Vanferst Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Hei. I sin tid september 2010 kjøpte jeg meg en slik elektrisk peis til ca 1499,- Denne har nå blitt defekt av en eller annen grunn (sikkert termostaten) og avgir ikke varme lenger. Leverte den nå nettopp inn til de på jula men hun mente dette ikke ville gå under noe reklamasjon fordi det var kun 1 års garanti på produktet, jeg spurte om det ikke ble regnet som småelektrisk og hadde en reklamasjonstid på 5 år pga forventet levetid og tilføyde at garanti var vel bare noe som produsent ga som et ekstra tillegg til kunde som ga litt mer rettigheter enn reklamasjon. Jeg har lett litt rundt men finner ingen reklamasjonstid rundt disse produktene, regnes de som småelektrisk? Og er de forventet å leve lenger enn 2 år, altså at de har 5 års reklamasjonsrett? Håper noen kan hjelpe meg litt med svar rundt dette, om lovverket sier at jeg kan utøve reklamasjonretten min så vil jeg jo gjerne det, men om det ikke dekkes under overnevnte så vil jeg selvfølgelig respektere det. Er det noen som har noe håndfast som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Forbrukerkjøpsloven: "§ 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse." Du har altså rett på minimum 2 år. Dette kan ikke butikken gå under uansett hva, de må forholde seg til minimum 2 år. På varer som er ment til å bruke ofte og er ment til å vare lenge er det 5 år som gjelder, her har derimot butikker løsere krav, en butikk kan for eksempel si at en brødrister ikke vanligvis blir brukt hver dag og dermed forholder seg til 2 år, mens en annen butikk ser på det som en vare som skal vare ved hverdagsbruk i 5 år. Så ja, så lenge det er under 2 år siden er det ingenting de kan si, ingen unnskyldninger med mindre det er klart og tydelig at dette er skade og ikke slitasje eller produksjonsfeil. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Du har altså rett på minimum 2 år. Dette kan ikke butikken gå under uansett hva, de må forholde seg til minimum 2 år. På varer som er ment til å bruke ofte og er ment til å vare lenge er det 5 år som gjelder, her har derimot butikker løsere krav, en butikk kan for eksempel si at en brødrister ikke vanligvis blir brukt hver dag og dermed forholder seg til 2 år, mens en annen butikk ser på det som en vare som skal vare ved hverdagsbruk i 5 år. Så ja, så lenge det er under 2 år siden er det ingenting de kan si, ingen unnskyldninger med mindre det er klart og tydelig at dette er skade og ikke slitasje eller produksjonsfeil. Men at du har 2 års reklamasjonsfrist betyr ikke at du kan reklamere på hva som helst innen to år. Nøkkelen ligger i at tingen "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" jfr. §15. Om du ikke har grunn til å forvente at en vare skal vare mer enn ett år vil ikke nødvendigvis forbrukerkjøpsloven backe en reklamasjon på en feil som inntreffer etter dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå