AnonymDiskusjon Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Hei, Jeg er fast ansatt i et firma hvor jeg jobber fulltid. Jeg har fastlønn. Arbeidskontrakten min sier følgende om overtid: "Overtid er normalt innbefattet i bonus". Bonusavtalen er følgende: "Gitt overskudd à kr. X(Hvor x er en bestemt sum), utbetales resterende overskudd i like stor del til alle ansatte" (Det står ingenting i kontrakten om hva som er prosedyre hvis overskudd er mindre enn >X) Dvs at hvis overskuddet er over kr X, får vi utbetalt det som er "til overs". Spørsmålet mitt er da som følgende: Hvis overskuddet Blir >X, har jeg da krav på overtidsbetaling for disse timene? Hvis ja, hvordan går jeg frem? Overtiden kan dokumenteres. Anonym poster: 7396a7874483ab38ea9cf70429a35bd3 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) AML sier at det skal utbetales minst 40% tillegg til avtalt timelønn (normalt din månedlige lønn delt på 162,5). Så i prinsippet skal du ha betalt for overtiden om det ikke blir bonus, blir det bonus må det også vises av lønnsslipp hva som er overtidsbetaling og hva som er ren bonus. http://www.arbeidsti...vertidsbetaling http://www.lovdata.n...2-010.html#10-6 Merk deg også at om du har en "ledende stilling" eller er i en "særlig uavhengig stilling" er det veldig mange unntak, bla. det med minst 40% tillegg. Endret 28. november 2012 av Nedward 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Spørsmålet mitt er da som følgende: Hvis overskuddet Blir >X, har jeg da krav på overtidsbetaling for disse timene? Ordinær arbeidstid og eventuell overtid beregnes for seg selv, isolert sett om ikke noe annet er avtalt. Bonus er noe som kommer i tillegg til vanlig lønn(inkl.overtid) om ikke noe annet er avtalt. Bonus kan være(som oftest) resultatavhengig faktor som gjøres opp etter en bestemt regneskapsperiode er ferdig(som regel). Bonus er en frivillig ordning fra arbeidsgiver, ikke noe som man har krav på om ikke noe annet er avtalt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 Spørs om jeg ikke havner i kategorien "særlig uavhengig stilling". Særlig uavhengig stilling Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger. Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres. Selv om en arbeidstaker er unntatt fra disse bestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at: arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger. arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten. Jeg har vel strengt talt allerede oversteget den lovfestede grensen på 200timer allerede i år, og jeg føler at det er skikkelig "surt" å ikke bli kompensert for dette utover fastlønn.. Anonym poster: 7396a7874483ab38ea9cf70429a35bd3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå