Gå til innhold

Utenlandstjeneste

Fizzle

Anbefalte innlegg

Har man gode muligheter for utenlandstjeneste (Afghanistan) etter å ha fullført førstegangstjeneste som stormsoldat (geværmann), eller burde jeg heller velge 2BN hvis jeg har planer om utenlandstjeneste?

Jeg så foresten på forsvaret sine sider at 2BN er kombinert med befalsutdanning (over 2 år). Det går vel an å være med i 2BN uten befalsutdanningen, slik at det bare blir over 1 år?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom vi er i prosessen med å trekke oss ut av Afghanistan nå, så vil ikke du ha muligheten til å dra dit. Det er heller ingen andre land Norge bidrar tungt i for øyeblikket.

I (ihvertfall større) utenlandsoperasjoner så er det et meget bredt spekter av hva slags personell som trengs, det kan være alt fra geværmenn, mineryddere, sjåfører på lastebil, sanitetssoldater, vaktsoldater osv. osv. Det er muligheter overalt. Både 2bn og Pbn har hatt styrker i utenlandsoperasjoner, men ingen av de avdelingene gir større muligheter enn den andre. Men noe som begge avdelingene gir er relevant erfaring om du velger å søke f.eks. Telemark bataljon etter førstegangstjenesten. TMBN står på beredskap og er de første til å bli sendt ut dersom regjeringen ønsker det.

Lenke til kommentar

Hvis en fulltids karriere i Forsvaret etter endet 1.gangstjeneste ikke frister, kan også innsatsstyrke i HV være et alternativ. Nå sender ikke HV ut egne avdelinger utenlands (det sier seg vel i grunnen selv), men HV har flere ganger rektruttert og trent opp personell til utenlandsoppdrag som så lånes ut til avdelinger som skal ut. Jeg har dog ikke helt oversikt over antall og type stillinger/avdelinger, men det ligger nok info. om dette rundt omkring på nettet.

Ellers er vel intops. et noget usikkert kapittel fremover ettersom ISAF-oppdraget går mot slutten. Vi kommer helt sikkert til å sende folk ut igjen, men spørsmålet er hvor og når. Og da er det nok avdelinger av typen FSK/MJK og TMBN som sendes først, så brenner man virkelig for å ville ut må man nok ta sikte på en av disse avdelingene.

Edit: Et annet alternativ kan jo være å komme ut hvis man har relevant yrkesbakgrunn. Leger, sykepleiere, brann, o.l. er jo kompetansegrupper Forsvaret i stor grad må rekruttere fra det sivile når de setter opp intops-kontigenter.

Edit2: Uthevet endring

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg har noen planer om en lang karriere i forsvaret, det er bare det at det alltid har vært en liten guttedrøm å dra på utenlandsoppdrag.

MJK/FSK er ute av bildet rett og slett fordi jeg ikke klarer opptaket / den "utdanningen", dessverre.

Jeg hadde hørt at stormsoldat / 2BN var et trygt valg hvis man ville ha utenlandstjeneste, men det varierer vel.

Uansett, takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Kan absolutt kjenne meg igjen i den guttedrømmen :) Så var det da heldigvis også et pågående oppdrag hvor man trengte folk da jeg var inne.

Ellers er det nok også flere avdelinger som gir mulighet for IntOps enn Storm og 2BN. Ingeniører, K9, Sanitet, Tren, MP...mye rart man må ha med seg ut. Og slik jeg forstår det har du ikke gått inn i 1.gangstjenesten ennå, og mantraet da er vel at mye kan skje ila. ett år.

Trives du i 1. gangstjenesten, men ikke vil ha noen militær karriere anbefaler jeg altså HV-I (sånn bare for å drive litt rekruttering, hehe) :thumbup:

Lenke til kommentar

k9 er så å si umulig og komme inn i om du ikke er spesielt interessert, for hver grenader stilling til k9 bruker man som regel 3 dager med intervjuer på evt. det vil være minst 10 stk per stilling og da har man griseflaks. Regner dog ikke med at Norge vil bruke resursser på utenlands tjeneste de neste årene. Så om man ikke vil ha en lang tjeneste ser jeg ikke hvor man kan bli sendt der norge er villige til å sende mange folk.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Fotsoldat i 2.bn/PBN er det beste hvis du vil gå veien via grenaderstillingen til INTOPS. Anbefaler TMBN/HRS

Og nei, Norge er ikke ute av Afghanistan før tidligst 2014, medias framstilling om at vei er ute er totalt feil.

Så hvis jeg går stormsoldat (geværmann) i panserbataljonen, så har jeg ganske gode sjanser for utenlandstjeneste senere?

Lenke til kommentar

Ja, meget god sjanse.

RED: La meg korrigere meg selv. Du har en meget god sjanse i forhold til andre stillinger du velger. Du har ikke nødvendigvis god sjanse til INTOPS. Husk at hvis du skal gå grenaderveien, må du søke deg til en avdeling, få komme på opptak, bli tildelt stilling, for å så bli valgt ut til INTOPS. Det er en lang vei å gå

TMBN/HRS hadde vel 1000 søkere på 100 plasser sist sommer

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Ja, meget god sjanse.

RED: La meg korrigere meg selv. Du har en meget god sjanse i forhold til andre stillinger du velger. Du har ikke nødvendigvis god sjanse til INTOPS. Husk at hvis du skal gå grenaderveien, må du søke deg til en avdeling, få komme på opptak, bli tildelt stilling, for å så bli valgt ut til INTOPS. Det er en lang vei å gå

TMBN/HRS hadde vel 1000 søkere på 100 plasser sist sommer

For å bli en del av de vanlige bakketroppene i Afghanistan for eksempel, må man da gå veien som grendar / TMBN?

Lenke til kommentar

Hvis du vil være der som fotsoldat er nok dette det letteste. 2.bn og PBN har tidligere stilt både QRF og Task Force i store og små mengder, men jeg ser på dette som mindre sannsynlig siden vi har trekt ut av Faryab, og behovet for fotsoldater nå er litt mindre. Da jeg var i panser for 2 år siden, dro et lag størrelse fra troppen min ut 6 måneder senere

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hvis du vil være der som fotsoldat er nok dette det letteste. 2.bn og PBN har tidligere stilt både QRF og Task Force i store og små mengder, men jeg ser på dette som mindre sannsynlig siden vi har trekt ut av Faryab, og behovet for fotsoldater nå er litt mindre. Da jeg var i panser for 2 år siden, dro et lag størrelse fra troppen min ut 6 måneder senere

Men er det ikke for sent uansett, 2bn og panser har vel begge innrykk i august(det var vel at en hadde i august og en annen i januar men dette ble vel endret) nå altså kommer man inn i 2013 siden du må ha minst vært i forsvaret 9 måneder for å bli sent ut er man da tidligst klar til å dra i mai 2014, men man sender jo ikke en som ikke har trent spesifikt på opdraget ut til afghanistan også er det 6 måneder+- trening til oppdraget og da er vi jo straks i 2015?

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Nei Zimmerh, så lang tid tar det ikke... Da jeg var i panser for 3 år siden, stilte vi et 6 manns bidrag til OMLT'en, de som dro ble skilt ut 2 måneder før resten av oss dimma. Ca 4 mnd etter dim for våres del dro de ut. Så i teorien kan du bli sendt ut så fort som 14 - 16 mnd etter innrykk.

Men skal det overhodet sendes noen særlige bakkestyrker nedover fra Norges side? Eneste er vel POMLT og OMLT samt FSK sin opptrening av de afghanske spesialstyrkene, om en ser vekk i fra rene administrative stillinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...