zemtex Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Har lenge vurdet om det ville vært intreressant for andre å lese om hva jeg har gjort for å senke støynivået i mitt chieftech kabinett.. men etter å ha fått en dytt i ryggen (takk til Diverse!) så hev jeg meg på oppgaven Punkt 1 - Vibrasjonsdemping: Kabinettet mitt er først dempet på innsiden med blygummi, av den typen du får kjøpt på CDcardic. JA, dette gjør at kab. blir fryktelig tungt(mitt er totalt ca23kg med hardware), men det er verdt det når du får en kompis til å ta "knakke-testen" på kabinettet. Drar du mye på LAN, ville jeg anbefale det ferdig tilskårne dempesettet dem selger på Microplex. Det er ikke så tungt som det eg har brukt. I tillegg har eg brukt (opp) noe "trekk-for-sub-kasse-i-bil" greier eg hadde liggende, oppå blygummien. Dette hjelper nok ikkje mot vibrasjoner, men mot at støy "får klang" inni kabinettet. Tenk deg et helt tomt rom i et hus, da skjønner du sikkert hva jeg mener... Punkt 2 - Vifter Selv bruker jeg 4 PAPST 8cm (2 forran og 2 bak), som alle er kobla til et panel som eg kjøpte på microplex. Med den kjører alle viftene i løydløs modus. Dette lar seg gjøre trinnløst på dette panelet. Skal eg spille, kode divx/VCD e.l. så slår eg bare viftene på full spinn... CPU vifta har en egen rheostat, som er trinnløs. Går normalt på minimum. De 4 kabinettviftene er ikke montert i de lilla festene som følger med, men de er skruet fast i tilskårne gummibiter (gulvmatte fra CDcardic 24kr). Gummibitene er dermed sydd(jepp, nål og trå!) fast i kabinettet. Dette for at vibrasjonene ikkje skal forplante seg i selve kabinettet og lage støy. Grillene som er i selve kabinettet har jeg kappet vekk forran i kabinettet, men ikke bak(har ikke orka enda), for å forhinde at det blir turbulens! Punkt 3 - PSU PSU'n er en Enermax, som er blitt modifisert, på den måten at viftene er byttet ut med PAPST. Viftene er av de mest stillegående for sine dimm.(8 og 9,2cm) Den på 9,2 er i tillegg påmontert en motstand for enda lavere turtall... Punkt 4 - Utpå kabinettet Bak på kabinettet har jeg hengt en slik lydfelle som du får kjøpt på microplex(450kr eller.no), og det funker meget bra! Den demper naturligvis all støy som kommer ut bak, før det når mitt sarte øre.. Andre tips Tips 1: Fjern alle "fan-grills"!! De er helt unyttige inni et kabinett, og skaper kunn støy. Det gjorde iallefall de som følger med(standard typen). Tips 2: Legg filt/tøy e.l. inni døra forran cd-romene. Setter du i en cd-rom, blir det sus fra den. Dette hjelper bra for den støyen. Tips 3: Isoler kabinettet fra gulvet/bordet, fordi dette lager en brumme lyd som er irriterende. Lag noe som meg, kapp til to biter med sponplater som er like stor som bunnen på kabinettet, og legg noe mykt mellom platene... Slags sandwich konstruksjon... Tips4: Støydemp harddisken! Selv bruk jeg egen konstruksjon, som tillater både støydemping og kjøling. Men det fins MANGE råd for dette. Et hett tips er gummi, slik at vibrasjonene ikkje forplanter seg i kabinettet og lager bråk! Microplex fikk inn noe nylig, for å henge hdd'en i en 5 1/4 brønn. Vet ikkje hvor bra de er, men de virker lovende... Evt lag gjerne noe selv, krever kunn litt oppfinnsomhet og er billi! Simmasumarum: Prøv deg frem. Lytt, prøve, lytt osv. Bruk fantasien Håper dette innlegget kan være til hjelp for noen! MVH ZemteX Lenke til kommentar
iNet Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 du nevnte ikke hvor stille gående din PC er blitt.. Kan du ikke prøve å ta noen prøver på d, og publisere her? Jeg vuderer et Cheiftech kabinett og det ville vært fint med noen tall Med alt du har brukt av utstyr og hardware høres kabinettet dyrt ut å isolere... Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Om dette har vært en kostbar affære.. JA... Men resultatet ble bra, og jeg fikk med meg en masse erfaring. Bare for å ha det sagt, så er det ferdige resultet helt støyfritt, MEN ta da med i betrakning at det er totalt 9 vifter og 2hdd'r som surrer og går. Det er også verdt å nevne at støyen (den merkbare) varierer alt etter hvordan rommet er. På mitt lille kontor merkes støyen, men har vært i større rom, på små LAN, og der har folk måttet konsentere seg for å klare å høre at pc'n er på. I ettertid av jeg skrev denne artikkelen, så har jeg fått meg laptop, som dekker de daglige behov, så jeg bruker den stasjonære over nettverk nå(remote desktop). MVH ZemteX Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 hei, fin post, det er mange som har chieftech's stasja opp med flotte vifter 8) jeg lurer på de asfaltmattene de selger på biltema(og kanskje clas O.) gjør de nytten? de er veldig tynne, men veier litt og er selvklebende, tror de kosta 65kr elns. for en 40x40cm. de hadde vært lette å montere i kabinettet. tips til: chieftech med pleksidør har hull til vifte, MEN, hullet er så skarpt at det lager en svisje-lyd når man fester en vifte for nært. løsning: pakk på med ekstra plastikk og sett på gummi-fester(selv om d er stygt) et tips til: harddiskene har fri bane ut fronten på kabinettet. der kan det monteres noe matter, eller man kan fôre kabinett-ribba ytterst slik at luften blir sugd inn fra bunnen og ikke fra rett ut. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Holder på å støydempe DA01SLD. Inngsug ::: 1stk. Zalman 80mm, silentmode (hd-brakett) Utblås ::: 1stk. Zalman 80mm, silentmode (brakett) PSU chieftec 340w ::: org.vifte m/vendebryter 100/60% hastighet. Fjernet viftegrill. VGA ::: Creative GF3ti200, org.ribbe med Zalman 80mm, silentmode CPU ::: Xp2500@3200+ med Taisol CGK760 med Enermax 80mm ~2450rpm Har klargjort for 120mm innsugsvifte! Kappet ut et rektangel rundt de to nederste 80mm vifteplassene i front. Fant en blekkplate, kappet og pusset hull til 120mm. Lakkerte blekkplaten. Borret hull til popnagler, la gummiskiver mellom nagl og blekkplate og naglet godt fast. Voilà 120mm plug'n'play! Påbegynt støydemping med asfaltplater av bitumen. Kjøpte 80x120x0,5cm plate for 268,00kr fra www.dynabel.no (skal ikke bruke alt til 'pesen'). 5mm tjukt er forresten temmelig tjukt. Har klebet plate over alle luftehullene på ene sideplaten (går fint mht. hd-brakett-festespak), tok av "plastpoppene" på sideviftene, tok av viften, lot viftegrillen ligge der uten poppene og la en plate over biten for å tette. Hva er det neste jeg bør dempe? All støyen stråler jo fårsvidt ut fronten, så maskinen virker nesten mer stille med siden mot meg! Hd'en, Maxtor 80gb, står i hd-braketten pga. kjøling. Har sykkelslange opplegg stående klart.. men mangler kjøling. Utfordringer: #1: Høy viftestøy fra Abit NF7-S chipsetvifte!! #2: Sette cpu-vifte 5mm høyere for bedre kjøling Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Kom nettopp på noe smart! Vil ha stille HD, tør ikke henge i sykkelslangen min pga. null kjøling, tør heller ikke prøve å senke disken i vann;-derfor kapper jeg ut en sponplate, skrur den fast til bunnen av kabinettet (selvborrende karosseriskruer) rett bak min 120mm vifteplass, skrur HD'en fast i sponplaten vha. vinkler. Sånne metallsaker med 90' graders vinkel og skruehull i begge ender Sponplaten avkobler jeg fra kabinettet vha. myk gummi, og jeg kan avkoble enda litt til ved å bruke gummispacere i selve HD-festet. HD har muligheter for god kjøling bak 120mm, og oppsettet blir lett å utvide! Flere disker = skru litt mer på sponplata. Posisjonen i høyden regulerer jeg til noe passende. I grunn kan jeg lage et lite rack av 12mm sponplate jeg har liggende. Evt. tynges racket ned med blygummi. Som en bonus kan jeg fjerne 80mm innsugsvifta, klipset fast i chieftec hd-ramme, hvor den sikker vibrerer fælt. 1stk. vibrerende 80mm mindre, 1stk. avkoblet 120mm mere... pluss at jeg tetter den gamle hd-plassen med blygummi og kanskje litt acousto-q for å suge opp litt frekvenser (dempemateriale for trykkammer høytalere) Hva tror dere? Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 du har gode ideer på lager, det høres lett ut å gjennomføre. er ikke en sponplate ganske tung? jeg prøver å gjøre kabinettet mitt så lett som mulig, men kan hende tyngden dreper vibrasjonene fra hdd. mitt chieftech veier ganske mye med omtrent alle plasser opptatt. jeg synes det er kjipt at den siste påståtte vifteplassen(bak harddiskene) ikke er mulig å bruke mens de er der..(vet noen om d er mulig?) kan hende jeg bygger noe lignende med neste harddisk, men kanskje bytter sponplate med noe finere. eller jeg bare stapper et speil oppå den. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 du har gode ideer på lager, det høres lett ut å gjennomføre. er ikke en sponplate ganske tung? jeg prøver å gjøre kabinettet mitt så lett som mulig, men kan hende tyngden dreper vibrasjonene fra hdd. mitt chieftech veier ganske mye med omtrent alle plasser opptatt. jeg synes det er kjipt at den siste påståtte vifteplassen(bak harddiskene) ikke er mulig å bruke mens de er der..(vet noen om d er mulig?) kan hende jeg bygger noe lignende med neste harddisk, men kanskje bytter sponplate med noe finere. eller jeg bare stapper et speil oppå den. Spon er i mitt syn ikke særlig tungt, hvert fall ikke 12mm tykke plater. Og når det gjelder støybekjemping er det 'jo tyngre jo bedre' som gjelder. Funderte på bruke litt av 22mm MDF'en jeg har i garasjen, men fant ut at det blir overkill. Tror jeg skal la alt gå til høytalere når det er såpass dyrt og egner seg bra til høyttalerkasser. Fordelen med å bruke sponplater er at det er lett å jobbe med. I MDF hadde det nok blitt penere siden sponplata fort får flisete kanter. For min del betyr utseende ingenting. Tre er fint når det bare er å sage som man vil og skru med selvborrende skruer. Jeg har ikke tenkt så mye på det før, men det er jo ganske masse ledig plass i bunnen på et slikt kabinett. Hvert fall med 120mm modden min hvor jeg har tatt vekk nederste hd-ramme (bare å bore ut naglene med HSS bor). Hovedkortet er lavt, og når omtrent alt er onboard sitter man igjen med lots of space Lenke til kommentar
GARDNR Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hvilket Chieftech kabinett er det snakk om? Har selv 2 Chieftech, ett Dragon og ett Matrix (Blått med dørvifte). Begge har: 4 5.25 brønner og mulighet for 2 vifter ut bak, og 2 vifter inn over de greie uttagbare HDD brakettene. Akkurat nå går en Enermax stillbar vifte over hd og dørvifta er flyttet over til utblåsing. Dette sammen med en Glacial Tech 462 IGLOO < 19 B som kjøler en Barton 2500 på en "slight adjust" til FSB 169. Og mens den "cruncher data" fra SETI ligger tempen på 51 . Poenget mitt er vel: hvor mye luft er det i kabinettet versus støy, Lyd er egentlig bare flytting av luft, og dette har en frekvens, de høye og middle frekvensene vi hører som støy fra vifter bør kunne møtes med motstøy, en gang i fremtiden. Den Enermax vifta som kjøler HDD er stilt inn på frekvensen som sammenfaller med støyen fra de andre viftene. Lærte også Idag at om man har to kilder som gir NØYAKTIG samme støy målt i Decibel, og målt hver for seg, så blir ikke støyøkningen mer enn 3 Decibel når de står side om side. Om jeg tar feil så mail meg her:[email protected] Og lag emne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå