abloca Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg holder på å ta opp fag som privatist. Noen fag nå, og noen fag til våren. Kan noen forklare meg hvordan man søker til somordna som privatist? Samler jeg sammen de karakterene jeg får nå, og møter opp på min tidligere vgs hvor jeg får et nytt kompetansemål? Med dette nye komp.målet søker jeg på studier etter nyåret og når jeg får resten av karakterene i vår, så ettersender jeg disse karakterene per post? Eller kommer det automatisk inn i systemet deres? Og om jeg ikke bor i den samme byen jeg tok vgs i, må jeg møte opp på den skolen? Ingen mulighet for å gjøre alt dette elektronisk? Lenke til kommentar
abloca Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 Og siden jeg uansett ikke kommer inn på første.vitnemål, siden jeg måtte ta disse fagene, så teller alderspoeng også? Jeg blir 22 til våren, så får jeg 4 alderspoeng da? altså om jeg har et snitt på 3.2, så får jeg et snitt på 3.6? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Jeg er usikker på hvordan det gjøres, men vil tippe at du må gå til en videregående skole og få dem til å skrive ut et vitnemål. Om de legger det inn i NVB? Aner ikke. Spør skolen. Du får 2 alderspoeng for hvert år fra og med det året du fylte 20. Altså får du 6 poeng om du blir 22 til våren. Det betyr ikke at snittet ditt stiger, men det vil ha den samme effekten i ordinær kvote. 3,2 i snitt + 6 alderspoeng gir 38 poeng. Og så kommer eventuelle poeng for realfag og språk. Lenke til kommentar
ke5mi5 Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Hvis du søker høyere utdanning så godtas ikke kompetansebevis som dokumentasjon så vidt jeg vet. Endret 8. desember 2012 av ke5mi5 Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Hei! Fra privatistkontoret får du et kompetansebevis, dette må du ta med deg til din tidligere VGS, som er lovpålagt å hjelpe deg med å skrive ut nytt vitnemål. Du kan dessverre ikke gjøre dette hos en annen VGS, eller elektronisk så vidt jeg vet. Når du søker på høyere utdanning via samordna opptak, får du et følgeskjema i posten. Her må du informere om hva slags kompetanse du søker på grunnlag av. Dersom du skal ettersende karakterer, er det livsviktig at du informerer om dette når du sender inn følgeskjema. Da får du frist til 1. juli med å ettersende vitnemål. Kompetansebevis kan du få tidligst i slutten av juni dersom du har tatt skriftlige eksamener (pga. sensurdato), altså blir det noenlunde hektisk. Det er derfor lurt å forhåndsbestille komeptansebevis hos privatistkontoret (det gjør du via et skjema på nettsidene deres), og å informere din tidligere VGS på forhånd om at du kommer innom, og gjerne avtale dato. Lykke til! Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Det er forresten lov å bruke kompetansebevis som dokumentasjon på realfag. Dersom du allerede har et eksisterende vitnemål, trenger du ikke å lage et nytt vitnemål hvis du bare skal spe på med "nye fag". Men for å være sikker er det lurt å snakke med din tidligere VGS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå