Sailfish Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) Hei! Jeg hadde planer om å oppgradere harddisken og minnet på min Acer Aspire 4810TZG laptop, men så kom jeg over noen som viste hvordan du kunne sjekke hva som holder brukeropplevelsen på datamaskinen tilbake. De brukte Windows Experience Index. Da jeg søkte opp "Windows Experience Index" på Pcen, så ble jeg rimelig overraska da jeg så at harddisken fikk høyest score. Min Windows Experience Index ser slik ut. Prosessor: 4,0 (1,3 GHz Intel Pentium Dual Core) Minne (RAM): 4,8 (4 GB DDR3) Grafikk: 3,4 (Intel integrert grafikk?) Spill-grafikk: 5,4 (ATI Mobility Radeon HD 4330, Up to 2254 MB HyperMemory) Primær harddisk: 5,8 (Seagate Momentus 500 GB, 5400 RPM) Jeg kjører Windows 7 Ultimate 64-bit. Hvordan ville dere forbedret ytelsen på laptopen? Endret 28. november 2012 av Sailfish Lenke til kommentar
zh44 Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 En SSD og mer minne vil nok hjelpe på. På resterende er det dessverre ikke mye du kan oppgradere. 1 Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 (endret) Situasjonen jeg iriterer meg mest over, nå som PCen er blitt noen år, er det at det er praktisk talt umulig å redigere film, selv ved lavere oppløsning. Jeg har et GoPro 1-kamera som jeg bruker flittig, men de fleste filmene forblir i orginalversjon nettopp pga. dette. Jeg vet at minne og hdd/ssd har mye å si når man redigerer film, men jeg er bare redd for at 1,3 GHz Dual Core prosessoren kommer til å skape en flaskehals, slik at jeg ikke får noe særlig mer ut av PCen, selv med eventuelt mer minne og SSD. Ka du tru? Endret 28. november 2012 av Sailfish Lenke til kommentar
zh44 Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Videoredigering krever en del så ville nok gått for en nyere pc da, den trenger ikke koste skjorta heller. Så brukt den nåværende som internett-pc Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 En SSD vil gjøre maskinen mye kjekkere å bruke, men du vil neppe merke så mye på videoredigering. Oppgradering av minne over 4GB vil neppe være merkbart, muligens bortsett fra på videoredigering. Alternativet er å få tak i en kraftigere maskin å redigere video på. Jeg har akkurat bestilt ny innmat i den stasjonære for å kunne redigere video, men kommer nok fortsatt til å hovedsaklig bruke en 6 år gammel bærbar med SSD i det daglige. Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 (endret) Videoredigering krever en del så ville nok gått for en nyere pc da, den trenger ikke koste skjorta heller. Så brukt den nåværende som internett-pc Siden jeg har vokst ifra den typiske spillfasen, og bruker data mer til studier og bilde/video, så har jeg tenkt meg en MacBook Pro som min neste data. Jeg skal ikke lyve og si at det ikke føles sårt og konvertere til Mac, men til dette bruket virker det overlegent. Spesielt om man tar den nye Retina-skjermen med i vurderingen. Men så skal det også sies at når man planlegger en 6-ukers sommerferie til Bali med kjæresten, så finner man ikke penger til MacBook Pro uten videre... En SSD vil gjøre maskinen mye kjekkere å bruke, men du vil neppe merke så mye på videoredigering. Oppgradering av minne over 4GB vil neppe være merkbart, muligens bortsett fra på videoredigering. Alternativet er å få tak i en kraftigere maskin å redigere video på. Jeg har akkurat bestilt ny innmat i den stasjonære for å kunne redigere video, men kommer nok fortsatt til å hovedsaklig bruke en 6 år gammel bærbar med SSD i det daglige. Egentlig, så er jeg ganske fornøyd med den vanlige brukeropplevelsen som den er nå. Da regner jeg med at en SSD ikke er så aktuelt for meg? Jeg ser argumentet for dedikert stasjonær arbeidsstasjon, men problemet er det at den hjemmebygde stasjonære som står hjemme i Norge, på loftet, har et defekt hovedkort. Dvs. at om jeg skulle fiksa den for videoredigering, hadde jeg måttet kjøpt nytt hovedkort pluss de fleste andre vitale komponenter som prosessor, minnebrikker, grafikk/video-kort, osv... Dette hadde nok fort kosta, da jeg ikke er helt en person som nøyer seg med "akkurat". I tillegg lager jeg de fleste videoer ute på tur og foretrekker muligheten en smidig bærbar gir meg til å redigere ute i felten Så da tenker jeg at jeg prøver å finne en rimelig minne-oppgradering og klare meg med det inntil jeg får muligheten til å investere i en ny data. Takk for hjelpa folkens! Endret 28. november 2012 av Sailfish Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Prøvde å telle over antall SSD jeg har kjøpt, og kom til over 10 stk. Når man har prøvd SSD er man ikke interessert i å bruke snurredisker til operativsystem hvis man kan unngå det, nå er det kun en PS3 og noen gamle maskiner som ikke brukes som ikker har SSD hjemme og på jobb. Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 Prøvde å telle over antall SSD jeg har kjøpt, og kom til over 10 stk. Når man har prøvd SSD er man ikke interessert i å bruke snurredisker til operativsystem hvis man kan unngå det, nå er det kun en PS3 og noen gamle maskiner som ikke brukes som ikker har SSD hjemme og på jobb. Jeg ser at de SSD-diskene jeg kunne tenke meg (128 GB) hadde kommet på over 1000,- fra eBay, så jeg tenker at det ikke er verdt det, når jeg faktisk er ganske fornøyd med den generelle ytelsen nå. Jeg liker å tro at grunnen til at den "gamle" PCen min er såpass rask er fordi jeg gjør regelmessige reformateringer og prøver å holde skrivebord og HDD fri for rot. Faktisk så har jeg ingen ikoner på skrivebordet! *Neat freak!* Men det er jo kjempebra at du har så mange bra erfaringer med SSD! Det er ikke tvil om at når jeg kjøper meg ny data at den skal ha SSD fremfor HDD, ihvertfall til OS som du også nevner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå