John_Harald Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 For å unngå støy ønsker jeg å ha en ekstern harddisk i et annet rom. Funker det uten problemer å koble en ekstern harddisk til USB 3.0 med aktiv forlengerkabel på 10 m? Vil harddisken gå i dvale med et minutt oppstartstid eller kan jeg unngå dette på noen måte? Ser for meg to alternativer. http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=201417&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=753657#extra eller http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=201417&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=769631 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757763 Hva mener dere? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hva med thunderbolt? Lenke til kommentar
John_Harald Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Hva med thunderbolt? God ide, noe som dette? http://www.dustinhome.no/product/5010649919/buffalo-ministation-2-5-500gb-thunderbolt-usb-3-0/#intcmp=searchProvider_dacsa Finnes det eksterne hardisk kabinetter med Thunderbolt? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Ja, det finnes med foreløpig er de ganske dyre. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10098&mfr=&filter=A05320.K372423. Mvh Faller Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Skaff deg en billig NAS (kanskje brukt på Finn?) med 2 eller 4 disker. Du kan da omså ha den 100 meter unna via nettverket. Du får også mulighet til å sette opp ett form for RAID, som vil gi deg litt beskyttelse med tanke på diskkrasj. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Bedre RAM: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1463486 RAM-settet du linker til er for det første CL10, mot CL8. Noe som nødvendigvis ikke trenger å bety noe, men det gir ofte en indikasjon på kvalitet, noe man kan få bekreftet med klokking. Prisen er omtrent lik. Tester har også vist at de ikke bruker like bra komponentere, og at de ikke overklokker like bra som Crucial. Det er også en grunn til at Crucial sine er satt til CL8. Jeg så også på Vengeance, men endte til slutt opp med Crucial til den "build-en" jeg bygde. Hei. Du har kommet med såpass mange kloke ord tidligere at jeg tro det er fornuftig å vente på at du poster resten av rådene! Rekker du dette i løpet av morgendagen, blir jeg glad Utsetter gjerne bestillingen til i morgen. Jeg tente virkelig på ideen om å ha to settinger. En uten vifter til musikk og en med vifter til spill. Ønsker konkrete anbefalinger på grafikkort!Det er bra det var til hjelp. Beklager at jeg ikke har fått komt tilbake til dette, travelt. Skal se litt på saken nå. Forhåpentligvis er jeg ikke for sein. Angående lagring: Jeg støtter forslaget om nettverkslagring. Det gir deg muligheten til å koble den til opptil 100 meter fra, og lengre også med mellomledd. Men 100 meter burde vel kanskje være nok. Siden nettverkskabler er så billige så bør du kjøpe deg en skikkelig kabel, CAT. 6 som er skjermet. Støy kan senke hastigheten drastisk. Som en fremtidig løsning kan du kjøpe deg en Thunderbolt-enhet, da er det også blitt billigere og mer modent. Per idag er Thunderbolt dyrt, meget dyrt. Endret 4. desember 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Bakken91 Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 God ide, noe som dette? http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Finnes det eksterne hardisk kabinetter med Thunderbolt? Interne hardisker med SATA kontakter pleier å være en del mer stabile, men jeg antar at USB3.0 kan funke greit. Lenke til kommentar
John_Harald Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Interne hardisker med SATA kontakter pleier å være en del mer stabile, men jeg antar at USB3.0 kan funke greit. Interne snurredisker er uaktuelt grunnet uønsket støy. Lenke til kommentar
