Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DPC Latency - Hvordan finne feilkilde?

Anbefalte innlegg

Hei,

Opprinnelig hadde jeg dette problemet på min tidligere i5 Stasjonære PC. Fant aldri feilen (på tidspunktet skjønte jeg ikke at det var DPC Latency som var roten til alle mine sorger).

Ble fullstendig lei etter å ha feilsøkt i hytt og gevær, så kjøpte en helt ny PC.

Sitter nå med en i7 3770k, 16 Gigabyte RAM og GeForce GTX 660 Ti (Med SSD harddisk).

Eneste hardwaren jeg ikke har bytta ut i PCen er nå:

- Kabinettet

- To x SATA disker (Men disse benytter jeg kun til lagring av filmer etc nå, ingen informasjon som hentes fra disse diskene med mindre jeg avspiller noe form for film)

Problemet vedvarer altså på ny PC, og etter en stund finner jeg ut at problemet er DPC Latency.

Problemet oppstår ikke direkte ved booting av PC, men heller hvis jeg har spilt et krevende spill i en periode eller ved rendering av filmer (og ellers tunge oppgaver).

Når problemet oppstår er det kun å reboote PC for å fikse det. Men det er kjedelig å måtte reboote hver gang.

Når jeg opplever DPC Latency er den helt opp i over 16000µs. Normalt sett skal DPC latency altså ligge på ~500 eller mindre.

Det er musebevegelser som da trigger heftige rykk oppover i DPC Latencyen etter problemet oppstår. Lar jeg musa stå i fred så holder den seg under 500. (Har prøvd å bytte MUS og usb. NB: Problemet ligger mest sannsynlig ikke på USB portene da jeg har "kjøpt ny PC" og opplever samme problem).

Jeg har oppdatert BIOS, oppdatert windows og oppdatert samtlige drivere som jeg finner. Er det noen her som kan hjelpe meg å finne feilkilden? Hadde satt meget stor pris på alle bidrag :)

(Har lagt ved DxDiag, si ifra om det er noe mer dere kunne trengt)

Mvh,

Simen

DxDiag.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sikkert finne noen tips her:

http://forums.anandt...d.php?t=2250925

Har du forresten byttet ut strømforsyningen din? Jeg har hatt noen merkelige problemer med Windows 8 i det siste og de løste jeg (tror jeg) ved å koble ut absolutt alt og spre komponentene mine over flere ledninger (PSU-en min er modulær).

Kanskje feilen ligger med PSU-en din?

Edit: Bruker du Windows 8, slik DPS tester som DPS latency Checker ikke fungerer like godt med Windows 8 og er ikke å stole på.

Windows 8 Compatibility: The DPC latency utility runs on Windows 8 but does not show correct values. The output suggests that the Windows 8 kernel performs badly and introduces a constant latency of one millisecond which is not the case in practice. DPCs in the Windows 8 kernel behave identical to Windows 7. The utility produces incorrect results because the implementation of kernel timers has changed in Windows 8 which causes a side effect with the measuring algorithm used by the utility. Thesycon is working on a new version of the DPC latency utility and will make it available on this site as soon as it is finished.
Endret av jackbrennan2008
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei og takk for svar.

Jeg har byttet ut strømtilførsel også ja (Fra gammel PC til Ny pc). Min nye strømforsyning er modulær.

Det hjalp for deg å heller ha flere kabler koblet til strømforsyningen, for å "spre ut strømmen" litt mer?

Jeg kjører Windows 7 64bit.

Titter over tipsa i lenken du pasta, så gir jeg tilbakemelding når jeg har mer info :) Takker for hjelp så langt

Du kan sikkert finne noen tips her:

http://forums.anandt...d.php?t=2250925

Har du forresten byttet ut strømforsyningen din? Jeg har hatt noen merkelige problemer med Windows 8 i det siste og de løste jeg (tror jeg) ved å koble ut absolutt alt og spre komponentene mine over flere ledninger (PSU-en min er modulær).

Kanskje feilen ligger med PSU-en din?

Edit: Bruker du Windows 8, slik DPS tester som DPS latency Checker ikke fungerer like godt med Windows 8 og er ikke å stole på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...