Gå til innhold

Burde det vere eit mål å finne ei tru?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme gener som aper? Høres ekstremt unøyaktig ut! Og ikke minst feil. Jeg har aldri hørt at mennesket har 98% av de samme genene som familien Hominidae.

Legg merke til at på engelsk skiller man mellom ape og monkey. Det er ikke det samme sett fra biologisk perspektiv, og når vi diskuterer gener så er det fra biologisk perspektiv.

Hva er det som gjør at mennesker ikke er aper?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Pr definisjon er me menneske med 98% av dei same genene som apar. Noko HEILT anna.

Nei, men før jeg snakker over hodet på deg: Du vet hva Aper er? Og hva som definerer Aper?

Ape på norsk er forsåvidt akkurat the samme som Ape på engelsk.

Et raskt wikipedia søk er faktisk nok til å finne ut av dette. Og vi trenger faktisk ikke gå inn på gener i det hele tatt for å definere menneske som en ape(vi kan, men det er ikke nødvendig, KISS), vi bare ser på dette dyret(menneske) og sammenligner det med andre dyr finner vi fort ut hva det er.

Hvis du er intressert i å høre litt om hvordan vi definerer arter kan du f.eks. se denne leksjonen av Aronra

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men før jeg snakker over hodet på deg: Du vet hva Aper er? Og hva som definerer Aper?

Ape på norsk er forsåvidt akkurat the samme som Ape på engelsk.

Et raskt wikipedia søk er faktisk nok til å finne ut av dette. Og vi trenger faktisk ikke gå inn på gener i det hele tatt for å definere menneske som en ape(vi kan, men det er ikke nødvendig, KISS), vi bare ser på dette dyret(menneske) og sammenligner det med andre dyr finner vi fort ut hva det er.

Hvis du er intressert i å høre litt om hvordan vi definerer arter kan du f.eks. se denne leksjonen av Aronra

Gidd ikkje sjå gjennom heile den videoen, kanskje ein annan dag. Du må gjerne kort gje eit samandrag frå videoen.

Men eg googla litt om korleis ein kan definiere artar. Fann dette blant anna, som peiker på at om ulike artar kan kryssast, så blir dei pr definisjon innanfor same art. Ikkje tilfellet ved mennesket og apar, iallfall ikkje som me veit om. Her er ein interessant artikkel om ein hypotetisk hybrid mellom ape og menneske. Utrulig kul skisse, minna om alien med hår.

Lenke til kommentar

(...)

Men eg googla litt om korleis ein kan definiere artar. Fann dette blant anna, som peiker på at om ulike artar kan kryssast, så blir dei pr definisjon innanfor same art. Ikkje tilfellet ved mennesket og apar, iallfall ikkje som me veit om.

(...)

Det finnes 200 forskjellige arter som defineres som aper, i tilleg til rundt 50 vi kaller halvaper. Det er en av disse artene som definitivt kan reprodusere seg med mennesker, og det skjer hele tiden over hele verden.

Jeg tror du har fått litt feilinformasjon om hva en ape er.

Lenke til kommentar

Fra kilden her

In 2006, research suggested that after the last common ancestor of humans and chimpanzees diverged into two distinct lineages, inter-lineage sex was still sufficiently common that it produced fertile hybrids for around 1.2 million years after the initial split.[8]

However, despite speculation, no case of a human-chimpanzee cross has ever been confirmed to exist.

Man forutsetter først at mennesker = aper, og at mennesket oppstod for millioner av år siden. Så sier man at de kunne parre seg i 1.2 mill år. :(

Dette er ikke mye vitenskapelig

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Men eg googla litt om korleis ein kan definiere artar. Fann dette blant anna, som peiker på at om ulike artar kan kryssast, så blir dei pr definisjon innanfor same art. Ikkje tilfellet ved mennesket og apar, iallfall ikkje som me veit om. Her er ein interessant artikkel om ein hypotetisk hybrid mellom ape og menneske. Utrulig kul skisse, minna om alien med hår.

Du kan tjene mye på å lese om biologisk taksanomi.

Jeg kan eksemplifisere nøyaktig hvorfor det du sier her er feil. Sjimpanser kan ikke formere seg med orangutanger. Begge deler er likefullt medlemmer av familien Hominidae. Akkurat som mennesker.

Når man blander eller ikke vet forskjellen på begreper som art og familie blir det bare rot.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det finnes 200 forskjellige arter som defineres som aper, i tilleg til rundt 50 vi kaller halvaper. Det er en av disse artene som definitivt kan reprodusere seg med mennesker, og det skjer hele tiden over hele verden.

Jeg tror du har fått litt feilinformasjon om hva en ape er.

Hmm, spennande. Ja eg ser nok på ape som noko anna. Tenkjer den generelt aksepterte definisjonen som det same som "monkey". Ser at det er feil i følge wikipedia-artikkelen. Noko god oversikt over desse artane?

Og kan du utjupde det du skriv i det utheva partiet? Kva for ein art utanom mennesket kan reprodusere seg med mennesket?

Lenke til kommentar

Human_migration_out_of_A.jpg

Årstallene her er viktige. Ifølge dagens historie skulle alle de store rasene ha utviklet seg på 40.000-100.000 år. Her sier biologene at forskjellene er for store til at det kan skje så fort med naturlig seleksjon (hver framskritt skal etterhvert overta og bli hegemonisk for rasen ... og de uten framskritt forsvinne --> millioner av år)

(Man tegner opp pilene her fordi man forutsetter ar mennesket oppstod ved evolusjon? Deretter flere raser. Alternativt, det var anunnakier (-> kraniefunn) flere steder. Resultat ble ikke identiske avkom)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

a>

Årstallene her er viktige. Ifølge dagens historie skulle alle de store rasene ha utviklet seg på 40.000-100.000 år. Her sier biologene at forskjellene er for store til at det kan skje så fort med naturlig seleksjon (hver framskritt skal etterhvert overta og bli hegemonisk for rasen ... og de uten framskritt forsvinne --> millioner av år)

Spennande! Fint kart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...