John_Harald Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Ønsker konkrete anbefalinger på grafikkort! Stian, linken din til StoppDLD.no virker ikke. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Ønsker konkrete anbefalinger på grafikkort! Stian, linken din til StoppDLD.no virker ikke. Hei, jeg ser på skjermkort nå. Sier ifra når jeg har oppdatert posten. Det du hadde listet opp var et av de beste alternativene. Hmm, ser ut til at siden er nede. Kanskje det er på tide å fjerne den? Du får søke det opp på Facebook eller noe sånt. Eller donere til den andre linken. EDIT: Oppdaget at du logget av rett før jeg skrev dette innlegget, så da ser du dette når du logger på uansett. Posten med anbefalingene er oppdatert. Skjermkortet var det samme. Jeg anbefaler deg å kjøpe fra de butikkene jeg har linket til der. Supersmart er oftest billigere og har litt billigere frakt. Kan trygt anbefale butikken. CDON.no har jeg også handlet en del fra, og andre jeg kjenner. Beklager at svaret kom så sent. Endret 4. desember 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
John_Harald Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Hei. Nå er komponente under kjøpt, dette ble litt dyrere enn først planlagt.. Hadde i utgangspunktet sett for meg billigere hovedkort, prossessor og minne. Velger å stole på rådene jeg fått, blir sikkert fornøyd. Utrolig irriterende at noen nettbutikker velger å forandre prisene sine med flere hundre kroner fra en dag til neste. Hadde planlagt å hanle mye fra mpx, men valgte andre leerandører på grunn av dette. Fikk gratis frakt fra Supersmart(må like de på facebook) og Dustin(Lillebror sin studentrabatt). Nofan CS-80 Fanless Computer Chassis Lynx TWO B Sapphire HD7750 1GB PCI-E UL Ultimate MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT NOR DVD #OEM Intel Core i5-3570K Asus P8Z77-V Pro Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB SilverStone Heligon CPU cooler SST-HE02 SSD Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5" Seasonic X-460 Gold Modular Netzteil Fanless - 460Watt Strømforsyningen ble valgt fordi Seasonic SS-520FL2 ikke tilgjengelig i Norge heller Sverige på lang tid. Jeg har kontaktet fem forhandlere og fått samme svar fra alle. Strømforsyningen vil ikke komme inn før jul og de aner ikke når den kommer på lager. SilverStone Heligon CPU cooler SST-HE02 ble valgt på grunn av gode tester og tilbakemeldinger på nett. Denne er enda mer massiv enn Noctua NH-D14, tåler 150 watt med to 120 mm vifter og 90 watt uten. Harddisken ble på 120gb fordi dette er mer enn stort nok som systemdisk. Valgte også Intel® 520 Series, fordi jeg håper at den skal vare lenge. Tusen takk for alle gode råd og konstruktive tilbakemeldinger Nå er det kun byggingen igjen! 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Heihei, litt sent svar fra min side. :O Har du mottat varene og fått maskinen opp? Forresten, hvordan var leveringstiden på Supersmart.no og DustinHome? Blir nok en god maskin dette! Dumt at strømforsyningen ikke var tilgjendelig da, får håpe den andre klarer seg. Men Seasonic er kvalitet, så det går nok fint. Viktig å være positivt innstilt. Intel 520 holder lenge ja, meget god enhet. Var kjekt at rådene var til hjelp. Endret 16. desember 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
John_Harald Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 Heisann! Har mottatt alle delene for lenge siden. La inn to bestillinger hos Supersmart den 4. Desember og pakkene ble levert den 6. og 7. Desember. Hos Dustin ble det også bestilt den 4. og jeg tror pakken kom den 6. I morgen kveld skal lillebror og jeg starte byggingen. Han har satt sammen flere PC-er og jeg syns det er fornuftig med litt hjelp, siden det er første gangen for meg. Lillebror var også imponert over rådene dere gav meg Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Hei! Så flott at varene kom raskt! Den raske leveringen til Supersmart og DustinHome bekreftet vel egentlig mitt originale inntrykk av dem. Spennende, kanskje den blir ferdig før jul! Tror du kommer til å synes det er gøy bygge PC, for det er det. Så bra, tommel opp for det! Lenke til kommentar
John_Harald Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Utrolig fornøyd med rask levering og gratis frakt fra Supersmart + DustinHome. Nå er jeg snart ferdig med å bygge musikk/film –rom på 4*9 meter i kjelleren, så det blir en fin jul Legger siste del av gulvet nå. Det blir selvfølgelig med gulvvarme og projektor. PCen hadde jeg håpet å bli ferdig med i morgen, men ting tar alltid lengre tid enn planlagt. Endret 16. desember 2012 av John_Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå