Gå til innhold

Den Økonomiske krisen i USA

Anbefalte innlegg

Jeg var i Norge ikke så lenge siden og betalte 700 kroner for pizza, utrolig dyrt sett på amerikansk nivå. En liten forklarelse- Nordmenn tjener bra men har mindre penger til forbruk, mye mindre enn amerikaner.

Bare danske lønnsmottagere sitter igjen med mindre til forbruk etter at skatt er trukket fra og inntekten justert for levekostnader, viser en undersøkelse gjennomført av revisjons- og rådgivningsselskapet KPMG, ifølge Dagens Næringsliv.

Ikke høy skatt

Utgangspunktet er et lønnsbeløp på 67.200 euro, cirka 552.000 kroner. Ifølge KPMG er det ikke et ekstremt høyt skattenivå som slår dårlig ut for Norge, men justeringen for levekostnader etter skatt.

-Videre vil det være svært ulikt hvilke ytelsesnivå man kan forvente fra det offentlige. Derfor vil slike sammenligninger aldri være eksakt vitenskap, men de gir oss likevel en pekepinn på hvordan en lønnsmottager har det i Norge, sammenlignet med andre land, sier advokatfullmektig Torbjørn Stokke i KPMG til DN.

http://www.dn.no/privatokonomi/article470461.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vekst i GDP gjør ikke nødvendigvis man får varer/tjenester, det kan like gjerne bety at prisene har gått opp med 2,5%. Det er derfor det er interessant å se på reallønn. Økt reallønn = økt velstand. Økt GDP er ikke nødvendigvis økt velstand. Det kan være, men det kan like gjerne være staten som låner penger og ansetter hundrevis av folk til å bygge broer ut til ingensteds.

Den første artikkelen skriver vel at det er bedre å være i middelklassen i Tyskland, men at det er lettere å bli milliardær i USA? Noe jeg forsåvidt så en dokumentar som viste at sosial mobilitet (mulighet til å gå fra null til millardær eller vice versa) er mye lavere i USA enn i Europa.

Den andre artikkelen sier: "The examples and perspective in this article deal primarily with the United States and do not represent a worldwide view of the subject." Mao, at det er et amerikansk fenomen at middelklassen sliter.

Mao, jeg får ingen av de to eksemplene dine til å få meg til å tro at middelklassen i USA har det bedre enn i f.eks Tyskland.

Det er ihvertfall vekst, i motsetning til Hellas, Spania, Italia, Storbritannia og andre land som har negativ vekst.

Og ang, artikklene jeg linket til: Den ene forklarer at man i Tyskland har mindre ulikheter og et statlig sikkerhetsnett som universellt helsesystem, men at man i USA har større sjans for å gjøre det bra hvis man f.eks. starter sitt eget selskap. Ikke nødvendigvis milliarder som du sier, men sin egen sjef.

Den andre artikkelen fra Wikipedia gjelder for alle land, det er bare at den er vinklet fra en amerikansk synsvinkel og bruker eksempler fra amerikansk næringsliv og arbeidsmarked. Det betyr ikke at det kun forekommer i USA.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Jeg var i Norge ikke så lenge siden og betalte 700 kroner for pizza, utrolig dyrt sett på amerikansk nivå. En liten forklarelse- Nordmenn tjener bra men har mindre penger til forbruk, mye mindre enn amerikaner.

Bare danske lønnsmottagere sitter igjen med mindre til forbruk etter at skatt er trukket fra og inntekten justert for levekostnader, viser en undersøkelse gjennomført av revisjons- og rådgivningsselskapet KPMG, ifølge Dagens Næringsliv.

Ikke høy skatt

Utgangspunktet er et lønnsbeløp på 67.200 euro, cirka 552.000 kroner. Ifølge KPMG er det ikke et ekstremt høyt skattenivå som slår dårlig ut for Norge, men justeringen for levekostnader etter skatt.

-Videre vil det være svært ulikt hvilke ytelsesnivå man kan forvente fra det offentlige. Derfor vil slike sammenligninger aldri være eksakt vitenskap, men de gir oss likevel en pekepinn på hvordan en lønnsmottager har det i Norge, sammenlignet med andre land, sier advokatfullmektig Torbjørn Stokke i KPMG til DN.

http://www.dn.no/pri...ticle470461.ece

Helt idiotisk å sammenligne på denne måten. En person som tjener 67 200 euro i Spania er veldig rik. I Norge er det mer normen for en person litt oppe i åra.

http://en.wikipedia....ousehold_Income

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall vekst, i motsetning til Hellas, Spania, Italia, Storbritannia og andre land som har negativ vekst.

Og ang, artikklene jeg linket til: Den ene forklarer at man i Tyskland har mindre ulikheter og et statlig sikkerhetsnett som universellt helsesystem, men at man i USA har større sjans for å gjøre det bra hvis man f.eks. starter sitt eget selskap. Ikke nødvendigvis milliarder som du sier, men sin egen sjef.

Den andre artikkelen fra Wikipedia gjelder for alle land, det er bare at den er vinklet fra en amerikansk synsvinkel og bruker eksempler fra amerikansk næringsliv og arbeidsmarked. Det betyr ikke at det kun forekommer i USA.

USA låner en billion dollar, (en amerikansk trillion) for å få statsbudsjettet sitt til å gå opp. Dette blåser opp GDP, men det blir litt som å ta opp nye forbruktslån for å finansiere de gamle, det fungerer rett og slett ikke i lengden. Du kan gjerne kalle det vekst, jeg vil kalle det å blåse opp en boble som vil kollapse på et eller annet tidspunkt. Slik som skjedde med Hellas.

Sosial mobilitet i USA er dårligere enn i f.eks Norge. Mao, hvis du er fattig i USA eller Norge så er det mindre sannsynlig at du blir rik i USA. Er du rik i USA så er det samtidig lettere å fortsatt være rik. Det finnes plenty med kilder på det: http://en.wikipedia....ntry_comparison

Det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor det er lettere å gå fra fattigdom til rikdom i f.eks Norge enn i USA når man ser på skolevesenet. I Norge så kan hvem som helst ha råd til å ta en doktorgrad. Du har krav påstipend og lån til svært gunstige vilkår. Det er ikke skolepenger (utenom semesteravgiften på kanskje 700kr). I USA så kan dufå stipend og lån, men det er ikke noe du har krav og på vilkårene er ikke i nærheten så gode som i norge. Det koster gjerne 8-9000$ å studere i året i tillegg.

Til dere som lurte på dette med at reallønnen i USA er på vei ned, så brukte jeg dette som kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Real_wage

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

320px-US_productivity_and_real_wages.jpg

Det er noe rart her. Det skjedde et politisk kupp i USA 1973?

(1973: Oljekrise. I 1971 fikk FED og eliten frie hender mht å skape penger. Nå er millioner av boliger i FEDs eie - siden de kjøper opp "subprime mortgages". Jo mere økonomisk problemer jo fortere vil boliger bli Property of FED)

460px-US_Consumer_Price_Index_Graph.svg.png)

http://en.wikipedia....on_Price_Freeze

Chronology

January 1973—The 1973–1974 stock market crash begins, as a result of inflation pressure, the Nixon Shock and the collapsing monetary system.

End of Bretton Woods

On August 15, 1971, the United States unilaterally pulled out of the Bretton Woods Accord taking the US off the Gold Exchange Standard (whereby only the value of the U.S. dollar had been pegged to the price of gold and all other currencies were pegged to the U.S. dollar), allowing the dollar to "float". Shortly thereafter, Britain followed, floating the pound sterling.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Leste litt mer rundt real wages, og er jaggu ikke sikker på om jeg synes kilden jeg brukte var troverdig. Ting du ikke trenger videoopptakere og tv-er har definitivt blitt billigere. Det har også PC-er. Samtidig har ting som f.eks hus og utdannelse blitt dyrere (sistnevnt først og fremst i USA, førstnevnte først og fremst i Norge).

