Laptop light. Hvorfor ikke ha samme greia bare med et OS som ikke har disse shortcomings som iOS og Android og Windows RT har?

 

Ser du poenget mitt :) ?

 

Jeg ser absolutt poenget! Dog, jeg ser ikke på iOS og Android (jeg utelater Windows RT da jeg ikke har nok erfaring til uttale meg trygt) som OS-er med «shortcomings». De har sine sterke sider i forhold til «normale» OS-er, spesielt med tanke på at de er tilpasset nettbrett og bruken av nettbrett.

 

iOS og Android brukes utelukkende med touch, mens Windows 8 kan styres både med touch og mus. Det er ikke lett (eller mulig?) å lage grensesnitt og programmer som fungerer like godt med begge styringsmetoder, og jeg mener Microsoft ikke har fått det til med Windows 8. Ja, det fungerer teknisk, men ikke i praksis.

 

Dette er min personlige mening, og jeg respekterer at du kanskje mener noe annet. :)

Lenke til kommentar

Ja nei det er mulig du har rett der, jeg har som sagt ingen forståelse for hvorfor folk vil ha nettbrett, så jeg har lite å si der.

 

Jeg tenker rett og slett på et nettbrett som en slags Laptop light, lettere å ligge i sofaen med, bedre batteri når man er ute og reiser og på hytta, o.l.

 

Det jeg tenker er rent funksjonsmessig. For eksempel kan du droppe facebookapp og bankapp og alt det, siden du bare bruker Chrome og går på nettsiden.

 

Du har jo desktop mode som er snadder, selve touchdelen kan du velge å bruke til standard bruk som lett browsing, eposter, bøker, film, o.l.

 

Og det er klart Ios og Android har shortcomings. Alt har det. Ios må konvertere filer og kjører alt via iTunes/icloud såvist jeg vet? Du kan ikke installere diablo3 på dem heller antar jeg, eller spille hitman absolution og slikt?

Samme med oversikten du har på Windows, hvor du kan kjøre flere vinduer åpne samtidig, oooosv.

 

Er mange ting Windows er mye bedre på enn ios/android, men kommer ikke på noe ios/android er bedre på enn Windows :s .

 

Som sagt tenker jeg bare her, jeg vet ikke om nettbrett/hybridene er kraftige nok til å funke som en Laptop, antar de ikke er det enda. In which case ipad/android/WindowsRT sikkert er greie.

 

Does any of this make sense :p ?

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Og det er klart Ios og Android har shortcomings. Alt har det. Ios må konvertere filer og kjører alt via iTunes/icloud såvist jeg vet? Du kan ikke installere diablo3 på dem heller antar jeg, eller spille hitman absolution og slikt?

Samme med oversikten du har på Windows, hvor du kan kjøre flere vinduer åpne samtidig, oooosv.

 

Det at du må konvertere filmer for å kunne spille de av på iPad er kanskje en ulempe for noen, det kan jeg se. Men, for de som har alt av filmer lagret eller tilgjengelig i skyen (iCloud, Netflix, HBO, osv.) har det ingenting å si. Jeg sier ikke at dette er en perfekt løsning for alle, men jeg har hatt iPad av og på i et par år, og aldri savnet å kunne legge filmfiler direkte over.

 

Angående spill: Det finnes haugevis av spill tilpasset og utviklet spesielt for nettbrett, blant annet flere store, kjente spill uten at jeg kommer på noen eksempler her og nå. Dog, hvis jeg vil spille store spill som de du nevner, skrur jeg på spillmaskinen min, som kjører Windows.

 

 

Er mange ting Windows er mye bedre på enn ios/android, men kommer ikke på noe ios/android er bedre på enn Windows :s .

 

Jeg mener det blir som å sammenligne en liten bil (iOS og Android) med en stor traktor (Windows). Bilen passer perfekt til å frakte deg fra A til B. Traktoren kan også frakte deg fra A til B, men den er laget for å gjøre så mye mer enn bare det. Derfor når den ikke helt opp til «perfekt»-nivået bilen ligger på.

 

iOS og Android er laget for å fungere bra på nettbrett og telefoner, og klarer det. Windows 8 er laget for å fungere bra på alle enheter, fra stasjonære spillmaskiner til små nettbrett, men fungerer bare «greit nok» på alt. Hvis du skjønner hva jeg mener. :p

 

 

Does any of this make sense :p ?

 

Jada, jeg forstår hva du mener. :)

Lenke til kommentar
Det at du må konvertere filmer for å kunne spille de av på iPad er kanskje en ulempe for noen, det kan jeg se. Men, for de som har alt av filmer lagret eller tilgjengelig i skyen (iCloud, Netflix, HBO, osv.) har det ingenting å si. Jeg sier ikke at dette er en perfekt løsning for alle, men jeg har hatt iPad av og på i et par år, og aldri savnet å kunne legge filmfiler direkte over.

 

 

Sikkert en vanesak.

Problemet mit med Netflix, HBO, osv er at de rett og slett ikke har det jeg vil ha. Netflix for eksempel har ikke Human Centipede 2, usikker på om de har Parks and Recreation og Its Always Sunny in Philadelphia, men var flere filmer og serier vi lette etter som vi ikke fant (ikke for å prøve finne feil, men fordi vi kjedet oss og ville se ting og kom på serier og filmer vi ønsket se).

 

Og selv pleier jeg rutinemessig å legge over filmer/serier til mobilen (eller nettbrett vil det vel være for de som bruker det) for å kunne se når jeg tar fly, tog eller båt over lengre tid.

 

Så for meg, med min vane, ville det vært et stort minus. For en som klarer seg godt med løsningen av Netflix/osv er jo det ikke et problem i det hele tatt :) .

 

På Windows 8 derimot, kan du gjøre alt dette, man trenger ikke velge.

 

Angående spill: Det finnes haugevis av spill tilpasset og utviklet spesielt for nettbrett, blant annet flere store, kjente spill uten at jeg kommer på noen eksempler her og nå. Dog, hvis jeg vil spille store spill som de du nevner, skrur jeg på spillmaskinen min, som kjører Windows.

 

Ja, men å spille angry birds og gta og slikt i mobilversjon kan jo ikke sammenlignes. Fordelen med å ha en nettbretthybrid med w8 på som har kraft til slikt vil vel være at "vil du, kan du".

 

Jeg mener det blir som å sammenligne en liten bil (iOS og Android) med en stor traktor (Windows). Bilen passer perfekt til å frakte deg fra A til B. Traktoren kan også frakte deg fra A til B, men den er laget for å gjøre så mye mer enn bare det. Derfor når den ikke helt opp til «perfekt»-nivået bilen ligger på.

iOS og Android er laget for å fungere bra på nettbrett og telefoner, og klarer det. Windows 8 er laget for å fungere bra på alle enheter, fra stasjonære spillmaskiner til små nettbrett, men fungerer bare «greit nok» på alt. Hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Tjaaaa... mer som å sammenligne en scooter med en traktor. Scooteren får deg fra A til B, men det er litt mer kronglete enn nødvendig. Traktoren er som du sier alt for mye på en gang.

 

Mitt problem personlig med nettbrett er at jeg ikke ser noe bruksområde til det. I mitt hode er det som en "wannabe"-PC som ikke strekker til fordi du ikke kan gjøre basic stuff som å flytte ting over og forvente det skal funke uten å dykke inn i en masse dall.

 

Det er også noe som er en mellomting mellom en mobil og en laptop. Og jeg har mobil og laptop.

 

Hvis jeg skal gjøre enkel surfing/film/etc bruker jeg en 4.5"+ stor mobilskjerm som er rask og funker nydelig til slikt, og hvis jeg vil gjøre noe tyngre er en laptop ikke langt unna.

 

I tillegg er multitaskinga ræv på slike ting, det er alltid det i forhold til en w7-desktop, bare på grunn av at du kun ser et program om gangen.

 

Jeg sier ikke at mitt syn på tablets er rett, jeg har nok et snevert syn og er rett og slett ignorant når det gjelder bruksområder, noe som sier seg selv siden jeg ikke eier et nettbrett :p .

 

MEN jeg hadde HELT klart vurdert en tablet HVIS den funket slik at den kjørte w8, hadde et tastastur jeg kan koble av slik at det blir en rein tablet om ønskelig, og var kraftig nok til at jeg kunne fyre opp Steam når jeg kom til hytta.

 

Men det er mulig det ikke finnes enda.

 

Husk at jeg ikke påstår dette er korrekt måte å se på dette, dette er bare en dråpe fra et reservoar av idioti i mitt fantastiske hode :)

Lenke til kommentar

MEN jeg hadde HELT klart vurdert en tablet HVIS den funket slik at den kjørte w8, hadde et tastastur jeg kan koble av slik at det blir en rein tablet om ønskelig, og var kraftig nok til at jeg kunne fyre opp Steam når jeg kom til hytta.

 

Med andre ord en laptop (med unntak av det avtagbare tastaturet). :p

 

Vi har forskjellige synspunkter på dette, og jeg ønsker ikke å fremstå som en som prøver å få deg til å endre synspunkt, så jeg tror vi kan konkludere med at nettbrett i dagens form ikke passer alle. Si ifra hvis du vil fortsette diskusjonen, så skal jeg prøve å svare på innlegget ditt uten å virke som en fanboy!

Lenke til kommentar

Hehe ja egentlig en laptop med touch og avtagbar skjerm :p .

 

Fortell litt om hvordan du bruker din ipad (jeg må bare anta du har ipad, siden du slik jeg husker det fra tidligere tråder er en liten iGutt) :) ?

 

Hva liker du med den kontra en w8-løsning som nevnt over? Hva er plusser og minuser for deg?

 

Jeg tror ikke vi har så forskjellig synspunkt, jeg tror det bunner mest i at jeg ikke har forståelse for tablet som konsept.

 

Det må jo være en grunn til at folk liker tablets, og jeg er ikke så teit at jeg ikke forstår at jeg er ignorant som f når det kommer til tablets, så jeg er genuint nysgjerrig :)

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Svaret på spørsmålet som TS stilles kan først besvares når TS beskriver hva h*n skal bruke nettbrettet til. Jeg bruker min iPad som nettbrett i stua (surfing etc), og som "laptop light" når jeg er på reise, da sammen med et BT-tastatur ( http://www.logitech.com/no-no/product/ultrathin-keyboard-cover?crid=1325 ). Det er mye mindre og lettere å dra på enn en laptop, hvor strømforsyning alene veier mer enn iPaden. Jeg behandler epost i iPadens epostklient (har tilgang direkte til jobbens Exchange-servere) og gjør resten (mange forskjellige kontorapplikasjoner) mot servere på jobben gjennom Citrix-appen, enten ved å kjøre Citrix-apps på iPad-desktop eller å kjøre full Windows 7-desktop på iPad. Det er selvsagt ting jeg ikke får gjort med iPad som "laptop light", men på over 90% av reisene mine er det kun denne jeg har med meg nå. Siden nettbrett er fleksible og har mange bruksområder, er dette ikke en løsning som dekker behovet for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...