Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Plages av røyk fra naboleiligheten

Androw

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg står midt oppi det samme problemet selv, bare fra andre siden. Har fått relativt høyt blodtrykk av dette men skal forsøke å holde meg på et saklig nivå. At innlegget blir i overkant langt kan si med en gang.

Jeg bor i et sameie, husene er fra 50-tallet men er godt tatt vare på. jeg bor i andre etg og i leiligheten under bor et pensjonert ektepar som røyker inne.

Jeg vil gjerne svare på noen av kommentarene som går igjen:

Vanlig utsagn 1:

"det kan umulig være snakk om store mengder røyk som siver igjennom veggene"

Det er ikke bare snakk om noen små anelser av røyklukt av og til. Røyken siver sammen med annen med den varme lufta oppover og kommer lett opp igjennom vegger og tak. Vedlikehold av en leilighet i et gammelt hus går normalt ikke ut på å gjøre det lufttett mellom boenhetene. Væpnet med silikonpistol og gaffateip er jeg i ferd med å saumfare husets kriker og kroker der jeg tydelig kjenner at lukta kommer, og kan skrive under på at det å gjøre det lufttett er en veldig ambisiøs oppgave (har ikke gitt meg enda).

"siver det røyk igjennom gulv/vegger er det for dårlig isolert"

Hvis noen her jobber med isolasjon eller lignende så vet de at isolering vanligvis går it på å holde varmen inne og kulden ute, ikke for at det skal være hermetisk tett mellom enhetene.

vanlig utsagn 2:

"ikkerøykere er oversensitive for røyklukt og overreagerer"

Det er som sagt ikke snakk om å rynke på nesa av og til fordi jeg kjenner et hint av sigarettrøyk i lufta. Røyklukta er vedvarende i leiligheten min, den setter seg i klærne våre og når vi forlater huset for en tid kjennes det tydelig at det lukter røyk av både meg og ungene mine. Hvis vi reiser bort noen dager og leiligheten står tom lukter det som et gammelt festlokale når vi kommer tilbake (les sur, gammel røyklukt). Da hjelper det ikke å lufte en gang. Lukta sitter i ytterklær, soffaen, dynene våre etc.

Det virker som mange har vondt for å tro at dette kan være et reellt et problem. Jeg tenkte også det samme da jeg kjente lukta for første gang (når det var blitt kaldt i lufta og naboen begynte å trekke innendørs). Jeg sniffet meg øyeblikkelig fram til en vegg inne i et skap i gangen der det var en gammel luftekanal på andre siden og gikk umiddelbart til verks med silikon og maling for å få det helt tett. Skapet ble tett det, og jeg var helt sikker på at problemet var løst. Men lukta forsvant ikke og jeg fant så ut at det kom røyk fra under listene langs enkelte vegger og igjennom dørstokker. Jeg er selverklært handyman og går optimistisk til verks med brekkjern, silikon, gaffatape, tetningsskum og diverse andre remedier men blir ikke kvitt dævelskapen. At det siver røyk ut fra stikk-kontakter og termostater er det vanskeligere å gjøre noe med. Jeg må igjen presisere at vi ikke bor i en gammel rønne, men i et gammelt hus er altså ikke dette noe man har med i beregningen når man vedlikeholder/pusser opp. Mange av dere er helt sikkert takknemlige for dette fenomenet i andre sammenhenger. Det er en kjent sak at hvis du har naboer under deg som fyrer godt på vinteren så varmer det godt oppe til deg også. Samme fenomen, bare uten lukta.

Utsagn,,, skal slutte å nummerere:

"Skal man klage når naboen steker livretten sin med hvitløk også???"

Hvis det første naboen din gjør om morran er å fyre opp stekepanna med masse hvitløk, for så å gjøre dette hvert kvarter gjennom hele dagen regner jeg med at mange her ville reagert. Hvis min nabo derimot fyrte opp et par tre sigg i femtida en eller to ganger i uka (hvor ofte lager dere mat med sterk lukt?), hadde jeg nok latt det gå. Har vanskelig for å se at det hadde ført til at jentene mine på to lukter røyk når de kommer til barnehagen.

Sammenligningen røyking og sterk mat er idiotisk og fortjener egentlig ikke en kommentar en gang.

Jeg kunne sikkert skrevet i hele kveld om dette. Det hører til historien at vi har snakket med naboene og gjort dem klar over problemet. Foreløpig har jeg hverken bedt dem slutte å røyke inne eller klagt til styret. Jeg prøver fortsatt å få bukt med problemet ved å tette der det går an selv om det foreløpig ser mørkt ut.

Hva neste steg eventuelt blir vet jeg ikke.

Men til alle dere som tror at dette handler om prippenhet og at det ikke er et reellt problem så er dere hjertelig velkomne til å komme innom å ta sniff, og røykere med nedsatt luktesans kan evt sende en ikke røykende venn dere stoler på. Skadene ved passiv røyking begynner å bli såpass godt dokumentert nå at den diskusjonen gidder jeg ikke begi meg ut på. De som fortsatt mener dette er oppspinn får gå å røyke på sine egne unger.