@Rosario

På 70-tallet så tok lobby-virksomheten til bedriftene virkelig av i USA, det kan være noe av grunnen.

Lenke til kommentar

Litt intersannt statistikk her om individuellt forbruk

Mellom skandinavisk land og USA Dere betaler en stor pris på skyhøye skatter Ifølge den danske finansministeren

http://www.ft.dk/sam...4153/156410.pdf

Vel, justert for kjøpekraft, så kom Norge bedre ut enn USA på den listen. Det samtidig som at vi har svært mye bedre sikkerhetsnett og muligheter for utdannelse.

Jeg lurer også på om de har brukt gjennomsnitt og ikke median for USA. Tipper at hvis de bruker median, så kommer USA enda dårligere ut.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Det gjorde den vel ikke.

Denne er uansett nyere.

Det er den forsåvidt. Men de tar ikke med helseforsikring på f.eks 1300$ for amerikanere og tar ikke med at amerikanere må betale for utdanning mens det er gratis i Norge. Det er også brukt spørreundersøkelser i USA. Jeg blir litt overrasket hvis de klarer å fange opp de som er nederst på rangsstigen i USA og bor i trailere eller leier på ukesbasis. USA har også opptil en halv million hjemløse noe jeg ikke tror vi er i nærheten av i Norge (relativt sett).

Det er vel også verdt å nevne at de har brukt et gjennomsnitt i undersøkelsen, ikke medianen. Mao så vil USA's etter min oppfatning rimelig skjeve inntekstfordeling gjør at bildet ser bedre ut enn det faktisk er.

USA er nok et bedre land å bo i enn Norge hvis du først er rik og ikke har noe problem med å få en godt betalt jobb, helseforsikring og har penger nok til å betale for universitet/høgskole. Faller du utenfor den gruppen, så er du ute på tynn is i USA, mens i Norge så har du et offentlig sikkerhetsnett som gjør at selv om du vokser opp i et fattig hjem, så har du gode muligheter for å komme deg ut av det selv.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Det er den forsåvidt. Men de tar ikke med helseforsikring på f.eks 1300$ for amerikanere og tar ikke med at amerikanere må betale for utdanning mens det er gratis i Norge. Det er også brukt spørreundersøkelser i USA. Jeg blir litt overrasket hvis de klarer å fange opp de som er nederst på rangsstigen i USA og bor i trailere eller leier på ukesbasis. USA har også opptil en halv million hjemløse noe jeg ikke tror vi er i nærheten av i Norge (relativt sett).

Du kan ta den 1300 og USA ligger enda foran Norge. Det har blitt nok undersøkelser å vurdere hvor mange hjemløse og fattige bor i USA , tror ikke undervurdering er nokså stor.

Likevel har rett, et lite homogent land med store oljeinntekter i forhold til sin størrelse og skyhøye skatter bør ikke ha mange fattige mennesker. Dine nordiske naboer greier seg ikke så bra som dere uten oljeinntektene Hadde Norge lignende etniske og multikulturelle forskjeller som USA ville det blir umulig å holde systemet sammen. Blir det nok Muhammed og omar som ikke ønsker å jobbe i Norge som støttes av Ole og Gunnar så blir det trøbbel

Det er vel også verdt å nevne at de har brukt et gjennomsnitt i undersøkelsen, ikke medianen. Mao så vil USA's etter min oppfatning rimelig skjeve inntekstfordeling gjør at bildet ser bedre ut enn det faktisk er.

. Du må lese linken litt videre, medianen vises
USA er nok et bedre land å bo i enn Norge hvis du først er rik og ikke har noe problem med å få en godt betalt jobb, helseforsikring og har penger nok til å betale for universitet/høgskole. Faller du utenfor den gruppen, så er du ute på tynn is i USA, mens i Norge så har du et offentlig sikkerhetsnett som gjør at selv om du vokser opp i et fattig hjem, så har du gode muligheter for å komme deg ut av det selv.

Jeg hadde tenkt meg en gang å studere på UiO pga såkalte gratis universitet men når jeg undersøkte det litt nærmere så ble det dyrere i Norge pga skyhøye levekostnadene i Oslo enn å gå på amerikansk universitet

Jeg er ikke rik selv og min far var fra middelklasse Og jeg har det bedre enn mine norske venner med lignende utdannelse Du har det rett at det er for mange fattige i USA men er du i middelklassen i USA og har college utdannelse har du mye mer muligheter enn i Norge. En trenger ikke å bli i topp 10% å ha det ganske bra, hvis du tar bort ikke hvite fra økonomiske statistikkene i USA ville medianen inntektene overraske deg med med høy sosial mobilitet

Lenke til kommentar

Det er den forsåvidt. Men de tar ikke med helseforsikring på f.eks 1300$ for amerikanere og tar ikke med at amerikanere må betale for utdanning mens det er gratis i Norge. Det er også brukt spørreundersøkelser i USA. Jeg blir litt overrasket hvis de klarer å fange opp de som er nederst på rangsstigen i USA og bor i trailere eller leier på ukesbasis.

Det er fordi den liksom skal si noe om hva man sitter igjen med til eget bruk.

Her er et du leter etter, i gjennomsnitt.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_average_wage

USA har også opptil en halv million hjemløse noe jeg ikke tror vi er i nærheten av i Norge (relativt sett).

Relativt sett betyr det av vi har 8350 hjemløse mennesker som bor her i landet. Det tror jeg det er for kaldt til at stemmer.

De har da brukt begge.

USA er nok et bedre land å bo i enn Norge hvis du først er rik

80 % av de som er rike har blitt det i løpet av sitt eget liv. Det er heller normen at man tjener sine egne penger, enn at man arver dem.

Lenke til kommentar

hvis du tar bort ikke hvite fra økonomiske statistikkene i USA ville medianen inntektene overraske deg med med høy sosial mobilitet

Hvis du tar bort snylterne fra Norge så vil medianinntekten overraske deg, osv. Ser ikke helt hva den informasjonen skal være godt for, annet enn å illustrere rasisme, eller hinting til genetiske dysfynksjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere noen kilder på sosial mobilitet i USA? Alt jeg finner der viser at den er mye dårligere i USA enn i f.eks Norge. http://en.wikipedia.org/wiki/Social_mobility

Det står at for USA, så har de støttet seg på spørreundersøkelser osv, tror det blir vanskelig å fange opp de fattigste på den måten. Dere hadde helt rett btw, det var med median der og i forhold til Norge så var forskjellen på rundt 3000$. Når du i USA må betale i 1300$ i helseforsikring som du ikke må i Norge og betale for skolegang begynner forskjellen å bli rimelig liten.

Lenke til kommentar

Har dere noen kilder på sosial mobilitet i USA? Alt jeg finner der viser at den er mye dårligere i USA enn i f.eks Norge. http://en.wikipedia.org/wiki/Social_mobility

Det står at for USA, så har de støttet seg på spørreundersøkelser osv, tror det blir vanskelig å fange opp de fattigste på den måten. Dere hadde helt rett btw, det var med median der og i forhold til Norge så var forskjellen på rundt 3000$. Når du i USA må betale i 1300$ i helseforsikring som du ikke må i Norge og betale for skolegang begynner forskjellen å bli rimelig liten.

Det har du rett at sosial mobiliteten er dårlig på bunnen i USA. Problemet ligger i det imultikulturelle samfunnet hvor rasisme er for stor og arbeidsmoralen mangler. Hadde Norge like mange etniske forskjeller ville problemet dere allerede har med et små mengde innvandrere antagelig bli verre og sosial mobilitet bli lavere. Det er også lettere å flytte fra klasse til klasse når forskjell mellom klassene blir mindre. Det hvite sosial mobilitet og inntekter på andre hånd er mye bedre

At medianen inntekt I Norge ikke blir høyere enn det amerikanske er litt overraskende når oljeinntektene er så stor og befolkningen er så lavt og befolkningen er så homogent.

Lenke til kommentar

Det hvite sosial mobilitet og inntekter på andre hånd er mye bedre

Har du noen link som backer opp påstanden?

At medianen inntekt I Norge ikke blir høyere enn det amerikanske er litt overraskende når oljeinntektene er så stor og befolkningen er så lavt og befolkningen er så homogent.

Jepp, og det er noe som får meg til å trekke den litt i tvil - dvs de amerikanske tallene. F.eks info som dette: http://blog.heritage...y-income-taxes/ får meg til å lure hvordan medianen i USA er så høy.

Kom over denne: http://money.howstuf...-income-tax.htm

So who are the 49 percent of Americans who don't pay income taxes? The vast majority are the lowest income households, the elderly and young working families with children.

Etter å ha sett litt på "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu", så slår det meg at ikke alle deler av Norge er så økonomisk aktive. Det finnes mao folk som gir f... i å gjøre det bra økonomisk og heller vil bosette seg langt vekk fra folk og leve sitt eget liv.

Det kan jo muligens forklare litt hvis de som tjener bra i Norge ikke vil jobbe ekstra for å tjene bedre, fordi de ikke ser poenget, mens i USA så har du mer av karrierejaget?

Angående Norge og inntekter fra Olje, så har staten gjort en veldig god jobb med å få skatteinntekter fra oljeressursene. 50% ekstraskatt på oljen og 30% ekstraskatt på inntekter fra vannkraftverk gjør at vi får betalt for naturressursene. Det finnes plenty av andre land som mer eller mindre gir bort naturressursene sine.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Enorm arbeidsløshet etter fabrikkene begynte å automatisere. Men jeg venter fortsatt på at du skal forklare meg hvorfor påstanden min er en myte.

Det har ingenting med automatisering å gjøre. Jobber er ikke statisk. Automatiserer man bedrifter så kan de som mistet jobbene finne seg andre jobber. Har man et politisk jobbklima, så vil de jobbene bli skapt.

Årsaken til at det går dårlig med Detroit er at de automatikkindustrien krevde for høye lønninger sammenlignet med det de er verdt. I USA vil man heller starte opp bedrifter i sørstatene eller i utlandet. I tilegg så har ikke Detroit et veldig godt klima for å skape jobber. Investorer trenger sikkerhet de også. Sikkerhet for at investeringen din gir profitt.

Lenke til kommentar

Har du noen link som backer opp påstanden?

Hvis du bodde i USA og var en typisk norsk amerikaner ville familien din tjene ca.112% ($61K) mer enn det gjennomsnittlige amerikaner som tjener $50K. Det finnes ikke PPP tall for dette men siden den median PPP for den median amerikaner er 10% mer enn den median nordmann så ($34 K vs. $31K) så er tallet noe rundt $31K for den typisk nordmann i Norge og $38K for den typisk norsk amerikaner, cirka 20% mer inntekt.

http://factfinder2.census.gov/faces/tableservices/jsf/pages/productview.xhtml?pid=ACS_10_SF4_DP03&prodType=table

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ethnic_groups_in_the_United_States_by_household_income

http://en.wikipedia.org/wiki/Median_household_income

Jepp, og det er noe som får meg til å trekke den litt i tvil - dvs de amerikanske tallene. F.eks info som dette: http://blog.heritage...y-income-taxes/ får meg til å lure hvordan medianen i USA er så høy.

Kom over denne: http://money.howstuf...-income-tax.htm

Kanskje du har rett, men det tviler jeg. Det vi vet helt sikkert er at det har blitt dokumentert at amerikaner har en tendens å undervurder deres inntekter, særlig inntekt utenfor vannlig lønn. Det betyr at tallene blir kanskje høyere enn det census samler.

Moreover, users should be aware that for many different reasons there is a tendency in household surveys for respondents to underreport their income. Based on an analysis of independently derived income estimates, the Census Bureau determined that respondents report income earned from wages or salaries much better than other sources of income and that the reported wage and salary income is nearly equal to independent estimates of aggregate income.

http://www.census.gov/hhes/www/income/about/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...