Geitost Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Jeg er på jakt etter tips til hva som jeg bør passe på når jeg skal kjøpe et kamera hvor man stort sett skal ta bilder av mennesker i rask bevegelse, også kjent som sport. Altså; Hva bør man passe på om man skal kjøpe et kamera som skal ta bilder av mennesker i rask bevegelse? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Nå vet jeg ikke budskjettet ditt, men et dslr hadde nok vært tingen om du skal ta mye bilder av sport. Autofokusen er lynrask på kamera som Canon 10D og andre i samme klassen. Det er ingen digitalkamera som kan måle seg....dessverre.............. Sony har visstnok et kamera (eller kanon om du vil) med 10x optisk zoom som skal være velsig raskt, i konkurranse mot andre "P&S" digitalkameraer, vel og merke. Nå som man kan få tak i Canon 300D om et par uker, og det til en pris som hele fotoverden jubler over er nok det veien å gå for deg? 10.500,- inkl. linse er meeeeget bra for et dslr med stort sett samme innmat som 10D :smile: Lenke til kommentar
Geitost Skrevet 10. september 2003 Forfatter Del Skrevet 10. september 2003 Men, si nå at jeg skal velge meg et litt mere kompakt kamera som det går ann å bære med seg ganske lett (i en bukselomme, en kameraveske som festes i beltet, o.l.); Hva ville du valgt? Utifra innlegget ditt så kan jeg lese at autofokusen må være rask for å ta sports-bilder. Finnes det andre ting jeg må ta med i beregningen? Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 photo.net har en liten artikkel om det der, for 35mm, men forholdene er vel de samme bare du får oversatt til '35mm-millimetre' mhp linsa. Lenke til kommentar
Geitost Skrevet 10. september 2003 Forfatter Del Skrevet 10. september 2003 Ah, flott artikkel! Jeg leste, men jeg ble ikke så veldig mye klokere på hva slags kamera jeg bør kjøpe. Mitt egentlige spørsmål burde bli noe sånt som: Hva slags kamera burde man kjøpe om man skal ta sports foto? Budsjett: 5000kr inkl. alt. (dvs. ekstra minnebrikker, batterier og evnt. lader) Lenke til kommentar
terjed Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 I følge de testene jeg har lest (og det er mange det siste året), så kan de se ut for meg hvertfall, som Sony V1 er et kamera som burde passe for deg. Det skal visstnok være like raskt som 10D (når man ikke bruker blits eller Hologram AF), og er vel dermed et av (om ikke det) aller raskeste på markedet som ikke er SLR. Koster vel ca 5.900,-kr i billigste nettbutikk... Lenke til kommentar
Geitost Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Litt i dyreste laget for meg. Prisen bør ligge på et sted mellom 4000kr og 5000kr. Jeg har allerede gått over den magiske 4000krs grensa, som jeg satt i utganspunktet. 4000 for kamera, 1000kr for ekstrautstyr. Noen idéer? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Dersom du klarer å få tak i Fuji S602Z billig/brukt skal visstnok det være bra egnet. Nyprisen er vel over 6000, men jeg mener jeg har sett det brukt til under 4000. Alternativt: En funksjon du kan være på utkikk etter er muligheten til å ta seriebilder. På Olympus C7x0 UZ (jeg har c730) fins det muligheter for å ta mange bilder i serie - og om du syns det er for lang tid mellom hvert bilde (f.eks. 2 bilder/sek) eller om serien er fort kort (f.eks. 11 bilder i en serie) kan du løse det ved å sette ned oppløsninga litt... Dette kameraet er i prisklasse litt under 5000. Lenke til kommentar
Geitost Skrevet 13. september 2003 Forfatter Del Skrevet 13. september 2003 Takk. Jeg har sett litt på spesifikasjonene til et Olympus C-750, og har blitt fristet, selv om jeg må bruke linse-deksel, og at det muligens er litt klumpete å ha i lomma. Imaging-resource sier det slik: Shutter lag under full autofocus is on the slow side of average, but prefocus shutter response is blazingly fast. (Great for sports shooting, as long as the action is passing in front of you, rather than approaching or receding.) Tviler på at 10x zoom er så veldig viktig for meg. Jeg har også fåtte høre at Canon S45/50 er ultrarask. Noen som har noe erfaring med dette kameraet? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Takk. Jeg har sett litt på spesifikasjonene til et Olympus C-750, og har blitt fristet, selv om jeg må bruke linse-deksel, og at det muligens er litt klumpete å ha i lomma. Imaging-resource sier det slik: Shutter lag under full autofocus is on the slow side of average, but prefocus shutter response is blazingly fast. (Great for sports shooting, as long as the action is passing in front of you, rather than approaching or receding.) Tviler på at 10x zoom er så veldig viktig for meg.Jeg har også fåtte høre at Canon S45/50 er ultrarask. Noen som har noe erfaring med dette kameraet? Jeg ville også vurdert Minolta Dimage Z1, som ser veldig spennende ut. Hvis zoomen er helt uvesentlig for deg ville jeg nok heller vurdert et mindre kamera enn c750. Men om du kjøper det kameraet, blir du raskt avhengig av zoomen;) Lenke til kommentar
raysv Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Canon S45/S50 er laaaangt fra utlraraske, ingen av canon sine kompakt kamraer er spesielt raske. Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Tviler på at 10x zoom er så veldig viktig for meg Ved sportsfotografering har man ofte glæde af god zoom, da man i sagens natur ikke altid kan komme tæt nok på uden. Desuden er et hurtigt kamera også et must. Så hvis jeg havde de krav til et kamera og ikke var villige til at købe et digital spejlrefleks, ville svaret blive Fuji Finepix S5000. Det er hurtigt og har en 10 x zoom linse, og der findes ekstra telelinser til. Største problem: Billedstøjen er lidt rigelig i forhold til andre kameraer og kameraet har en lidt for hård jpeg-kompression. Men man kan ikke få alt. Læs mere her: http://www.dcresource.com/reviews/fuji/fin...iew/index.shtml og her: http://www.steves-digicams.com/2003_review...fuji_s5000.html Lenke til kommentar
Geitost Skrevet 13. september 2003 Forfatter Del Skrevet 13. september 2003 Canon S45/S50 er laaaangt fra utlraraske, ingen av canon sine kompakt kamraer er spesielt raske. Kommer vel ann på hva man sammenligner med? Lenke til kommentar
raysv Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Kommer vel ann på hva man sammenligner med? Joda, men som jeg sa, generelt så er canon kamraer tregere enn mange andre kamraer i sitt segment. Du burde ihvertfall ikke ha noe problemer med å finne kamraer som er langt raskere. Nå tenker jeg meste på autofokus Lenke til kommentar
Geitost Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Det er her hvor usikkerheten brer seg i meg. Jeg vet at jeg trenger et kamera som har rask autofokus, men at pengesekken tydlignok ikke er stor nok til å få et kamera som er raskt nok innenfor de normene dere setter for et godt kamera. Jeg må trolig velge mellom et kamera som er raskt og lav oppløsning, eller et kamera som er tregt og høy oppløsning innenfor rammene på 4-5000kr. Jeg kan greie meg helt fint med 3x zoom, og jeg kan helt greit greie meg med 3MP. Det som trolig er et must her er hastighet, ettersom jeg skal ta sports-fotografier. Hva bør jeg velge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå