newman221 Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Heisann. Jeg skal installere Win8 på min nye mediasenter-pc. Den har en 80GB SSD som er blank, og jeg har ingen DVD i den. Har både lisens for XP og Vista liggende, men det hadde vært kjekt om jeg slapp å installere dem først... Litt plagsomt å gjøre det via minnepinne. Win8 takler det supert. Noen som har prøvd å installere Win8 upgrade (den til 249kr) uten å ha et operativsystem der fra før?? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Ta en kikk i tråden til Myhken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1475202 Nummer 3 er nok den du er ute etter, innebærer at du må endre en linje i registeret for å få den aktivert Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 Høres akseptabelt ut. Enklere å tukle i registeret enn å prøve å installere XP fra minnepinne, hehe. Takk for hjelpa Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Får man en ny lisensnøkkel når man oppgraderer? Eller bruker man samme "serial" som man hadde på den opprinnelige lisensen? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Får ny nøkkel såvidt jeg husker Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 Jada, man får ny nøkkel. Har allerede bestilt to lisenser til de andre pc'ne mine, nå mangler jeg bare for den siste mediasenteren jeg bygger. Gleder meg til den er oppe og går, 100% viftefri, kun varmerør og aluminium. Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Takker for svar Ingen av dere som klarer å svare på spørsmålet jeg stilte her? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1475202&view=findpost&p=19966178 Hadde satt umåtelig pris på det Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Det er enkelt å innstallere win på en blank disk.. men da selfølgelig en fullversion og ikke upgrade Google: intall windows from memstick Da finner du vertøy og alt som skal til. Lag memstick fra DVD på en annen pc. Så går du inn i bios på pc og velger boot fra usbstick etc. Eller bruk oppstart boot menu. Variere litt alt etter pc merke etc. Jeg bruker selv i dag en 64gb memstick der jeg har alle windows klar for innstalasjon, alt etter alder på pc, driver etc så kan jeg med den innstallere XP, win 7/8 +++ fra memstick. Alt som trengs er mulighet til å boote på memstick. Edit: Ser nå du sier du har den win 8 ver til 249kr.. det er upg, da må du ha win på disken fra før om den skal funke.. Men deg går fint å få blank install alikevel. Bare velg at alt skal sletter i oppstart av innstallasjon, så formateres disken og viola, blan fresk install Endret 29. november 2012 av Tom H. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Alt som trengs er mulighet til å boote på memstick. Med Plop Boot Manager kan du t.o.m. boote fra USB på maskiner som ikke støtter det! Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 Fant et annet problem med installasjon av Windows 8... Tydeligvis ikke lett å kjøpe en Windows 8-lisens hvis man kun har Win8-maskiner i huset... Går man inn på www.windows.no og trykker "kjøp" lastes den Winows Upgrade-fila. Jeg ville bare kjøpe en lisens jeg, men det var ikke lett. Velvel, da blir det å installere WinVista først da, og oppgradere etterpå. Prøvde XP, men det var ikke særlig lett. Enten så finner ikke installasjonsprosessen drivere til SATA/AHCI, eller hvis jeg har lagt til de med nLite kræsjer installasjonen... Brukte WinToFlash for å overføre til minnepinne, det funket forresten supert. Men som nevnt, vanskelig med XP, og installasjonsfila til Vista må lastes ned. Irriterende nok har jeg 2 retail-lisenser til Vista og minst én til XP, men de er ikke særlig til hjelp når jeg ikke får installert dem. Merkelig at Microsoft ikke tillater å kun skrive inn og validere lisensnøkler for XP/Vista under Win8-installasjonen. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Du kan kjøpe lisens på jobben, hos naboen eller noen andre som ikke har Windows 8 allerede. Du kan installere Windows XP i IDE-modus. Du kan endre tilbake til ACHI før du installerer Windows 8. Du kan laste ned Windows 7 ISO (lovlig!), installere uten nøkkel, la være å aktivere. Du kan bruke VMware Player eller Virtualbox (begge gratis) og installere Windows XP/7 virtuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå