Gå til innhold

Installere Win8 på en blank harddisk - er det mulig?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal installere Win8 på min nye mediasenter-pc. Den har en 80GB SSD som er blank, og jeg har ingen DVD i den. Har både lisens for XP og Vista liggende, men det hadde vært kjekt om jeg slapp å installere dem først... Litt plagsomt å gjøre det via minnepinne. Win8 takler det supert.

Noen som har prøvd å installere Win8 upgrade (den til 249kr) uten å ha et operativsystem der fra før??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enkelt å innstallere win på en blank disk.. men da selfølgelig en fullversion og ikke upgrade :) Google: intall windows from memstick Da finner du vertøy og alt som skal til. Lag memstick fra DVD på en annen pc. Så går du inn i bios på pc og velger boot fra usbstick etc. Eller bruk oppstart boot menu. Variere litt alt etter pc merke etc. Jeg bruker selv i dag en 64gb memstick der jeg har alle windows klar for innstalasjon, alt etter alder på pc, driver etc så kan jeg med den innstallere XP, win 7/8 +++ fra memstick. Alt som trengs er mulighet til å boote på memstick.

Edit: Ser nå du sier du har den win 8 ver til 249kr.. det er upg, da må du ha win på disken fra før om den skal funke.. Men deg går fint å få blank install alikevel. Bare velg at alt skal sletter i oppstart av innstallasjon, så formateres disken og viola, blan fresk install :)

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

Fant et annet problem med installasjon av Windows 8... Tydeligvis ikke lett å kjøpe en Windows 8-lisens hvis man kun har Win8-maskiner i huset... Går man inn på www.windows.no og trykker "kjøp" lastes den Winows Upgrade-fila. Jeg ville bare kjøpe en lisens jeg, men det var ikke lett.

Velvel, da blir det å installere WinVista først da, og oppgradere etterpå. Prøvde XP, men det var ikke særlig lett. Enten så finner ikke installasjonsprosessen drivere til SATA/AHCI, eller hvis jeg har lagt til de med nLite kræsjer installasjonen... Brukte WinToFlash for å overføre til minnepinne, det funket forresten supert.

Men som nevnt, vanskelig med XP, og installasjonsfila til Vista må lastes ned. Irriterende nok har jeg 2 retail-lisenser til Vista og minst én til XP, men de er ikke særlig til hjelp når jeg ikke får installert dem.

Merkelig at Microsoft ikke tillater å kun skrive inn og validere lisensnøkler for XP/Vista under Win8-installasjonen.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe lisens på jobben, hos naboen eller noen andre som ikke har Windows 8 allerede.

Du kan installere Windows XP i IDE-modus. Du kan endre tilbake til ACHI før du installerer Windows 8.

Du kan laste ned Windows 7 ISO (lovlig!), installere uten nøkkel, la være å aktivere.

Du kan bruke VMware Player eller Virtualbox (begge gratis) og installere Windows XP/7 virtuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...