Rubinaros Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg har litt problemer med å forstå multiplikatoreffeten. Noen her som har en teori om hvordan denne fungerer? Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Det er vel bedre å regne seg frem til det med keynes modeller? Det er vel ofte regneoppgaver hvor man må vise det i makro. Da skjønner man mye mer etter min mening. Lenke til kommentar
slettetbruker123 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Vel, det er en diskusjonssak. Keynes var en mann som nødvendigvis ikke alltid hadde helt rett i sine teorier. Lenke til kommentar
Husgarrk Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Tanken bak multiplikatoren er at hvis utgifter(på enten konsum eller investeringer) øker, så er dette en inntektsøkning for noen andre bedrifter. Når inntekten til disse bedriftene øker, så vil de igjen forbruke mer osv. Med andre ord blir den totale inntektsøkningen større enn den opprinnelige inntektsøkningen, fordi en gitt mengde av penger sirkulerer i økonomien, og kan derfor finansiere en større mengde utgifter. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg har litt problemer med å forstå multiplikatoreffeten. Noen her som har en teori om hvordan denne fungerer? Den fungerer ikke. Det er min teori. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Om den fungerer i praksis eller ikke er jo ikke spørsmålet, men hvordan den fungerer teoretisk. Husggark forklarer det ganske greit over her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå