Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows kræsjer ved oppstart etter BIOS-oppdatering

Anbefalte innlegg

Hei. Oppdaterte nylig til nyeste BIOS drivere fra hovedkortprodusentens hjemmeside. Etter installasjonen fikk jeg beskjed om å restarte PC-en. Da kom det bare en feilmelding:

Windows failed to start up. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

1. Insert your windows installation disc and restart your computer.

2.choose your language settings and then click next.

3.click "repair your computer."

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

Status: 0xc000000f

Har prøvd å lete litt rundt etter svar, men har ikke klart å få til noe. Prøvde å føge denne: http://think-like-a-computer.com/2012/04/17/boot-bcd-0xc000000f-windows-7/ Jeg kom til dit hvor jeg skulle sette boot driven til aktiv, men så skulle jeg inn på gjenopprettingskonsollen (recovery console) igjen, men fikk bare feilmeldingen: "This version of System Recovery Options is not compatible with the version of Windows you are trying to repair. Try using a recovery disc that is compatible with this version of Windows".

Noen som har noen som helst anelse om hva jeg skal gjøre? Jeg har bare programmer på boot driven, så jeg kan reinstallere Windows hvis det er eneste mulighet. Men når jeg prøver det får jeg bare vite at "Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks". Det står på alle 3 harddiskene mine.

Hovedkort: Asus P8Z77-V Pro/GEN3

Boot driven min er en 120GB Corsair Force Series 3 SSD. Har også en 180GB Intel 330 Series SSD og en 1tb Seagate Barracuda HDD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan virke som du har skutt deg selv i foten ved å oppdatere fra 'vanlig' BIOS til EFI (UEFI?)

Da er det nok mye som ikke lenger er som det var da Windows ble installert...

Du må antageligvis slette alle partisjoner på system-SSD'en for å kunne reinstallere Windows.

Du kan lage bootbare CD'er med PartedMagic eller GPartEd der du får startet opp verktøy som lar deg gjøre dette. (Linux Live Installer og Universal USB Installer lar deg lage bootbare USB-sticks hvis du foretrekker det.)

Jeg vil også anbefale deg å bare ha system-SSD'en tilkoblet når du installerer Windows. (De andre kan du koble til etterpå.)

Lenke til kommentar

Det er dessverre mange som gjør feil når de oppdaterer BIOS. Det første man SKAL gjøre før en BIOS opdatering er å gå inn i BIOS, sjekke boot device og andre innstillinger og skrive dette ned for sikkerhets skyld. Jeg sier dette fordi etter en BIOS oppdatering blir normalt ALLE instillinger satt til "Default" hvilken betyr at den hard disken du hadde som første start opp disk (boot disk) vil ikke være det mer. Og kjører du RAID, vil det bli resatt til IDE eller AHCI.

Hadde du sjekket i BIOS før og etter BIOS oppdatering er det store muligheter for at du ikke ville ha hatt de problemene du har nå. Jeg har oppdatert BIOS på minst 15 hovedkort de siste 20 årene, og bank i bordet, har aldri hatt problemer. Oppdaterte nettopp mitt Rampage IV Formula til UEFI BIOS med Windows 7 og ikke noe problem i det hele tatt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...