Og til slutt;

til hylekoret av røykere som mener jeg krenker privatlivet deres på det groveste ved å reagere på dette;

Jeg vil ikke bestemme over ditt liv og din leilighet. Jeg vil bare bestemme over MIN leilighet og MITT liv. Hvordan er det mulig at oppegående mennesker kan snu ting så til de grader på hodet at de mener at å røyke er en ukrenkelig menneskerett? Når du fyrer opp en sigarett bestemmer du at alle i nærheten av deg skal enten sitte å puste det inn eller flytte seg et annet sted. Ute i friluft, på bussholdeplassen er dette potensielt irriterende og plagsomt, som oftest ikke siden de fleste velger å ta hensyn og trekke seg litt unna. Men når du sitter i din egen soffa sammen med ungene dine og kjenner at det stinker røyk og tenker at dette må de vokse opp i, så er det ingen steder å dra, hvis jeg da ikke skal selge leiligheta å flytte,,,, jeg bestemme over DEG???, din frekke F#$%!!!

Det er en veldig fortvilende situasjon å være i.

Ps. Jeg vil på forhånd svare til dem som sier at jeg må overdrive; NEI, det gjør jeg ikke!

Endret av Androw
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Androw: Veldig, veldig bra innlegg. Heldigvis siver det ikke røyk gjennom vegger, tak og gulv her jeg bor, selv om det er en gammel bygård, men det hender jeg må unngå å lufte om sommeren fordi det siver mye røyk ut av vinduene av leiligheten under. Og alt det kommer av en eller annen mystisk grunn inn hos meg.

Jeg tror de fleste røykere ikke vil innse problemet, og fordi de ødelegger luktesansen sin med røyk, så må det store mengder til før de merker noe av lukta... mens vi som ikke røyker kan plages av en veldig liten andel røyk. Nettopp fordi det er en veldig sterk og dominerende lukt.

Lenke til kommentar

Bra innlegg, Androw. Selv har jeg ingen sympati med røykere som insisterer på at det er deres rett å pumpe meg full av nervegift. Hva folk gjør når de ikke plager andre skal jeg ikke legge meg oppi, men så lenge man bor i samspill med andre mennesker så har man å innfinne seg.

Lenke til kommentar

Du valgte å kjøpe en bolig med dårlig standard, så da får du også leve med konsekvensene. At du ikke takler at naboen din røyker, er det samme som å kjøpe bolig ved en gård og surve når bonden gjødsler. Du visste hva du kjøpte.

Videre så er lukt som siver gjennom vegger/tak/gulv et tydelig tegn på at isolasjon må byttes. Å bytte isolasjon er både økonomisk og helsemessig positivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du valgte å kjøpe en bolig med dårlig standard, så da får du også leve med konsekvensene.

Idiotisk innlegg...

Røykerne valgte å kjøpe en bolig med dårlig standard så da må de også leve med konsekvensene (nemlig å ikke røyke innendørs).

Hvorfor skal alltid ikke-røykere rette seg etter røykere?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dragen: Alle argumentene dine kan brukes om høy musikk også. Da ser du sikkert selv hvorfor dette ikke holder. Du står generelt ganske fritt, men når dine aktiviteter går utover noen andre ryker friheten din. Se f.eks. ytringsfriheten. Motstående lov er om ærekrenkelser. (Du kan si hva du vil, men ikke ærekrenke andre) Noe som omtrent blir det samme som at du kan spille høy musikk om natta, men ikke om du forstyrrer naboen.

Skal du argumentere om noe så idiotisk som "retten" til å forpeste andres luft får du komme opp med noen gode, saklige argumenter. Jeg er hvertfall lei idioter som forpester luften jeg må puste inn. Men etter din logikk så burde jeg vel bare holde pusten og aldri bevege meg innom butikker eller andre offentlige rom fordi jeg må forvente at noen har rett til å blåse giftgasser i trynet mitt...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er INGEN som tvinger deg til å bli boende. At DU VELGER å bli boende er DITT problem. Det var du som kjøpte boligen, og i salgsoppgaven du fikk FØR du kjøpte boligen så fikk du også en tilstandsrapport. At DU VALGTE å ignorere denne, kan du takke deg selv for. Og hvis problemet ikke eksisterte når du flyttet inn, fordi du kjøpte boligen for en mannsalder siden, så er det din egen feil at du ikke har byttet ut din egen isolasjon. Om problemet er lukt eller lyd har absolutt ingenting å si.

Hele problemstillingen grunner i sameiets nekt i å vedlikeholde bygget, så vi kan ta en annen skrudd problemstilling:

Hvorfor surver du ikke over at naboene dine stjeler varmen din? Den går jo trossalt gjennom den dårlige isolasjonen dere nekter å bytte ut. Dette fører jo til at du får en høyere strøm-/vedregning.

Videre er det ulovlig å røyke i rom der ansatte regelmessig ferdes, så du er velkommen til å gå på shopping med nesa fortsatt i skyene. Visste du forresten at stoffene i såpa, deodoranten, vaskemiddelet og skyllemiddelet du etterlater deg i lufta, er et par hundre ganger mer helseskadelig enn stoffene du finner i lukta til brent sigarettobakk?

