Gå til innhold

Lov å sende SMS når man kjører bil?

Gaby

Anbefalte innlegg

Hei!

Leser om dagen flere artikler der Vegdirektoratet ønsker å forby bla SMS-skriving og all annen bruk av mobiltelefon under bilkjøring. Feks her: http://www.nettavise...icle3521810.ece

Uansett. I Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn § 1 står det at fører av motorvogn ikke må bruke mobiltelefon under kjøringen.

I samme forskrift, §2 c), står definisjonen for bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst.

Link til Lovdata: http://lovdata.no/fo...91217-1309.html

Det ser da ut som om loven er krystallklar, SMS-skriving er forbudt. Hvorfor vil da Vegdirektoratet forby noe som allerede er forbudt?

Edit: Er det slik at SMS-skriving er lov om telefonen er fastmontert i holder? Og der svarte jeg på mitt eget spørsmål?

Endret av Gaby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vegtrafikkloven § 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Den dekker det jo egentlig - sier seg selv at man ikke er aktpågivende og varsom når man oppdaterer Facebook-statusen på motorveien.

Lenke til kommentar

Meget interessant det dere påpeker her. Slik det har vært fremstilt i media kan det nesten virke som om det i dag er helt greit å skrive tekstmeldinger og surfe på nettet når man kjører bil. Tror nok det er en del som allerede har fått erfare at dette medfører forenklet forelegg.

Det er vel mer snakk om en presisering av reglene egentlig.

Lenke til kommentar

Å trykke på telefonen kan vel til ei viss grad samanliknast med å fikle med CD-spelaren/radio. Det er heller ikkje forbode, men du kan framleis trykke så mykje på den at du mistar all merksemd på trafikken.

Om du har lov å ringe med telefonen så kan ein framleis trykke så mykje at det fører til farlege situasjonar. Mange bilar har navigasjon og ein PC med menyar der ein kan fikle med diverse.

Det er difor mange ting som kan bryte med §3 utan at det strider med andre paragrafer. Det er vel å gå ut frå at trykking på mobiltelefonen mens ein kjører er den største trusselen mot sikkerheita på dette området, så det er der fokuset blir retta.

Lenke til kommentar

Altså, bare så det er oppklart. Å trykke på telefonen er forbudt om telefonen ikke er fastmontert. Det er det som skal endres på.

Men, det utgjør helt klart en stor trussel mot sikkerheten. Om du for eksempel krasjer eller kjører av veien, og det viser seg at du har brukt mobiltelefonen eller CD-spilleren, kan du miste førerkortet på bakgrunn av dette.

Lenke til kommentar

Det er ikke en dag for tidlig om regelverket på dette området blir presisert og innskjerpet. Etter mitt skjønn er kommunikasjon via SMS mens man kjører en enda større oppmerksomhetstryv enn det å snakke i mobil.

Dette gjelder for øvrig ikke bare bilførere, det gjelder andre trafikkanter også. Fortsatt vil det være tillatt å snakke i mobil og å SMSe for en syklist. Også hans oppmerksomhet blir degradert som føllge av mobilbruk.

Det gjelder faktisk til og med fotgjengere. For en måneds tid siden hadde jeg en opplevelse som illustrerte det. Det var i tettbygget strøk, fartsgrensen var 60 og veien var glatt som følge av underkjølt regn. Det var et smalt fortau på min høyre side og der gikk det en dame som trillet barnevogn mens hun snakket i mobil. Hun gikk i samme retning som jeg kjørte, dvs jeg nærmet meg henne bakfra.

For å sette det litt på spissen betrakter jeg fotgjengere som snakker i mobil som rømlinger fra nærmeste mentalsykehus. De er gjerne ikke til stede mentalt der de befinner seg fysisk og kan opptre totalt irrasjonelt og upredikterbart. De er kort sag et vandrende fareskilt. Da jeg så at hun snakket i mobil bremset jeg derfor litt ned og gikk i høyeste mentale alarmtilstand. Og ganske riktig: Like før jeg skulle passere henne snudde hun 90 grader mot venstre og skjøv barevogna rett ut i veien like foran bilen uten å se seg for i det hele tatt.

Nå gikk det bra, jeg rakk å stanse, fordi jeg var forberedt på det, OG fordi jeg hadde piggdekk. Men det er med andre ord ikke bare bilførere som skaper farlige situasjoner ved bruk av mobil. Problemet er imidlertid at ovenfor fotgjengere har man ikke noen særlige sanksjonsmuligheter. Hva skal man gjøre? Inndra fottøyet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...