Gå til innhold

Er CRT fortsatt bedre enn OLED/LCD/Plassma?


Isbilen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sier jo seg selv. Du er velkommen til å avgi et flertydig svar. Men for å si det sånn, er mitt inntrykk at CRT (teknologien, ikke nødvendigvis produktene) fremdeles er overlegen på alle ytelsesmessige områder. Spørsmålet er om det har endret seg. Kan for eksempel en moderne skjerm overgå en gammel på fargegjengivelse? Tror ikke det er uten grunn at billedrørsskjermer fremdeles brukes i mange profesjonelle sammenhenger, ikke minst mastering av filmer.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sier jo seg selv. Du er velkommen til å avgi et flertydig svar. Men for å si det sånn, er mitt inntrykk at CRT (teknologien, ikke nødvendigvis produktene) fremdeles er overlegen på alle ytelsesmessige områder. Spørsmålet er om det har endret seg. Kan for eksempel en moderne skjerm overgå en gammel på fargegjengivelse? Tror ikke det er uten grunn at billedrørsskjermer fremdeles brukes i mange profesjonelle sammenhenger, ikke minst mastering av filmer.

 

Overgå? Det er kanskje ett sterkt ord, men de beste LCDene er på nivå med de beste CRTene på fargegjengivelse, det er ihverfall mitt inntrykk (det er vel ikke helt trivielt å måle, når måler man fargegjengivelsen til en CRT? Det vil jo avheng av hvor langt ut "syklusen" til fosforet man er). Filmproduksjon er jo ett mareritt av gamle standard og bakoverkompabilitet, så du skal ikke se borti fra at det er vesentlig. LCDer kan være skarpere, de har ingen reell distorsjon, er sammenliknbare på fargekvalitet, er flimmerfrie og har større lysstyrke. Det er fordelene sånn jeg ser det. CRT har vesentlig bedre innsynsvinkel, ingen lag og god fargeytelse.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått dette: LCD < OLED < Plasma < CRT

Nå..... Pioneer lagde vistnok en Kuro serie, som mest sannsynlig er toppen av Plasma. Som kun hadde 1 negative sider: De hadde innebygd oppløsning. Som igjen åpner for skalering som skaper input lag.

OLED er fortsatt i barndomsfasen, og har f.eks store problemer med blått over lengre tid.

LCD har sin haug med problemer, alt etterslep til at innebygd oppløsning tillater input lag. Fargemessig klarer vel også en del LCD panel å komme seg opp på nivået til Plasma og CRT, til en pris. Og det er der problemet ligger for bildephilistene.

 

Men til syvende og sist så er det ikke så viktig. LCD klarer å levere hvit nok hvit, og sort nok sort, så det er ikke store tingen å krangle om.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått dette: LCD < OLED < Plasma < CRT

Nå..... Pioneer lagde vistnok en Kuro serie, som mest sannsynlig er toppen av Plasma. Som kun hadde 1 negative sider: De hadde innebygd oppløsning. Som igjen åpner for skalering som skaper input lag.

OLED er fortsatt i barndomsfasen, og har f.eks store problemer med blått over lengre tid.

LCD har sin haug med problemer, alt etterslep til at innebygd oppløsning tillater input lag. Fargemessig klarer vel også en del LCD panel å komme seg opp på nivået til Plasma og CRT, til en pris. Og det er der problemet ligger for bildephilistene.

 

Men til syvende og sist så er det ikke så viktig. LCD klarer å levere hvit nok hvit, og sort nok sort, så det er ikke store tingen å krangle om.

 

Tja, en sannhet med modifikasjoner. Hva konkret er dårligere med en god OLED vs en CRT?

 

AtW

Lenke til kommentar
Godt poeng, dog, flimringen forsvinner ved høy nok oppdateringsfrekvens. Skarphetensprobleme forsvinner ved høy nok oppløsning. Dog for vanlig skrivebordsbruk etter dagens underlige definisjoner, er jeg enig i flimringsproblene.

 

Jeg vet ikke om jeg vil si skarpheten på CRT er ett problem, men klasseledene OLED har høyere skarphet enn klasseledene CRT.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...