Skal du argumentere med noe så idiotisk som "retten" til å forpeste andre sitt liv innenfor sine egne fire vegger med dine meninger, så får du komme med noen gode saklige argumenter.

Endret av Dragen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er INGEN som tvinger deg til å bli boende. At DU VELGER å bli boende er DITT problem. Det var du som kjøpte boligen, og i salgsoppgaven du fikk FØR du kjøpte boligen så fikk du også en tilstandsrapport. At DU VALGTE å ignorere denne, kan du takke deg selv for. Og hvis problemet ikke eksisterte når du flyttet inn, fordi du kjøpte boligen for en mannsalder siden, så er det din egen feil at du ikke har byttet ut din egen isolasjon. Om problemet er lukt eller lyd har absolutt ingenting å si.

Hele problemstillingen grunner i sameiets nekt i å vedlikeholde bygget, så vi kan ta en annen skrudd problemstilling:

Hvorfor surver du ikke over at naboene dine stjeler varmen din? Den går jo trossalt gjennom den dårlige isolasjonen dere nekter å bytte ut. Dette fører jo til at du får en høyere strøm-/vedregning.

Videre er det ulovlig å røyke i rom der ansatte regelmessig ferdes, så du er velkommen til å gå på shopping med nesa fortsatt i skyene. Visste du forresten at stoffene i såpa, deodoranten, vaskemiddelet og skyllemiddelet du etterlater deg i lufta, er et par hundre ganger mer helseskadelig enn stoffene du finner i lukta til brent sigarettobakk?

Skal du argumentere med noe så idiotisk som "retten" til å forpeste andre sitt liv innenfor sine egne fire vegger med dine meninger, så får du komme med noen gode saklige argumenter.

Les hvem som poster hva. Jeg bor ikke i et dårlig isolert sameie.

Angående butikker: Det hjelper lite om det er forbudt å røyke inne i lokalene når alle nikotinsalvene står rett utenfor og røyker.

Så du har egentlig brukt en halv side på usaklige argumenter, prøv med noen saklige nå. Vi er på jussforumet. Enten henviser du til lov eller sunn fornuft, hvis ikke kan du la det ligge.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg og du har helt forskjellige oppfatninger av saklighet så den tror jeg ikke jeg bruker mer tid på.

Generelt kan det være greit å få med et par ting:

Jeg har som sagt ikke bedt naboen slutte å røyke i sitt eget hjem. Han har vært storrøyker i en mannsalder virker det som. jeg er ikke så naiv at jeg forventer at han skal slutte på dagen fordi jeg plages med lukta. Jeg har forøvrig et godt forhold til naboen og prøver som sagt alle midler for å løse dette på en måte som ikke innebærer rettsak eller lignende.

Det er heller ingenting i veien med isolasjonen. Vi har det godt og varmt og det er ikke trekk noen steder. Å rive opp gulvene å legge glava vil ikke gjøre det lufttett mellom leilighetene. Ytterveggene dine er heller ikke lufttette selv om det er godt isolert. du har til og med sansynligvis ventiler over vinduene dine som kan stå åpne uten at det blir nevneverdig kaldere selv om gradestokken står på minus ute. Hvis huset ditt derimot var konstant innhyllet i tobakksrøyk ville det lukta røyk inne hos deg også. I et hus med to etasjer vil den varme lufta (og røyken) stige, og den finner en vei igjennom taket/gulvet uansett, det skal nærsagt ingenting til. Hvis vi snur det på hodet og jeg oversvømmer leiligheten min vil det dryppe fra taket hans selv om isolasjonen er aldri så ny.

Innlegget mitt er i første omgang rette mot de som ikke kan tro at dette kan være et reelt problem og at det skyldes hysteriske antirøykeres overreaksjoner.

Og det er rettet mot røykere som mener røyking er en privatsak uansett hvor mange andre som påvirkes av det, som mener det er de andres problem hvis de ikke liker det, og som flyr fullstendig i taket ved den minste antydning om at de selv har et ansvar for å ta hensyn.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og det sier du? Dine argumenter er ikke videre saklige.

La meg spørre om dette da; hvorfor skal ikke røykere lide for et valg som en røyker valgte å gjøre en gang i livet? Og skal du fortsette med "det burde du tenkt på før"-argumentasjonen, så kan man jo også spørre røykere hvorfor de ikke tenkte seg om en gang ekstra før de begynte å røyke. Røyking har vært både irriterende for andre siden det ble "oppfunnet", og da må de som røyker ta konsekvensene av at de plager andre; nemlig å ikke røyke i situasjoner der andre plages av det.

Men jeg tipper du er en røyker selv, og enkelte røykere er det umulig å argumentere med når man diskuterer røyk. Det er faktisk totalt umulig. Om det er en konsekvens av at nikotinen har begynt å tære på hjernen, eller om de i utgangspunktet var lite intelligente (begynner man å røyke, når man vet hvor skadelig det er, så må man jo for så vidt være ganske lite intelligent i utgangspunktet) er vanskelig å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...