Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Desperat etter hjelp! Stoffskifte? Depresjon?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre lenger. Jeg er på bunn, og føler det er ingen hjelp å få. Legen tar meg ikke seriøst nå når blodprøvene viste normale verdier:

S-TSH rec.antis: <1,5

S-Thyroxin(T4): 75

S-Trijodthy.(T3): 1,6

S-Thy.perox.antis: <10

S-TSH: 0,62

S-FT4: 15,5

Selv om han var skråsikker på lavt stoffskifte før vi testet dette. Jeg har ikke energi til noen ting, jeg griner for alt, og klarer ikke komme meg opp om morgenen. Dette passer såklart ikke inn i eksamenstiden min, og jeg er kjempefrustrert. Han nevnte ikke sykemelding sist jeg var der, og jeg turte ikke spørre selv. Resultatet er at jeg står uten inntekt nå for jeg har byttet vekk alle vaktene mine på jobb fordi jeg er for sliten. Vekten kryper opp, selv om jeg spiser lite, og jeg mister mye hår. Hud og negler er knusktørre.. Vet ikke hvilke andre sykdommer dette kan tyde på? Anonym poster: 69465bbad8f4f78e040325800d8474a2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må stå på ditt når du er hos legen, noe er gale. Det er åpenbart. Jeg googlet litt og det kan være et problem med skjoldbruskkjertel, et hormonproblem. Hører ikke legen på deg så spander deg en time hos en privatlege (volvat etc), de er mye "snillere".

Det falt meg inn at de verdiene du referer til ovenfor kan være hormoner. Vent til en medisinstudent svarer.

Endret av 5D6A15
Lenke til kommentar

Mulige feil 1

1. For mye jobbing, for lite søvn, for mye stress

2. Ubalanse i forholdet (karbohydrater) vs (proteiner + fett) (fedmeakkumulerende kosthold) (karbohydrater -> stimulerer fettakkumulasjon)

3. Pkt 1 + 2

Mulige feil 2

1. For mye ambisjoner (jfr. hun på 71 grader nord igår/forgårs - nærmest i sjokktilstand av utmattelse )

2. Lytter ikke til kroppens signaler

3. For lite kunnskap om mat

4. Uheldig med foreldre/lærere (fort gjort, slikt må planlegges, si nei hvis du ikke er fornøyd) ;)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Verdiene er for hormoner ja, jeg har hoven skjoldbruskkjertel så de sjekket stoffskiftet. Jeg får vel vurdere å gå privat, for jeg makter rett og slett ikke å krangle med legen.

Dette er ikke en vanlig utmattelse hvor kroppen bare sier stopp. Det er ingenting i livet mitt som skulle tilsi at jeg bør være så sliten. Dette begynte i sommer og jeg måtte i første omgang trappe ned treningen. Mens det nå har gått så langt at jeg må velge vekk alt annet enn jobb en dag hvis jeg feks er satt opp på en 5-timers vakt. Det er ikke normalt! Jeg er en ung jente som alltid har vært slank og spist god og variert mat. Jeg har også god peiling på mat og næringsstoffer. Jeg følger ingen diett annet en at jeg spiser sunn mat i ukedagene og unner meg litt snop på lørdager. Jeg har hatt samme livsstil stort sett hele livet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Verdiene er for hormoner ja, jeg har hoven skjoldbruskkjertel så de sjekket stoffskiftet. Jeg får vel vurdere å gå privat, for jeg makter rett og slett ikke å krangle med legen.

Dette er ikke en vanlig utmattelse hvor kroppen bare sier stopp. Det er ingenting i livet mitt som skulle tilsi at jeg bør være så sliten. Dette begynte i sommer og jeg måtte i første omgang trappe ned treningen. Mens det nå har gått så langt at jeg må velge vekk alt annet enn jobb en dag hvis jeg feks er satt opp på en 5-timers vakt. Det er ikke normalt! Jeg er en ung jente som alltid har vært slank og spist god og variert mat. Jeg har også god peiling på mat og næringsstoffer. Jeg følger ingen diett annet en at jeg spiser sunn mat i ukedagene og unner meg litt snop på lørdager. Jeg har hatt samme livsstil stort sett hele livet.

Er du veldig engstelig for å bli tykk?

Lenke til kommentar

Halvparten av maten på REMA/RIMI er merket "godt for kroppen", "lavkalori", "lett", "næringsrik", "helse", "naturlig", "kvalitet", ... bare unntaksvis er maten merket "fetende", "farlig", "unaturlig" ....

"Dette begynte i sommer og jeg måtte i første omgang trappe ned treningen."

Skumle saker, men ikke mitt felt

http://no.wikipedia....attelsessyndrom

Konklusjonen ble?

Mulige feil 1

1. For mye jobbing, for lite søvn, for mye stress

2. Ubalanse i forholdet (karbohydrater) vs (proteiner + fett) (fedmeakkumulerende kosthold) (karbohydrater -> stimulerer fettakkumulasjon)

3. Pkt 1 + 2

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke redd for å bli tykk. Jeg vil si at jeg har et normalt forhold til både mat og trening. Grunnen til at treningen var det første som forsvant fra timeplanen var fordi skole og jobb er viktigere. Ikke at jeg trente unormalt mye tidligere, ca. 3-4 ganger i uken (lett styrke og spinning/jogging). Mat ble bare tatt opp her pga ene brukeren kommenterte dette med karbo/protein/fett forhold o.l. Jeg spiser helt normalt, og jeg tror ikke dette er særlig relevant for problemene mine. Hvordan maten på Rema/Rimi er merket er likegyldig for meg..Det er ikke meningen å være krass mot noen her, men føler folk fokuserer på feil ting.

Å studere fulltid, trene en gang i blant, og jobbe en dag eller to i uken skal ikke være nok til å slå meg ut slik jeg har hatt det siste tiden. Legen var enig, og tok dermed prøver av meg. Jeg har hoven skjoldbruskkjertel, hovne lymfeknuter på ene siden av kroppen, men normale (?) verdier da jeg tok blodprøve. Spør her i ren desperasjon om noen vet om noe annet jeg kan sjekke meg for som kan være relevant?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Spør her i ren desperasjon om noen vet om noe annet jeg kan sjekke meg for som kan være relevant?

Forsøk å tenk deg godt om, på hvilke faktorer som gir deg energi, og hva som tapper deg for energi.

Og post det tilbake, er du snill - så vil jeg gjerne se litt på den biten

:)

Lenke til kommentar

- Vekten kryper opp, selv om jeg spiser lite,

- Jeg spiser helt normalt

(syndrom 1) vektøkning -> kalorier inn - kalorier i forbruk = vektøkning

(syndrom 2) normal mat -> ikke farlig

(syndrom 3) lettsmør/lettbrus --> sunt

syndrom = her tankefeil

En helt sprø ide, men jeg tror røyking gir økt motstandsdyktighet mot stress. Jeg vet ikke om du røyker, men jeg tror det er sunnere å gjøre det, sammenlignet med å være en "stresset", ikke røyker.

Selvfølgelig. Folk som røyker stresser ikke livet av seg, de slapper av med røyk

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg har behandlet flere slike saker med generelt godt resultat. Vektnedgangen er ofte ganske hurtig og energinivået bedrer seg vesentlig over tid, men det tar som regel mer tid enn man håper. Har du stoffskifteproblemer så ser du det ofte på kroppstemperatur og innkortede øyenbryn. Stress over tid nedregulerer gjerne stoffskiftet.

Energisvikt kan være vanskelig å se på blodprøver, men du ser det som regel på kroppen og psyken. Måten du normalt føler deg på trumfer de fleste blodprøvene som ikke en gang kan skille på den stimulerende og (FT3) dempende typen trijodtyronin som kalles r-FT3 som aktivt bremser stoffskiftet ditt. Prøven din mener jeg forteller at du ikke har funksjonelle problemer med reguleringen av selve stoffskiftet.

Biokjemisk behandler jeg det med matintoleransetest hvor man deretter unngår alt man reagerer på.

Deretter setter jeg opp en god diett som styrker og renser kroppen sammen med bl.a. urter.

Unngå å la kroppen bruke unødvendig energi til å varme opp kalde drikker og kroppen selv i kaldt klima.

Behandle gjerne med mye varm mat / te. Dusjer og sauna (gjerne Infrarød).

Finn ut hva som beveger seg i psyken som legger beslag på energien din og gjør noe med det.

Oppsøk gjerne psykolog / psykiater om du ikke kan finne ut av det selv.

Du må vurdere hele situasjonen din og se på hvilke endringer du må ta.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Akkurat lettbrus er ikke sunt, jeg er uenig med deg der. Det er noe med at det lurer hjernen til å tro at den skal få kalorier og så for den ingenting, så ender du bare opp med å spise mer av å spise ting med kalorier i.

Kanskje det ikke handler om mat eller brus eller lignende. Kanskje det er noe helt annet, fordi at hvis man enda har følelsen av at det er noe som mangler (selv om man har spist seg stappmett), eller at man fornemmer/føler en "hulhet, eller tomhet" inni seg, kan dette like gjerne være indikasjon på andre stimulanser man ikke får, eller kanskje man ikke engang skjønner at det handler om andre typer mangler - og kurerer det man ikke vet, med enda mer inntak av mat/snop osv.

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke handler om mat eller brus eller lignende. Kanskje det er noe helt annet, fordi at hvis man enda har følelsen av at det er noe som mangler (selv om man har spist seg stappmett), eller at man fornemmer/føler en "hulhet, eller tomhet" inni seg, kan dette like gjerne være indikasjon på andre stimulanser man ikke får, eller kanskje man ikke engang skjønner at det handler om andre typer mangler - og kurerer det man ikke vet, med enda mer inntak av mat/snop osv.

Jeg merker veldig godt at melk egentlig er akkurat like potent som vanlig Coca Cola, hvis ikke verre. Det er nok lurt og kutte ut melk. Jeg tror nok også at det med mat kan handle om andre ting, men det kan heller ikke bli et påskudd for å fortsette heller?

Lenke til kommentar

Noe som forøvrig jeg tror er aktuelt er å teste kognitive ferdigheter. En test jeg tror er enkel å ta og en god indikator er den som heter (Trailmaking test A og B). Hos meg ser det ut som at depresjon fører til ca 3 ganger så høyt tidsforbruk på sånne tester. Jeg tror det er et problem under depresjon at det går såpass hardt ut over de kognitive funksjonene at det kan gjøre det vanskelig å samle seg nok til å gjøre noe med problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...