Gå til innhold

25K til den som hjelper meg å få fast jobb offshore!


Anbefalte innlegg

Hansien: Jeg tror du har helt rett, som jeg har forstått velger de en med erfaring fremfor en med utdanning når de kan. Er ganske sikker på at fagbrevet mitt er relevant nok og bør gi meg en fordel, selv om det ikke har vist seg enda. Får håpe de som sitter med rekruttering har samme syn som deg :)

 

Så du er derrickmann på landboring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du åpen for å flytte til et annet sted i landet?

Isåfall så kan det lønne seg å søke jobb på vestlandet. Vestlandet generelt regnes som "Subsea hovedstaden", ligger en masse bedrifter her. Kan være verdt å vurdere dersom du brenner for en offshorejobb.

 

Det virker ihvertfall som det er ufattelig mye jobber tilgjengelig innenfor denne bransjen her til tider. Og etterspørselen etter kompedanse øker hele tiden :)

Lenke til kommentar

Helt klart åpen for å flytte :) Men spiller det så stor rolle hvor i landet man bor? Hvis man jobber onshore er det jo klart at det gjør det, og er jo mange fler som holder på med den bransjen på Vestlandet!

 

Men hvis man får seg en jobb offshore, er det ikke da samme hvor i Norge man bor? Er i hvertfall det jeg har blitt fortalt :) mulig jeg tar feil..

 

Er jo greit å ha en jobb før man flytter dit i såfall! Så man ikke sier opp jobb osv, og plutselig har anskaffet seg leilighet i Stavanger uten noen form for inntekt.

 

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Har du vurdert å begynne på båt? Det rekrutteres jevnt og trutt fra større Sub Sea fartøy og AHTS fartøy til riggene. Så godt som alle som har sluttet ombord hos oss har gått til en eller annen MOU.

 

Turnusen blir 4-4 i Nordsjøen, men det er uansett en fin måte å komme ltt inn i bransjen på. Det å bli kjent med HSE-rutiner og slikt vil være nyttig å ta med seg når du skal på rigg.

Lenke til kommentar

Dersom du virkelig har lyst, så burde du søke like mye på onshore stillinger som offshore, og starte onshore innen oljevirksomhet for å bygge kompetanse. Aibel, Aker, FMC, Solberg & Andersen, Karsten moholt o.l

 

Du må ha en fortrinn, og det får du ved hjelp av å jobbe onshore. Dette er slik di aller fleste havner offshore, dem starter i oljerelatert arbeid på land. Og det er dem som blir valgt isteden for deg i intervjuprosessen. Klart det er kjedelig, men slik er det, og alle forstår vell egentlig hvorfor.

 

Jobber selv på rigg, så dette er ikke noe jeg har spekulert i eller tror, men du må ha ett "fortrinn" over andre. Kurs er ikke så viktig egentlig, siden firmaene uansett sponser alt av kurs. Erfaring kan ikke kjøpes, men kurs kan, og derfor er det mest fornuftige å ta den første jobben du får onshore, som gir relevant erfaring.

Endret av Hakjold
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres fornuftig ut å ta den jobben man får. Vil tro at de som ansetter er opptatt av at bedriften tjener på deg. Og det å kurse deg til offshore og ansette deg uten erfaring blir sett på som en risk.

 

Angående det med å bo ett annet sted enn der bedriften er lokalisert, vet jeg ikke. Du kan jo søke på stillinger som i hovedsak er på vestlandet og høre.

Lenke til kommentar

::2R:: Kunne godt tenkt meg å starte på båt, sikkert en flott inngangsjobb! Har du noen tips om firmaer? :)

 

Hakjold: Jeg skjønner. Har søkt noen onshore-stillinger fram til nå, har vært en de bedrifter som har verksted på land, så har søkt som mekaniker der. Tviler ikke på at det er en flott måte å tilegne seg erfaring på, dessuten kan man jo ende opp med sporadiske turer offshore ifølge stillingsannonsene! Jeg er overhodet ikke kresen og tror ikke at jeg kan velge og vrake. Skal se etter flere slike stillinger, takk for tips!

 

baBuShKa: Ja, hvis målet er å komme seg ut så kan man nok ikke være sær. Men jeg har vært i kontakt med sikkert 30-40 bemanningsbyråer osv, og får samme svar hver gang: Kontakter deg ved behov..

Ifølge folk så er jeg ikke masete og frempå nok, kan jo hende det er saken og. At man må være mer selgende på seg selv! Skal sjekke opp det med bosted!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

25000 til den som skaffer meg jobb på rigg/plattform også.

Har den rette erfaringen som elektriker på industri/land/skip/oppstart av nybygg, 8års erfaring ink læretid. Offshorekurs. Helserklæring, borrekurs, traverskrankurs. Påbegynt automasjon nettbasert.

Men trenger noen beskjentskaper på rigg da de bare annsetter lokalt, og jeg bor på østlandet.

Lenke til kommentar

25000 er i mine øyner alt for lite fra en person jeg på ingen måte kjenner. Ikke det at jeg jobber på rigg per i dag, men om jeg hadde gjort dette hadde jeg nok heller anbefalt folk jeg kjenner til gratis fremfor å anbefale en person som for alt jeg vet kan være Norges mest ubrukelige, selv om man får såppas mye penger for dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Påbegynt automasjon nettbasert

 

Regner med det er fagskolen det er snakk om her, hør med relevante firma om det er mulig å få til en offshore rotasjon, siden de stiller seg ofte positivt til videreutdanning. Hadde selv flere i klassen som hadde offshore rotasjon samt gikk på skolen i fri perioden, det er hardt, men absolutt gjennomførbart.

Lenke til kommentar

Jeg har ennå et semester igjen av ingeniørutdanningen min, men skrev kontrakt allerede for 2 uker siden for en stor oljebedrift.

 

Måten jeg fikk jobben på er ved å gå på seminarer/karrieredager og sjekke ut bedrifter. Jeg fant en bedrift jeg ville jobbe i, snakket med dem og fikk beskjed om å sende en epost. Gjorde det, ble invitert på besøk, så var jobben i boks en uke etter.

 

Så mitt siste tips? Legg ut en åpen søknad med en solid CV. Bruk god tid på å skrive en fin og oversiktlig CV, og vis at du er interessert i hva bedriften driver med. Finn 2-3 bedrifter som du liker og kontakt dem.

 

Ikke mas, bare vis at du er interessert i hva de driver med og spør hvilke muligheter du har der. Det verste man kan gjøre, er å søke på 10 stillinger i samme bedrift. For da viser du bare at du er desperat etter jobb og ikke har noen mål/krav/ønsker om noen spesielle stillinger.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Prøv å grav frem noen epost adresser direkte til Personalkonsulenter o.l. I firmaene og send cv, søknad og dokumentasjon direkte til de i stedet for å legge de i databasene. Det kan funke ;) du har helt klart gode nok kvalifikasjoner til å få deg jobb ute på rigg, men det kan ta tid, ofte opp til flere mnd før du hører noe på en søknad!

Lenke til kommentar

Prøvd engelsksektor? Har dessverre ikke info å komme med, men kan nevne det, jobber på båt som el. atm. så kjører til engelsksektor hver dag.

Tror ikke det skal vær noe problem med den utdanningen du har å få seg jobb på rigg/plattform.. men som nevnt i noen andre poster, det kan ta tid..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

For meg virker det som utdannelse (ingeniør evt. teknisk fagskole) og erfaring er viktigst. Kurs (offshore sikkerhetskurs f.eks.) betaler firmaet uansett, det samme med andre relevante kurs. Jeg har en bachelor i petroleum, og fikk napp på andre jobbsøknaden jeg sendte ut, før jeg ble ferdig med studiet.

 

Men som ingeniør, blir du vel heller onshore enn offshore. Å ja, som tidligere sagt, relevant utdanning, gjerne av noe som det er mangel på, gir jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...