Gå til innhold

[Løst] Windows 7 Home Premium til Windows 8 Pro: Beholde programinnstillinger og savegames

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte og lastet ned Win 8 Pro i går kveld mest for å "slå til" mens prisen var såpass hyggelig.

Har i dag Win 7 Home Premium.

Har søkt litt her på forumet men finner ikke et klart svar på om de innstillingene og spesielt savegames jeg har i Win 7 fortsatt vil være der når jeg oppgraderer til Win 8.

Så spørsmålet er rett og slett: vil de være der etter oppgraderingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filene vil ligge der. Jeg oppgraderte akkurat fra Win 7 til Win 8 og gamle filer blir liggende i en mappe som heter windows.old

Ut i fra fra dette blir tydeligvis svaret: Datafilene slettes ikke, men de kan ikke brukes i Win 8 før man har installert programmene på nytt og endret innstillingene man ønsker. Dermed er det like enkelt å kopiere filene til ekstern disk og formatere systemdisken.

Det kjekkeste hadde vært en oppgradering som gjør at man kan fortsette å bruke gamle programmer som før uten å måtte lete eller endre registerinnstillinger, ulempene er at da starter man med mye unødvendig bagasje.

Lenke til kommentar

Filene vil ligge der. Jeg oppgraderte akkurat fra Win 7 til Win 8 og gamle filer blir liggende i en mappe som heter windows.old

Det gjorde de ikke hos meg. På min stasjonære jeg oppgraderte var alt akkurat der det var før, utrolig deilig, nytt, kjappere system uten å instalere eller gjøre noe som helst på nytt.

På min bærbare derimot fikk jeg ikke lov til å beholde programmer, kun filer, veldig rart i grunn.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det gjorde de ikke hos meg. På min stasjonære jeg oppgraderte var alt akkurat der det var før, utrolig deilig, nytt, kjappere system uten å instalere eller gjøre noe som helst på nytt.

På min bærbare derimot fikk jeg ikke lov til å beholde programmer, kun filer, veldig rart i grunn.

Spørsmålet blir da kanskje hvilken utgave av Windows (32/64 bits, Home/Professional) som var originalt, og hva man erstatter det med? Husker du hva du hadde originalt?

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir da kanskje hvilken utgave av Windows (32/64 bits, Home/Professional) som var originalt, og hva man erstatter det med? Husker du hva du hadde originalt?

Hadde Ultimate på stasjonære, og Home Pre på bærbare, begge 64 bit

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det går jo helt fint å direkte oppgradere fra Windows 7 Home Premium til Windows 8 Pro, det valget får du opp under oppgraderingsveiviseren.

Du får også da en liste over eventuelle programmer som ikke vil fungere.

MEN, det er alltid lurt å gjøre en clean install, så slipper man mulige fremtidige problemer. Så det lureste er derfor å kopiere filer til en backup disk/partisjon, og så legge inn ny ren og fin kopi av Windows 8.

Lenke til kommentar

Bare innom for å fortelle at det gikk helt flott! Det er rett og slett fantastisk hvor bra dette gikk!

Men jeg tok både 100% backup av systemdrevet i forkant. Det var overraskende å se at programmene faktisk lå der og kunne kjøres etter oppgraderingen.

Nå gjenstår det bare å bli kjent med Windows 8 :)

Lenke til kommentar

Bare husk at vi du får en masse uforklarlige feil og Windows 8 begynner å oppføre seg rart, så er det første du må gjøre er å formatere og gjøre en clean install.

Ikke sikkert at det skjer, men om det skjer, er clean install eneste gode løsning. Bare greit å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...