ostenxx Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Hei, I forbindelse med kjøp av leilighet skal jeg legge nytt parkettgulv. Dette gulvet skal legges oppå et murgulv med gammelt linoleumsbelegg (eller vinyl - er ikke sikker). Bygningen er et leilighetsbygg hvor min leilighet ligger i 2.etasje med mur som etasjeskille. Rekker det å legge vanlig ullpapp før gulvet legges, eller bør jeg også få på plass fuktsperre og et varmeisolerende gulvunderlag? Saken er den at jeg gjerne vil unngå uttørking og sprekker i gulvet dersom gulvvarmen benyttes. I tillegg kan det jo være en fordel med rett type underlag mtp. salg en gang i fremtiden. Håper noen snekkere kan gi tips her! Endret 29. november 2012 av kaffegruff Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Så lenge det er etasjeskille, og ikke golv på grunn, så er fuktsperre unødvendig, eller rettere sagt uaktuelt. Varmeisolerende underlag mellom gulvvarme (innstøpt i betongen? eller tenker du legge elektrisk "varmefolie"??) og parkett er heller ikke noe sjakktrekk... Ullpapp er nok det beste; den typen parkettunderlag som består av skumgummi vil ha en (uønsket i dette tilfellet) varmeisolerende virkning. edit: om det er innstøpt vannbåren varme bør dessuten eksisterende linoleum/vinyl fjernes. Endret 29. november 2012 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Så lenge det er etasjeskille, og ikke golv på grunn, så er fuktsperre unødvendig, eller rettere sagt uaktuelt. Varmeisolerende underlag mellom gulvvarme (innstøpt i betongen? eller tenker du legge elektrisk "varmefolie"??) og parkett er heller ikke noe sjakktrekk... Ullpapp er nok det beste; den typen parkettunderlag som består av skumgummi vil ha en (uønsket i dette tilfellet) varmeisolerende virkning. edit: om det er innstøpt vannbåren varme bør dessuten eksisterende linoleum/vinyl fjernes. Det dreier seg om etasjeskille utført i betong med innstøpte varmekabler. Det er 2. etasje, altså leilighet under. Dette er sikkert "old - school - typen" gulvvarme som neppe kan reguleres like bra som dagens gulvvarme. De fleste forhandlere har gitt uttrykk for at jeg skal legge gulvet oppå eksisterende gulvbelegg med et underlag i mellom til parketten som bør ha fuktsperre og en noe varmeisolerende effekt. Dette for å minimere sjansen for at temperaturen i gulvet går over maksverdien som er på 27 grader. Jeg blir forvirret og noe frustrert da det er en haug av forskjellige underlag med svært variable priser. Ullpapp er jo det klart billigste alternativet, men jeg blir altså anbefalt å gå for Kombi Pluss XPE. Sjekk denne pdf - filen. Den gir oversikt over underlagene til gulvet jeg har valgt. EDIT: Kombi Pluss XPE har en pris på 1300 kr for 15 kvm... Endret 29. november 2012 av kaffegruff Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Har varmekablene termostatstyring eller 1-2-3-bryter? Dersom du har mulighet til å installere termostat med gulvsensor og temperatursperre, holder det med ullpapp under. Ikke bruk flere lag eller for tykk/myk løsning under parketten, da vil den svikte når du går på den, og sprekke opp mellom bordene. Sjekk også at betongen er så rett pusset at du ikke får svikt i parketten når du går på den. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Har varmekablene termostatstyring eller 1-2-3-bryter? Dersom du har mulighet til å installere termostat med gulvsensor og temperatursperre, holder det med ullpapp under. Ikke bruk flere lag eller for tykk/myk løsning under parketten, da vil den svikte når du går på den, og sprekke opp mellom bordene. Sjekk også at betongen er så rett pusset at du ikke får svikt i parketten når du går på den. Anskaffet "Kombi Pluss XPE" - gulvunderlag fra Montèr som også solgte meg gulvet. Totalprisen på 60 kvm underlag ble totalt 4000 kr etter at kjeden var så "snille" å gi meg 20 % avslag grunnet feillevering av det første underlaget. Det valgte underlaget er altså et 2 mm tykt underlag med integrert fuktsperre og en noe varmeisolerende effekt. I tillegg får jeg jo med trinnlydsdemping og demping av lyd fra naboen, noe som er et pluss. Tror dette blir bra. Noen spesielle forhåndsregler når jeg skal legge dette gulvet? Avstand fra veggene, retning på gulvet etc.? Jeg ønsker å legge det parallelt med takpanelet, men dette blir på tvers av leiligheten og ikke i solretningen. EDIT: Gulvet har 1-2-3 - bryter og ikke vanlig termostat. Det blir ikke aktuelt å bruke penger på å oppgradere til termostat og temperatursperre, da jeg neppe kommer til å bruke gulvvarmen. Jeg får en vesentlig mengde gratisvarme i form av strålevarme fra naboene. Endret 1. desember 2012 av kaffegruff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå